Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe maak je je culturele organisatie klaar voor de toekomst? Hebben we genoeg aan bestaande modellen? Hoe verzoen je businessmodellen met de eigenheid van de culturele sector?
Globalisering en digitalisering dwingen culturele organisaties om hun traditionele manier van werken te herzien. Als cultuurmanager moet je je publiek meer dan ooit betrekken bij je werking, potentiële partners anders benaderen en je financiële middelen meer differentiëren. Een robuust businessmodel brengt die elementen samen, wordt vaak gezegd. Maar hoe begin je daaraan?
In dit boek geven internationale experts hun kritische visie op de basics en uitdagingen voor businessmodelling in de culturele sector. Vanuit de praktijk delen een aantal Vlaamse en Nederlandse cultuurmanagers hun ervaringen: welke factoren leiden tot succes en welke knelpunten kwamen zij onderweg tegen? Hoe kunnen culturele organisaties, zowel kunstenorganisaties als musea, transformeren naar duurzame creatieve knooppunten?
Doorspekt met verhelderende cases, internationale managementervaring en de blik van experts vormt Businessmodellen in de culturele sector een unieke kritische blik op hoe creativiteit en business elkaar kunnen versterken.
Businessmodellen in de culturele sector: hype, noodzaak of schrikbeeld?
Annick Schramme en Barbara Delft
Een cultureel businessmodel in balans
Walter van Andel
Businessmodelling: een manier om te reflecteren over de waarden van je organisatie
Patrycja Kaszynska
Een cultureel businessmodel in tijden van digitale transformatie
Jasper Visser
Valt creativiteit te orkestreren?
Twee cases uit de muzieksector
Arne Herman
De businessmodellen van het TextielMuseum: een voortdurende innovatie
Errol van de Werdt en Karel Heijs
Hoe Bokrijk een ondernemend park en museum werd
Annick Schramme
Publieke waarde, publiek geld.
Hoe Stadkamer haar eigen verantwoordelijkheid neemt
Astrid Vrolijk-de Mooij
Het businessmodel van De Republiek
Bart Geernaert
Kunstencentrum Vooruit en businessmodelling.
What ’s in the name?
Een interview met Franky Devos
SPIN, een zoektocht naar flexibiliteit en veerkracht
Laura Deschepper
Van geld naar waarde.
Tien manieren waarop culturele organisaties tegenwoordig innoveren
José Rodriguez
Over de auteurs
Eindnoten
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account