In deze e-learning staat de behandeling van ontheemde kinderen - kinderen die door hun ouders zijn meegenomen naar een nieuw land - centraal.
De individuatie-separatietheorie van Margaret Mahler wordt gebruikt om de ontwikkeling in de kindertijd en om het overmand worden door onmacht en hulpeloosheid in het látere leven, te begrijpen. Dat reguleren van onmacht en hulpeloosheid is een levenslang proces. Immigratie/vluchtelingschap betekent een derde individuatie-separatiefase. Het is een periode waarin veel van ouders en kinderen wordt gevraagd. In deze e-learning komt naar voren hoe die processen kunnen verlopen en hoe het gevoel van veiligheid op micro- en macroniveau bevorderd kan worden.
Na het lezen van dit artikel:
- bent u bekend met het begrip individuatie-separatie.
- begrijpt u het verband tussen individuatie-separatie en het omgaan met ‘anders zijn’.
- kent u de relatie tussen een gezond verloop van individuatie bij zowel ouders als kinderen en hun verhouding tot het land van herkomst en het land van aankomst.
- weet u hoe ouders de separatie-individuatie van hun kinderen kunnen bevorderen.
- heeft u inzicht in hoe binnen de psychoanalytische traditie een levenskaart wordt opgesteld.
- ziet u hoe maatschappelijk geuite angst voor vreemdelingen kan samenhangen met onvoldoende goed verlopen individuatie-separatie van thuisblijvers, en hoe dit het hechten van migranten aan hun nieuwe land kan bemoeilijken.