Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Op de werkvloer zien we graag gemotiveerde mensen. Zonder motivatie bereiken mensen geen doelen. Iedere (team)coach, hr-functionaris of leidinggevende voert gesprekken waarin motivatie een rol speelt. Motivatie draagt niet alleen bij aan mooie resultaten, het draagt ook bij aan welzijn. Gemotiveerde professionals zijn gelukkige professionals. En het mooie is: motivatie is te beïnvloeden! Vanuit de wetenschap en de praktijk weten we hoe motivatie werkt en wat motivatie werkelijk beïnvloedt. In Motiveren kun je leren ontdek je hoe je een effectief gesprek voert en kom je erachter hoe je mensen écht helpt floreren.
Motivatie is weerbarstig. Mensen weifelen en twijfelen. Wat we geneigd zijn om te doen, pakt niet altijd goed uit. Hoe je daar verandering in brengt, is goed te leren. Motiveren kun je leren leunt op internationale kennis en inzichten uit dertig jaar onderzoek in uiteenlopende contexten. Het boek alle handvatten die je nodig hebt om motiverende gesprekken te voeren. Het is bedoeld voor iedereen die in een professionele context met mensen werkt, zoals (team)coaches of leidinggevenden.
Inleiding 9
1.1 De puber in ons 14
1.2 Mensen weten het zelf ook niet 20
1.3 Motivatie is nauw verbonden met hoop 28
1.4 De relatie eerst 31
2.1 Motivatie en welzijn 38
2.2 Wat maakt dat we floreren 41
2.3 Richting geven 46
3.1 Zonder superman (m, x, v) komt het ook goed 50
3.2 Werken in de juiste volgorde 56
3.3 De juiste taak: weten wanneer je wat doet 57
4.1 Werken met een leeg hoofd 72
4.2 Een manier van zijn/er voor de ander zijn 76
4.3 Je houding: PACE 79
4.4 Omarm het eigene 87
5.1 Jij weet het niet 92
5.2 Technieken die je helpen bij je gesprekken 96
5.3 Open vragen zetten de ander aan het werk 99
5.4 Een bekrachtiging laat de ander groeien 102
5.5 Reflecties raken 105
5.6 Ontlokken en de lijn vasthouden met je samenvattingen 111
5.7 Informeren 115
6.1 De taal van de ander bepaalt wat jij doet 120
6.2 Verandertaal 122
6.3 Lekker werken met weerstand 127
6.4 Behoudtaal, oftewel: laten we het zo houden 130
6.5 Gebruiken wat er (niet) gezegd wordt 138
7.1 Ontdekken wat je kunt 146
7.2 Sterkekantenbenadering 148
7.3 Minder last van saboteurs 151
7.4 Als je weinig tijd hebt 156
7.5 Hulpmiddelen gebruiken 157
Tot slot 163
Dankwoord 165
Eindnoten 167
Bronnen 171
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account