In deze e-learning wordt ingegaan op de vraag hoe een psychotherapeut het repertoire aan gangbare evidence-based behandelingen effectief kan inzetten bij patiëntendoelgroepen met een migratieachtergrond. Dit omdat het behandeleffect bij deze groepen doorgaans kleiner is dan bij de meerderheidspopulatie: de percentages no-show en drop-out zijn vaak substantieel hoger. 'Cultuursensitieve zorg' zou bijdragen tot het optimaliseren van de hulpverlening aan deze doelgroep. Cruciaal lijkt het verwerven van culturele competenties en het aanpassen van behandelmethodieken.
Leerdoelen
Na het volgen van deze e-learning:
- heeft u kennis van aspecten van de cultuursensitieve psychotherapie (algemene kenmerken van de situatie van mensen met een migratieachtergrond en het belang van culturele competenties, culturele aanpassingen van het behandelaanbod en een gemeenschappelijk verklaringsmodel voor de ziekte tussen patiënt en zorgprofessional) en heeft u inzicht in aanpassingen om knelpunten bij de uitvoering te overkomen.
- bent u in staat om kennis te verzamelen rond dit thema. Daardoor bent u beter in staat om aan de hand van de geboden handvatten adequaat cultuursensitieve behandeling te bieden, met inzet van hulpmiddelen zoals het Cultural Formulation Interview , een cultuurgevoelig anamneseprotocol en de richtlijnen van de generieke module Diversiteit;
- bent u op de hoogte van de verschillende vormen van cultuursensitieve behandeling en kent de werkzame elementen daarvan; bent u zich bewust geworden dat in het werken met mensen met een migratieachtergrond, cultuursensitiviteit essentieel is;
- heeft u geleerd dat bestaande evidence-based behandelingen een goed uitgangspunt vormen voor cultuursensitieve behandeling, en dat met inzet van culturele competenties en eventuele culturele aanpassingen van interventies adequate en effectieve behandeling goed mogelijk is.