Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Onderwijs en opvoeding DANS!
Terug
DANS!
Paperback
April 2019 | ISBN 9789046906248 | 272 blz.
34,95
In winkelwagen

DANS!

praktisch handboek voor het basisonderwijs

| Boom
DANS!
Paperback
April 2019 | ISBN 9789046906248 | 272 blz.
Levertijd 1-2 werkdagen
34,95
In winkelwagen
Inkijkexemplaar

9789046906248__DANS!_WEBPDF_INKIJKEXEMPLAAR.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Dans is de laatste jaren een volwaardig vak geworden in het basisonderwijs. Leerlingen dansen graag. Dansen sluit aan bij hun natuurlijke creativiteit, fantasie en bewegingsdrang. Zo verkennen zij zichzelf, de ander en de wereld. DANS! is gebaseerd op de Kennisbasis Dans en is hiermee een praktisch handboek voor het basisonderwijs met als uitgangspunt 'leren door doen'.

 

De tweede druk van DANS! maakt een verdiepingsslag met nieuwe (praktijk)inzichten. Ook wordt tegemoetgekomen aan de suggesties van de gebruikers van het boek.

De volgende wijzigingen zijn aangebracht:

  • nieuwe inzichten op het gebied van cultuureducatie en 21e-eeuwse vaardigheden, waaronder creativiteitsontwikkeling en onderzoekend vermogen;
  • een inzichtelijke leer-/ontwikkelingslijn: hoe te komen van een eerste dansactiviteit tot het volledig zelf ontwerpen van integratieve danslessen;
  • leertheoretische onderbouwing van dans in het onderwijs;
  • actualisatie van de leerlijn dans voor de leerlingen van groep 1 tot en met 8;
  • meer aandacht voor de voorgestructureerde dans, receptie en reflectie;
  • aandacht voor receptie van professionele dans;
    *meer uitgewerkte voorbeelden van begeleiden van een dansproces in de (stage)praktijk voor groep 1 t/m 8;
  • meer variatie in voorbeeldlessen, kijkwijzers, casussen, praktijkvoorbeelden en suggesties;
  • inspirerend beeldmateriaal, waaronder fragmenten van voorstellingen van Nederlands Danstheater;

DANS! richt zich op pabo studenten en leerkrachten in het basisonderwijs. Het handboek is ook geschikt voor studenten aan een dansacademie.

Etje Heijdanus en Anouk van Nunen zijn medeopstellers van de Kennisbasis Dans en Drama. Net als co-auteur Pauline Verhallen zijn of waren zij docent dans en drama bij de Hogeschool Inholland. Co-auteur Ronald Hueskens is docent drama aan de Hogeschool van Amsterdam.

Inhoud

Inleiding 

 

1 Wat is dans? 

1.1 Inleiding 

1.2 Omschrijvingen van dans 

1.3 Kern van het vak dans

1.4 De contexten van dans

1.4.1 De artistieke context 

1.4.2 De sociale context 

1.4.3 De educatieve context 

1.5 Dans in het basisonderwijs

1.5.1 Dans in het curriculum

1.6 Ondersteuning bij het implementeren van dans in het onderwijs

 

2 Het leerproces van de leerlingen en de leraar 

2.1 Het vak dans en de leerlingen

2.1.1 De educatieve context van dans

2.1.2 Invalshoeken bij dans

2.1.3 Vijf vermogens voor de leerling bij het vak dans

2.2 Het vak dans en de leraar

2.2.1 Drie bekwaamheidseisen voor de leraar

2.2.2 Bekwaamheden dans voor de leraar

2.2.3 Leerdoelen en leeruitkomsten 

 

3 Dans in het onderwijs: een theoretische onderbouwing

3.1 Leren in en met het vakgebied dans

3.2 Leertheorieën die het leerproces in dans onderbouwen

3.2.1 Leren door doen

3.2.2 Authentieke kunsteducatie

3.2.3 Sociaal constructivisme: actief leren

3.2.4 Psychologische basisbehoeften

3.2.5 Ervaringsgericht onderwijs (EGO)

3.2.6 Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)

3.3 Ontwikkelingsgebieden: wat moet je weten van de ontwikkelingsgebieden om een les dans te kunnen geven

3.3.1 Ontwikkelingspsychologie en dans 

3.3.2 Dans en communicatie 

3.3.3 Dans als authentieke communicatie

3.3.4 Cognitieve ontwikkeling 

3.4 Dansante ontwikkeling 

3.4.1 Motorische ontwikkeling in dans 

3.4.2 Dansontwikkeling: ontwikkelingsfasen in dans als uitgangspunten voor lessen dans en leerlijnen dans

3.5 Lichaamsplan, lichaamsbesef en lichaamsidee

3.5.1 Lichaamsplan

3.5.2 Lichaamsbesef

3.5.3 Lichaamsidee

 

4 Opbouw dans vaardigheden en de leerlijn DANS!

4.1 Kennisbasis dans 

4.2 Het MVB-model in dans

4.2.1 Materie-vorm-betekenis en creativiteit

4.2.2 Productie, receptie en reflectie

4.2.3 Het lichaam als instrument

4.2.4 Danselementen 

4.2.5 Danskwaliteiten 

4.2.6 Het MVB-model gekoppeld aan vakinhouden en dansvaardigheden 

4.3 De leerlijn DANS! 

4.3.1 Onderzoekend vermogen 

4.3.2 Creërend vermogen 

4.3.3 Receptief vermogen 

4.3.4 Reflectief vermogen 

4.3.5 Sociaal vermogen 

4.3.6 Proces- en productdoelen 

 

5 Creatieve ontwikkeling in dans stimuleren 

5.1 Creativiteit

5.2 Ontwikkelen van creativiteit in dans 

5.2.1 Vermogens die onderdeel zijn van de creatieve ontwikkeling 

5.3 Het creatieve proces 

5.4 Procesgerichte didactiek 

5.5 Het creatieve proces op gang brengen en houden

5.6 De creatieve ontwikkeling van de leerlingen

5.6.1 De creatieve ontwikkeling in de onderbouw

5.6.2 De creatieve ontwikkeling in de middenbouw

5.6.3 De creatieve ontwikkeling in de bovenbouw

5.7 Het observeren van leerlingen in een creatief proces

 

6 Dansactiviteiten

6.1 Dansactiviteiten

6.1.1 Het verschil tussen dansactiviteiten en een les dans

6.1.2 Welke vermogens spreek je aan met dansactiviteiten?

6.1.3 Verschillende opdrachtvormen in dansactiviteiten

6.2 Quickscan van de beginsituatie van je groep

6.3 Dansactiviteiten kiezen, organiseren en uitvoeren

6.3.1 Stap 1: een dansactiviteit kiezen

6.3.2 Stap 2: een dansactiviteit organiseren

6.3.3 Stap 3: een dansactiviteit introduceren, uitvoeren en begeleiden

6.3.4 Waar let je op tijdens het uitvoeren van de dansactiviteiten?

6.4 Voorbeelden van dansactiviteiten voor de groepen 1 tot en met 8

 

7 Gebruik en inzet van vastgelegde dansen

7.1 Vastgelegde dans

7.1.1 Opbrengsten van het werken met vastgelegde dans

7.2 Vormen van vastgelegde dans

7.2.1 Een muzikale structuur

7.2.2 Een ruimtelijke structuur

7.2.3 Dansbeweging herhalen

7.2.4 Een danscombinatie

7.3 Handreikingen om een vastgelegde dans aan te leren

7.3.1 Dansbeschrijvingen

7.3.2 Hulptekst

7.3.3 Danstutorials

7.4 De stapelmethode

 

8 Dansbeschouwing: receptie en reflectie

8.1 Receptie en reflectie binnen het vak dans

8.1.1 Ervaringen bij receptie en reflectie in dans

8.1.2 Doelen en effecten bij receptie van en reflectie op dans

8.2 Dansbeschouwing in het dansonderwijs

8.2.1 Dansuitingen van leerlingen bekijken (receptie) en erover praten (reflectie)

8.2.2 Beeldfragmenten kiezen

8.2.3 Het reflectiegesprek

8.3 Met je leerlingen naar een dansvoorstelling

8.3.1 Een dansvoorstelling kiezen

8.3.2 Een dansvoorstelling bezoeken

 

9 Een voorbeeldles dans

9.1 Aan de slag

9.2 Lessen dans voor je lespraktijk

9.2.1 Beeldmateriaal

9.2.2 Muziek

9.2.3 De voorbeeldlessen

 

10 Opbouw en organisatie van een les dans

10.1 Rol van de leraar voor en tijdens een les dans

10.1.1 Beginsituatie

10.1.2 Pedagogisch klimaat

10.2 Organisatie of klassenmanagement voor een les dans

10.2.1 De locatie

10.2.2 De vloer

10.2.3 Apparatuur 

10.2.4 Materialen 

10.3 De vijf onderdelen van een les dans

10.4 Een voorbeeldles dans geanalyseerd

10.4.1 Analyse op de inhoud van de voorbeeldles ‘Regenplassen’

10.4.2 Analyse van de opbouw van de voorbeeldles ‘Regenplassen’

10.5 Het Model Didactische Analyse

10.6 Evaluatie van een les dans

10.6.1 Evaluatie in het lesformulier

 

11 Zelf een les dans ontwerpen

11.1 Didactische principes en didactische werkvormen

11.1.1 Didactische principes

11.1.2 Didactische werkvormen

11.2 Vakspecifieke didactische werkvormen

11.2.1 Gesloten opdrachten 

11.2.2 Open opdrachten

11.3 Didactische werkvormen en opdrachten per lesonderdeel

11.4 De stappen in een lesontwerp dans

11.4.1 Leerdoelen formuleren

11.4.2 Het vertalen van een onderwerp naar dans

11.4.3 Associëren naar aanleiding van een onderwerp

11.4.4 Dansbewegingen verkennen

11.5 Dansopdrachten maken

11.5.1 Inbreng van de leerlingen

11.6 Voorbeeldlessen vertaalmethodiek

11.7 Praktische handreikingen voor het zelf ontwerpen van een les dans

11.7.1 Voorbereiding

11.7.2 Opbouw van de les

11.7.3 Bedoelingen checken

11.7.4 Muziekkeuze

11.7.5 Aanmoediging

11.8 De reflectiecyclus van Korthagen

11.9 Zelfstandig met dans aan de slag

11.10 Het fotoreflectie-instrument dans

 

12 Lessenserie dans voor midden- en bovenbouw

12.1 Het opbouwen van een lessenserie

12.2 Analyse van de opbouw van de drie middenbouwlessen met het thema ‘het heelal’

12.3 Voorbeeldlessen ‘Tetris’ voor de bovenbouw

 

13 Dans in samenhang met andere leergebieden

13.1 Dans in samenhang

13.1.1 Dans als doel of middel

13.2 Vakintegratie: multi-, inter- of transdisciplinair; lasagne, salade of smoothie

13.3 De vertaalmethodiek als werkwijze voor het ontwerpen van een les in samenhang

13.4 Dans als cultuuronderwijs

13.4.1 Hiphop binnen de urban dance

13.4.2 Burgerschap

13.4.3 Erfgoed

13.4.4 Media-educatie

13.5 Authentieke kunsteducatie

 

Bijlages

Bijlage 1: Uitgewerkte leerlijn DANS!

Bijlage 2: Integraal overzicht leerlijn DANS!

Bijlage 3: Overzicht leeropbrengsten leerlijn DANS!

Bijlage 4: Overzicht dansactiviteiten en voorbeeldlessen dans

 

Literatuur 

 

Fotoverantwoording 

 

Register 

 

Over de auteurs 

Auteur(s)

Gerelateerde uitgaven

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's | Silvana Herben | 9789024473182

Aandacht voor de fijne motoriek in kleuterthema's

Silvana Herben
32,95
Bestellen
Reflecteren (3e editie)_Marie-José Geenen_9789024471584

Reflecteren (3e editie)

Marie-José Geenen
34,95
Bestellen
Lessen in orde op de basisschool (3de editie)_Peter Teitler, Ans van Brussel_9789046909232

Lessen in orde op de basisschool

Peter Teitler, Ans van Brussel
42,95
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg