Leiderschap bij verandering
Leiderschap wordt steeds belangrijker
Vergelijking tussen de 20ste en de 21ste eeuw toont aan dat daadwerkelijk leiderschap met goede communicatievaardigheden steeds belangrijker wordt, omdat organisatiestructuren ook steeds platter en minder bureaucratisch worden. De ontwikkeling van de techniek, veranderingen in de markt en de maatschappij en de steeds sterker wordende concurrentie dwingen organisaties tegenwoordig bovendien om voortdurend te blijven veranderen.
Permanent blijven leren
Organisaties moeten deze veranderingen niet alleen kunnen weerstaan, maar moeten er juist op inspelen, om in het nieuwe ondernemingsklimaat te kunnen floreren. Daarvoor is management alleen niet toereikend, en leiderschap noodzakelijk. Gelukkig is leiderschap aan te leren, ook op hogere leeftijd. Het vraagt alleen wel van aspirant-leiders dat ze permanent blijven leren.
Acht fouten
Veel recente methodes om organisaties te veranderen (bijvoorbeeld Total Quality Management, Business Process Re-engineering) schieten jammerlijk tekort, omdat zij niet in staat zijn om gedrag duurzaam te veranderen. Kotter onderscheidt in Leiderschap bij verandering acht fouten die veranderingen kunnen doen mislukken:
- zelfgenoegzaamheid;
- gebrek aan een leidinggevend team;
- geen duidelijke visie ontwikkelen;
- de visie te weinig communiceren;
- obstakels niet onderkennen of tegengaan;
- het ontbreken van kortetermijnsuccessen in het veranderingsproces;
- te vroeg juichen;
- en de veranderingen niet verankeren in de organisatiecultuur.
Acht fasen
Werkelijk succesvolle verandering komt volgens Kotter in acht fasen:
- een gevoel van urgentie tot stand brengen;
- de leidende coalitie creëren;
- een visie en een strategie ontwikkelen;
- de veranderingsvisie communiceren;
- actie op brede basis door middel van empowerment;
- kortetermijnsuccessen genereren;
- verbetering consolideren en meer verandering tot stand brengen;
- nieuwe benaderingen in de organisatiecultuur verankeren.
Honderd bedrijven in een werkdag
Dit boek biedt niet alleen een visie, maar tegelijkertijd een zeer praktisch verslag, gebaseerd op onderzoek naar ervaringen in meer dan honderd bedrijven. Het lezen van dit boek is als het doorbrengen van een werkdag met John Kotter aan de Harvard Business School.
Voor wie?
Managers, interim-managers, adviseurs en consultants die met veranderprocessen bezig zijn.
Deel I: Het veranderingsprobleem en de oplossing
- Organisaties transformeren: waarom ondernemingen falen
- De drijvende kracht achter geslaagde verandering
Deel II: Het achtfasenproces
- Urgentiebesef vestigen
- Een leidende coalitie vormen
- Een visie en strategie ontwikkelen
- Een veranderingsvisie communiceren
- Een breed draagvlak voor de verandering creëren
- Kortetermijnsuccessen genereren
- Verbeteringen consolideren en meer verandering tot stand brengen
- Nieuwe benadering verankeren in de cultuur
Deel III: Implicaties voor de eenentwintigste eeuw
- De organisatie van de toekomst
- Leiderschap en levenslang leren



_w173_h400.png)
