Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Een patiënt die nét iets sneller wordt geholpen omdat hij dreigt. Een scooterrijder met kapot achterlicht die door smoesjes zonder boete wegkomt. Of een werkzoekende die - om zijn uitkering te behouden - zich tegenover zijn klantmanager voordoet als zelfredzame 'modelklant' en zo voorkomt dat zij hem helpt met werk zoeken. Allemaal voorbeelden van manipulatie. Als manager of hulpverlener is de kans groot dat je ermee in aanraking komt, in welke vorm dan ook. Van smoezen en kleine leugens tot oplichting en (machts)misbruik. Wees gewaarschuwd, aldus Ronald Siecker, auteur van het boek Manipulatie - Van marionet tot regisseur.
In de omgang tussen cliënten/patiënten en professional is voortdurend sprake van beïnvloeding. Vaak probeert men dingen voor elkaar te krijgen of er zelf beter van te worden. Meestal op onschuldige wijze, bijvoorbeeld door de ander te vleien, maar soms ten koste van de ander. In onze individualistische samenleving is het gangbaarder geworden om het eigen belang te laten prevaleren. De 'calculerende burger' wil het maximale bereiken en in dat streven overschrijdt hij soms de grenzen van een ander. Zodra jij die ander bent en denkt 'Waarom heb ik dit eigenlijk gedaan?' is de kans groot dat je slachtoffer bent geworden van manipulatie.
Een manipulator gaat doelgericht te werk en weet feilloos de zwakke plekken van zijn slachtoffer te vinden. Zijn sterkste wapen is het gevoel dat wij allemaal hebben: dat het óns niet kan gebeuren. Het probleem is namelijk dat wij er niet op toegerust zijn manipulatie te herkennen. Met alle ernstige gevolgen van dien.
Gelukkig kent manipulatie een aantal basisprincipes, opgebouwd uit specifieke trucs en technieken. Ronald Siecker - psychiater, arts en bedrijfsadviseur - brengt ze in kaart in de manipulatie-index. Een handige checklist waarmee je de trucs makkelijker leert herkennen. Manipulatie leest als een ontdekkingstocht langs alle graden van manipulatie, in alle omstandigheden: op het werk, in relaties, op straat, in onderhandelingen enzovoort. Gewapend met deze kennis hoor je tijdig alarmbellen afgaan. Het boek helpt je de verschillende vormen van manipulatie te begrijpen, tegenzetten te doen en je ertegen te beschermen.
De talrijke ongelooflijke maar waargebeurde voorbeelden, afkomstig uit Sieckers beroepspraktijk, lezen als een thriller met verrassende ontknoping. Zoals het voorbeeld van IT-werknemer Theo die na het overlijden van zijn vrouw een tijd in de ziektewet zat, vervolgens op veel sympathie mocht rekenen van zijn collega's en werkgever en jarenlang bepaalde privileges genoot. Totdat...
'En die rouwadvertenties dan, die van familie en vrienden?'
'Die heb ik natuurlijk allemaal zelf geplaatst. Zo'n krant controleert dat niet, hoor.'
'En al die tijd dat je in de ziektewet zat?'
'Veel gereisd.'
'Met je vrouw?'
'Ja natuurlijk.'
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account