Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Met de COTAPP meet je aandacht, informatieverwerking en executieve functies bij kinderen van 6 tot en met 12 jaar. De resultaten geven inzicht in de cognitieve vaardigheden die een rol spelen in het schoolse leren en het dagelijks leven.
Waarom presteert een kind minder goed dan je op basis van zijn IQ zou verwachten? Zijn er problemen in de aandacht of het werkgeheugen? Hoe verwerkt hij/zij informatie en duidt dit op de aanwezigheid van een ontwikkelingsstoornis?
Met de COTAPP krijg je een gedetailleerd beeld van de sterke en zwakke cognitieve vaardigheden van een kind. Dit cognitieve profiel brengt het kind een stap dichterbij passende begeleiding op school of verder diagnostisch onderzoek bij vermoedens van een ontwikkelingsstoornis zoals ADHD of autisme.
De COTAPP wordt individueel afgenomen in een rustige, prikkelarme ruimte. Kinderen vinden de COTAPP leuk om te doen door het speelse karakter en mooie ontwerp. Het kind zit achter de computer, terwijl de testleider op de achtergrond instructies geeft, observeert en – indien nodig – coacht.
De COTAPP bestaat uit zeven blokken. Voorafgaand aan elk blok krijgt het kind een uitleg van het stripfiguurtje Cotapp en wordt er kort geoefend met de taak. In 30 tot 40 minuten doorloopt het kind zelfstandig de zeven blokken. De resultaten worden tussentijds opgeslagen dus pauzeren is geen probleem. Met het COTAPP observatieformulier kan de testleider ondertussen de motorische en verbale onrust van het kind registreren. Dit kan waardevolle aanvullende inzichten bieden bij het interpreteren van de testuitslag.
De meeste kinderen kunnen de COTAPP volledig zelfstandig doorlopen. Sommigen hebben echter extra aanwijzingen of aanmoediging nodig om alle blokken af te maken. Juist kinderen met zwakkere executieve functies hebben vaker coaching nodig. Voor de COTAPP zijn gestandaardiseerde coachingsregels opgesteld, waarmee de testleider het kind op weg kan helpen. De hoeveelheid coaching die nodig was wordt meegeteld in de berekening van de scores. Het coachings- en observatieformulier dat u tijdens de afname gebruikt vindt u bij ‘Aanvullend materiaal’. Wilt u meer weten over de COTAPP? Vraag dan de COTAPP informatiebrochure aan.
De COTAPP wordt afgenomen door psychologen en (ortho)pedagogen, eventueel ondersteund door een psychodiagnostisch medewerker. De test wordt gebruikt door ggz-instellingen, vrijgevestigden, scholen en andere instellingen die neuropsychologisch onderzoek bij kinderen verrichten. Bekijk voor meer informatie de kwalificatie-eisen.
In circa 35 minuten meet de COTAPP op kindvriendelijke en speelse wijze verschillende domeinen van het cognitief functioneren zoals verwerkingssnelheid, aandacht, executieve controle, (werk)geheugen, leersnelheid en gedrag tijdens de taak.
Deze domeinen worden uitgewerkt in 22 uitkomstparameters in de Basisrapportage en 46 uitkomstparameters in de Specialistische rapportage. Deze rapportages geven een gedetailleerd beeld van de sterke en zwakke cognitieve vaardigheden van een kind.
Het schrijven van een integratief beeld naar aanleiding van de COTAPP-uitkomsten vraagt om expertise op het gebied van neuropsychologie. Daarom zijn er sinds kort een Stappenplan en vier voorbeeldcasussen beschikbaar zodat gebruikers meer houvast hebben bij het schrijven van een integratief beeld. Op de pagina met aanvullende materialen kun je het Stappenplan interpretatie basisrapportage downloaden.
In veel wetenschappelijke onderzoeksprojecten moet er zoveel mogelijk relevante informatie verzameld worden op een zo efficiënt mogelijke manier. Bestaande cognitieve testbatterijen bevatten vaak losse taken die niet goed te vergelijken zijn en die veel tijd kosten om af te nemen. Bovendien zijn veel taken niet adaptief waardoor ze te gemakkelijk of moeilijk zijn voor veel kinderen.
De COTAPP heeft een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van andere tests:
Daarmee leent de test zich uitstekend voor gebruik in wetenschappelijk onderzoek dat zich richt op executieve of cognitieve functies die aan de basis liggen van ontwikkelingsproblemen zoals ADHD en autisme.
Neem voor meer informatie over onderzoek doen met de COTAPP contact op met de klantenservice: