Skip to main content
Fijne feestdagen! 🎄 Klik hier voor onze aangepaste openingstijden
×
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Coaching
  • Webshop
    • Lifecoaching
    • Loopbaancoaching
    • Teamcoaching
    • Stress & Burn-out
    • Methoden
    • Tools
    • Jouw business
    • Nieuw
    • Verwacht
    • Alle uitgaven
    • Acties
  • Nieuwsbrief
Coaching Digitale verleiding
Terug
Digitale verleiding
Paperback
Oktober 2012 | ISBN 9789047005452 | 192 blz.
24,99
In winkelwagen

Digitale verleiding

Hoe beïnvloedingsprofielen de online marketing op zijn kop zetten

Maurits Kaptein | Business Contact
Digitale verleiding
Paperback
Oktober 2012 | ISBN 9789047005452 | 192 blz.
Levertijd 1-2 werkdagen
24,99
In winkelwagen
E-book 
November 2012 | ISBN 9789047005650
Uitverkocht
9,99
Bestellen
Inkijkexemplaar

9789047005452_fragm.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Waar online winkels al blij zijn als 5 procent van de bezoekers ook echt iets koopt, haalt een gemiddelde boekhandel gemakkelijk 25 procent. Wat mist de internethandel dat de traditionele handel wel heeft? Het antwoord is: de manier waarop een verkoper kan inspelen op individuele voorkeuren en behoeften.

Maurits Kaptein ontwikkelde een techniek om ook online bezoekers individueel te benaderen met behulp van zogenaamde beïnvloedingsprofielen. De intuïtie van de rasverkoper - komt deze klant voor kwaliteit? Voor een koopje? Omdat hij 'erbij wil horen'? - kan daarmee digitaal gesimuleerd worden, zodat je voor elke bezoeker de beste verleidingsstrategie kunt inzetten. Kaptein voert de lezer mee langs alle aspecten van zijn onderzoek, van de psychologie achter verkopen en de werking van onze hersenen tot de huidige technologische mogelijkheden en de ethische vragen die het werken met beïnvloedingsprofielen oproept.

Het resultaat is een levendige en heldere inleiding voor iedereen, koper of verkoper, die wil weten hoe hij of zij op internet wordt verleid.

 

'Onmisbaar voor wie wil weten hoe hij het koop- en beslisgedrag van zijn potentiële klanten kan beïnvloeden.' - Marketingfacts

Inhoud

Voorwoord door prof. dr. F. van Raaij

 

Inleiding

Wie ben ik en wat staat er in dit boek?

 

1. Waarom dit boek?

U denkt wellicht dat uw aankoopbeslissing gestuurd wordt door de prijs-kwaliteitverhouding. Sorry, maar dat is vaak niet het geval. In dit hoofdstuk bespreek ik de psychologie achter aankopen, en waarom die online nog niet volledig wordt benut. Daarnaast geeft dit eerste hoofdstuk een overzicht van de rest van dit boek.

 

2. Steeds meer mensen bereiken

Waarom loopt in een fysieke boekwinkel ongeveer 50 procent van de klanten naar buiten met een boek en is dat online minder dan 10 procent? Dit hoofdstuk legt het verband uit tussen bereik (het aantal mensen dat u kunt aanspreken) en impact (de invloed die u op die mensen heeft).

 

3. Eerst maar eens gevonden worden

Hoewel het theoretische bereik van het internet en de digitale marketing gigantisch is, wordt dit bereik niet altijd benut. In dit hoofdstuk onze eerste optimalisatiepogingen, zoals het gebruik van indexen en de uiteindelijke ‘search engine-optimalisatie’.

 

4. Aanbevelingen: de eerste poging tot beïnvloeding

Een van de eerste stappen om de impact te verhogen – in plaats van het bereik – was het gebruik van recommendersystemen. In dit hoofdstuk bespreek ik deze vorm van optimalisatie en de verschillende mogelijkheden van online testen.

 

5. Hoe werkt ons brein?

Wat er tot nu toe fout ging bij het beïnvloeden van mensen online is het ontbreken van een begrip van de psychologie achter menselijke beslissingen. In dit hoofdstuk bespreek ik verschillende voorbeelden van psychologische beïnvloeding en laat ik zien hoe belangrijk psychologische principes zijn voor het uiteindelijke succes.

 

6. De zes wapens van psychologische beïnvloeding

In dit hoofdstuk bespreek ik de zes wapens van psychologische beïnvloeding: wederkerigheid, autoriteit, sociale bewijskracht, commitment en consistentie, sympathie en schaarste. Deze zes beïnvloedingsprincipes vormen een goede samenvatting van de manieren waarop mensen te beïnvloeden zijn.

 

7. Meer is minder

Na het bespreken van de zes principes van beïnvloeding dient de volgende vraag zich aan: moeten we voor een grote impact al deze principes tegelijk gebruiken? In dit hoofdstuk laat ik zien dat het combineren van principes niet altijd effectief is.

 

8. Eén voor allen of allen voor één?

Aangezien combinaties van verschillende manieren van psychologische beïnvloeding niet altijd effectief zijn, is het interessant om te kijken naar de verschillen tussen mensen in hun reacties op beïnvloeding. Ik laat zien dat er grote, en belangrijke, verschillen zijn tussen mensen.

 

9. De uitvinding van beïnvloedingsprofielen

Om impact te hebben is het van belang voor iedere persoon het juiste beïnvloedingsprincipe te selecteren. Beïnvloeders kunnen gebruikmaken van beïnvloedingsprofielen om dit voor elkaar te krijgen.

 

10. Beïnvloedingsprofielen in de praktijk

Dit hoofdstuk laat zien dat beïnvloedingsprofielen daadwerkelijk bijdragen aan een hogere impact, en uiteindelijk dus ook aan een groter effect.

 

11. De toekomst van beïnvloedingsprofielen

In dit laatste hoofdstuk bespreek ik de consequenties van het gebruik van beïnvloedingsprofielen voor de toekomst: wat voor invloed hebben deze profielen op onze privacy en autonomie?

 

Nawoord

Mijn eigen laatste opmerkingen.

 

Bronnen

Register

Auteur(s)
Portret Maurits Kaptein
Maurits Kaptein
Dr. Maurits Kaptein is assistent professor Statistiek en onderzoeksmethoden aan de Universiteit van Tilburg en visiting scholar aan Stanford University (USA). Hiervoor heeft Maurits gewerkt voor de...
Lees meer

Reviews 'Digitale verleiding'

Er zijn nog geen reviews voor dit product
Bedankt voor je beoordeling.

Gerelateerde uitgaven

Verliefd op je klant

Verliefd op je klant

Patrick van Veen
19,99
Bestellen
Aan de slag met Power BI (3e druk)_Ben Groenendijk_9789024462698

Aan de slag met Power BI (3e druk)

Ben Groenendijk
41,95
Bestellen
De kunst van gedrag ontwerpen

De kunst van gedrag ontwerpen

Astrid Groenewegen
39,90
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg