Jeugdliteratuur en didactiek
Handboek voor vo en mbo
Hoe krijg je als docent Nederlands je leerlingen zo ver dat ze met plezier gaan lezen? Krachtige verhalen van eigenzinnige schrijvers, rijke teksten, humoristische gedichten en mooie romans kunnen de persoonlijke en sociale vorming van jongeren stimuleren. Het opleidingsboek Jeugdliteratuur en didactiek laat zien hoe veelzijdig jeugdliteratuuronderwijs kan zijn en wat de kracht ervan is, zowel in het voortgezet onderwijs als het mbo.
Inhoud
Jeugdliteratuur en didactiek is een uniek en toegankelijk handboek dat toekomstige docenten Nederlands literair competent maakt en ze ontwikkelt tot enthousiaste leesbevorderaars. Het boek biedt vanuit een pedagogische invalshoek kennis over het belang van lezen en leesbevordering. Het is bovendien het enige handboek over jeugdliteratuuronderwijs dat is toegespitst op het hele tweedegraadsgebied.
Het boek bestaat uit een beknopte theoretische basis en een praktijkdeel, waarbij het bevorderen van leesplezier bij de leerling centraal staat. Er is veel aandacht voor 'De Leescyclus', een didactische aanpak die lezen bevordert, leesplezier stimuleert en uitgaat van maatwerk. Jeugdliteratuur en didactiek biedt een grote hoeveelheid lessuggesties die docenten kunnen inzetten tijdens het bespreken van literaire teksten.
Voor wie
Jeugdliteratuur en didactiek is geschreven voor studenten van de tweedegraads lerarenopleiding Nederlands. Hiernaast is het zeker ook geschikt als naslagwerk en bronnenboek voor docenten Nederlands en professionals werkzaam in de onderbouw van het voortgezet onderwijs, het vmbo en mbo en voor eerstegraads docenten Nederlands.
Inleiding
DEEL 1: Jeugdliteratuur
1 Wat is jeugdliteratuur?
1.1 Inleiding
1.2 Wat verstaan we onder literatuur?
1.3 Wat verstaan we onder jeugdliteratuur?
1.4 Het onderscheid tussen jeugdliteratuur en volwassenen literatuur
1.5 Het literair gehalte van jeugdliteratuur
1.6 De verschillen tussen proza (fictie en non-fictie) en poëzie
1.7 De schrijversintentie en de functies van literatuur
1.7.1 De functie ontspanning
1.7.2 De functie informatie
1.7.3 De functie emotie
1.7.4 De functie zingeving
1.7.5 De functie creativiteit
1.7.6 De functie esthetiek
1.7.7 De functie taalontwikkeling
2 Jeugdliteratuur door de eeuwen heen
2.1 Inleiding
2.2 Jeugdliteratuur en kindbeelden
2.2.1 Lang geleden
2.2.2 Een verlicht kindbeeld
2.2.3 Een romantisch kindbeeld
2.2.4 Een burgerlijk kindbeeld
2.2.5 De verzuiling
2.2.6 Nieuwe kindbeelden?
2.2.7 De tweede helft van de twintigste eeuw
2.2.8 De eenentwintigste eeuw
2.3 Klassiekers
2.3.1 Adaptatiestrategieën
2.3.2 De verschillende gedaanten van een boek
2.3.3 Nieuwe manieren van bewerken
2.4 Genres
2.4.1 Fantasieliteratuur
2.4.2 Realistische verhalen
2.4.3 Manieren van indelen
3 Jeugdliteratuur waarderen
3.1 Inleiding
3.2 De leesontwikkeling
3.3 Leeshoudingen en lezerstypen
3.4 Bemiddelen en waarderen
3.4.1 Uitgevers
3.4.2 Recensenten
3.4.3 Klassieke en nieuwe media
3.4.4 Vakjury’s en publieksjury’s
3.5 De polysysteemtheorie
DEEL 2: Didactiek
4 Het belang van leesbevordering
4.1 Inleiding
4.2 Leesbevordering
4.2.1 Leesbevordering en lees- en taalvaardigheid
4.2.2 Leesbevordering en literaire competentie
4.3 Het belang van een doorgaande leeslijn
4.4 De doorgaande leeslijn in kerndoelen, eindtermen en referentieniveaus
4.5 Leesbevordering in het mbo
4.6 Fictie in de kennisbasis van de tweedegraads leraren opleiding
Nederlands
5 De Leescyclus
5.1 Inleiding
5.2 Didactiek voor stimulerend jeugdliteratuuronderwijs: De Leescyclus
5.2.1 Inspireren
5.2.2 Kiezen
5.2.3 Lezen
5.2.4 Verdiepen
6 Literaire competentie en lesactiviteiten
6.1 Inleiding
6.2 Typen literatuurdocent
6.3 Lesactiviteiten
6.3.1 Mondelinge activiteiten
6.3.2 Schriftelijke activiteiten
6.3.3 Creatieve activiteiten
6.3.4 Theorieverwerkingsactiviteiten
7 Het vak jeugdliteratuur toetsen
7.1 Inleiding
7.2 Overwegingen om wel of niet te toetsen
7.3 Formatieve evaluatie
7.4 Summatieve toetsing
7.5 Aandachtspunten voor toetsing
8 Lessuggesties
8.1 Inleiding
8.2 Vertel eens van Aidan Chambers
8.3 Tien voorbeeldlessen volgens De Leescyclus
8.4 Lessuggesties
8.4.1 Inspiratiefase
8.4.2 Keuzefase
8.4.3 Verdiepingsfase
Lijst met websites
Literatuurlijst
Illustratieverantwoording
Begrippenlijst
Over de auteurs
Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.




