In verband met de NAVO-top kunnen onze vervoersdiensten tussen 19 en 27 juni vertraging oplopen
×
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Dossiers voor docenten
Auteurs Auteurs op alfabet Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur
Terug
Paperback
ISBN 9789024450374 | 3e herziene druk | 264 blz.
50,95
In winkelwagen

Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur

Kim Cameron, Robert E. Quinn | Boom
Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur_Kim Cameron, Robert E. Quinn_9789052618890
Paperback
ISBN 9789024450374 | 3e herziene druk | 264 blz.
Levertijd 1-2 werkdagen
50,95
In winkelwagen
Inkijkexemplaar

Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur_Kim Cameron, Robert E. Quinn_9789052618890.pdf

Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)Extra
Omschrijving

In een hoog tempo doen zich om ons heen voortdurend nieuwe kansen en bedreigingen voor. We leven immers in een turbulente tijd, waarin verandering de enige, blijvende zekerheid is. Veel organisaties moeten al worstelen om tot de noodzakelijke verandering te komen. Het lukt ze ondertussen maar niet om die cultuuromslag te bewerkstelligen.

 

Een niet te onderschatten factor

Voor het succes van een onderneming is de organisatiecultuur een niet te onderschatten factor. Tegelijkertijd is die cultuur iets waarop je moeilijk greep krijgt en wat je dus niet zo makkelijk verandert. Des te belangrijker is het dat managers, organisatieadviseurs en onderzoekers inzicht krijgen in de organisatiecultuur en ze de middelen leren kennen om veranderingen soepel mee te laten verlopen.

 

Concurrerendewaardenmodel

Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur schetst een theoretisch kader van verschillende typen organisatieculturen en gaat uit van Quinns wereldwijd beproefde concurrerendewaardenmodel. Daarbij komen vragen aan de orde als:

  • Welke klassieke typen zijn er?
  • Welke cultuur past het best bij welke organisatie?
  • Welke vorm van leiderschap hoort daarbij?

 

Compleet instrumentarium

Met dit boek heb je een compleet instrumentarium in handen voor het onderzoeken van zowel je eigen organisatiecultuur als de bekwaamheid van het management. Businessgoeroes Robert Quinn en Kim Cameron reiken je een strategisch stappenplan aan waarmee je zelf direct aan de slag kunt. Door dit stappenplan kom je precies te weten waar de organisatie staat en waar ze naartoe wil.

 

Sterke en congruente bedrijfsculturen bevorderen de organisatieprestaties en worden het best overgedragen door aansprekende verhalen. Quinn en Cameron behandelen een methode om zowel veranderingen op individueel niveau als culturele transformaties op organisatieniveau mee te bewerkstelligen.

 

Deze derde herziene editie van dit standaardwerk is niet alleen aangevuld met nieuwe voorbeelden, maar gaat ook in op de implicaties van nieuwe, nationale profielen.

 

Voor wie?

Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur is niet alleen onmisbaar voor de manager die te maken krijgt met verandering, maar het is ook uitermate geschikt voor onderzoekers en studenten.

Inhoud

Woord vooraf
Dankbetuigingen
Woord vooraf bij de Nederlandse editie
Over de auteurs

1. Inleiding in de verandering van organisatieculturen 
2. Een instrument voor de beoordeling van een organisatiecultuur: het Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI)
3. Het model van de concurrerende waarden
4. De constructie van een organisatiecultuurprofiel
5. Gebruik van het model voor diagnostisering en verandering van de organisatiecultuur. 
6. Persoonlijke verandering als sleutel tot cultuurverandering
7. Een beknopte formule voor verandering van een organisatiecultuur

Aanhangsel A Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI): definitie, dimensies, betrouwbaarheid en validiteit
Aanhangsel B Psychometrische analyses van het Management Skills Assessment Instrument Aanhangsel C Tips voor verandering van de organisatiecultuur in elk kwadrant
Aanhangsel D Aanbevelingen ter verbetering van de eigen managementcapaciteiten
Aanhangsel E Formulieren voor het uitzetten van profielen

Verwijzingen en aanbevolen literatuur
Register

Extra

Op deze pagina vindt u (gratis) downloads bij het boek Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur.

 

Formulieren

Cultuurbeoordeling volgens het model van de concurrerende waarden

 

Het Management Skills Assessment Instrument (MSAI)

Auteur(s)
Kim Cameron
Kim S. Cameron is de Ford Motor Company/Richard E. Cook Professor of Management en Associate Dean aan de Marriott School of Management aan de Brigham Young University. Hij heeft meer dan 70 artikel...
Meer
Lees meer
Robert E. Quinn
Robert E. Quinn is verbonden aan de Graduate School of Business van de University of Michigan. Zijn concurrerende-waardenmodel heeft zijn nut bewezen in tal van ondernemingen, waaronder enkele Nede...
Meer
Lees meer

Gerelateerde uitgaven

Zelf leren schrijven voor economie en bedrijfskunde_Bas Karreman, Gelijn Werner_9789462364882

Zelf leren schrijven voor economie en bedrijfskunde (2e editie)

Bas Karreman, Tim Benning, Gelijn Werner, Henk T. van der Molen, Eveline Osseweijer, Henk Schmidt
42,95
Bestellen
Academic Writing Skills for Economics and Business Administration (2e druk)_Bas Karreman, Gelijn Werner_9789024435364

Academic Writing Skills for Economics and Business Administration (2e druk)

Bas Karreman, Gelijn Werner, Henk T. van der Molen, Eveline Osseweijer, Henk Schmidt
42,95
Bestellen
High impact veranderen

High impact veranderen

Steven van den Heuvel
34,95
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg