Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Economie en management Cirkel van verandering
Terug
Cirkel van verandering
Paperback
December 2019 | ISBN 9789024429523 | 1e druk | 208 blz.
39,50
In winkelwagen

Cirkel van verandering

Blijvend veranderen van gedrag in teams en organisaties

Steffan Seykens, Guido van de Wiel | Boom
Cirkel van verandering
Paperback
December 2019 | ISBN 9789024429523 | 1e druk | 208 blz.
Levertijd 1-2 werkdagen
39,50
In winkelwagen
E-book 
November 2014 | ISBN 9789462201118
Direct via e-mail
31,95
In winkelwagen
Inkijkexemplaar

Cirkel van verandering

OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Ben je moe van alle verandertrajecten uit het verleden die niets opleverden? Dan is Cirkel van verandering een echte aanrader. Dit boek biedt een pragmatische aanpak om het eigenaarschap en de zelfsturing binnen teams en organisaties mee te versterken.

 

Effectieve werkvorm

Gedragsverandering is geen wasstraat waar je teams zomaar even doorheen haalt. De pragmatische en bewezen effectieve werkvorm Intention Circles in Cirkel van verandering helpt je om een gedragsverandering daadwerkelijk waar te maken. Intention Circles biedt praktische handvatten om het betuttelen en ontkrachten van professionals te voorkomen.

 

Professionele performancecultuur

Binnen de Intention Circle brengen de teamleden om de beurt hun intenties in, ze worden concreet gemaakt en zo wordt zichtbaar wat er nog in de weg zit. Deze werkvorm draagt er zorg voor dat de nodige vervolgstappen goed uitgewerkt worden. Cirkel van verandering is daarmee een praktisch alternatief voor leidinggevenden en veranderaars die een professionele performancecultuur proberen te beïnvloeden en te beheersen.

 

Denkbeeld

Hoofdstuk 1 beschrijft het denkbeeld van waaruit Cirkel van verandering geschreven is en introduceert de aanpak Intention Circles.

 

Cultuur- en gedragsverandering

Hoofdstuk 2 geeft een overzicht van de zes factoren die van belang zijn om cultuur- en gedragsverandering waar te maken. Ook komen hier de noodzaak en de waarde van een integrale blik op deze factoren aan bod. De zes factoren zijn achtereenvolgens:

  • Veranderspanning opbouwen;
  • Urgentie voelbaar maken;
  • Aanpassingsvermogen versterken;
  • Gedragsvrijheid vergroten;
  • Identificaties loslaten;
  • Variatietolerantie verdiepen.

 

Eigenaarschap, zelfsturing en horizontale interventies

Hoofdstuk 3 gaat dieper in op verandering in organisaties, inclusief het belang van eigenaarschap, het gebruikmaken van zelfsturing en horizontale interventies en de haalbaarheid van cultuur- en gedragsverandering.

 

Factoren boven water

Deel II gaat over de eerste drie van de zes factoren, die zich ‘boven water’ afspelen. Dit zijn de factoren die zichtbaar, kenbaar en nog enigszins meetbaar zijn. Het zijn factoren waar je bewust op kunt sturen. Het opbouwen van veranderspanning (hoofdstuk 4) vraagt zowel om het formuleren van helder doelgedrag als om een feedbackcultuur. Dit zijn twee zaken die je niet zomaar even invoert in een organisatie. Bij het voelbaar maken van noodzaak en urgentie (hoofdstuk 5) zal duidelijk worden hoe negatieve urgentie en positieve ambitie elkaar kunnen aanvullen en versterken. Het versterken van aanpassingsvermogen (hoofdstuk 6) vraagt van een groep of een organisatie om heel bewust met het veranderpotentieel om te gaan.

 

Het vergroten van gedragsvrijheid

Hoofdstuk 7 gaat in op het vergroten van gedragsvrijheid. Aan de hand van vier belangrijke samenwerkingsdilemma’s wordt duidelijk hoe het komt dat veel mensen in organisaties hun keuzevrijheid (dreigen te) verliezen. Cirkel van verandering laat zien waarom je binnen samenwerkingsrelaties vaak op een bepaalde manier reageert en in welke verschillende patronen je ‘ingezogen’ kunt raken. Het gaat dan vaak om onbewuste reacties waar je je – meestal achteraf pas – van afvraagt waarom je niet anders hebt gehandeld. Het hoofdstuk eindigt met handvatten om deze patronen te leren herkennen, waardoor je er bewust op kunt sturen. Hierdoor ontstaan kansen om je manoeuvreerruimte en gedragsvrijheid te vergroten.

 

Los van oude ankers

Hoofdstuk 8 gaat in op het loskomen van oude ankers. Onbewust putten medewerkers veel zekerheid uit het identificeren met hun rollen, taken, functie, positie, hun vakgenoten en hun persoonlijke referentiegroep. Dit is heel nuttig, want het geeft een gevoel van veiligheid en voorspelbaarheid. Deze identificaties weerhouden je er echter ook van los te komen van gedrag dat jou niet langer dient. De vragen die in dit hoofdstuk behandeld worden zijn:

  • Welke ankers zetten jou vast?
  • Hoe kun je in beweging komen door je op een andere manier zeker en veilig te gaan voelen?
  • Hoe kun je een ander en flexibeler houvast creëren dan via de gebruikelijke vormen van identiteit?

 

Voorbeeldgedrag

Hoofdstuk 9 geeft ten slotte een beeld van de manier waarop de organisatiecultuur en het voorbeeldgedrag van haar cultuurdragers van invloed is op gedrag. Hoe kun je een organisatiecultuur creëren waarin mensen zichzelf niet steeds weer vastzetten, maar waarin er ruimte blijft voor het gewenste gedrag dat voor dat moment het beste past en aansluit bij de realiteit?

 

Intention Circles

Hoofdstuk 10 staat volledig in het teken van Intention Circles, een krachtige werkvorm die op alle zes factoren tegelijkertijd ingrijpt en die al deze factoren voor iedereen in een groep of organisatie  zichtbaar maakt.

 

Korte samenvatting

Hoofdstuk 11 geeft een korte samenvatting van het boek en beschrijft een aantal varianten en overige toepassingen van Intention Circles.

 

Voor wie?

Iedere manager of leidinggevende die echte, duurzame verandering wil bewerkstelligen.

Inhoud

Voorwoord van Wouter Hart

 

Deel I – Introductie en visie op gedragsverandering
1. Introductie
2. Zes factoren bij cultuur- en gedragsverandering
3. Visie op verandering

 

Deel II – Bewust sturen op het eigenaarschap van de verandering
4. Veranderspanning opbouwen (A)
5. Urgentie voelbaar maken (B)
6. Aanpassingsvermogen versterken (C)

 

Deel III – Inspelen op onbewuste gedragspatronen in de onderstroom
7. Gedragsvrijheid vergroten (D) 
8. Identificaties loslaten (E) 
9. Variatietolerantie verdiepen (F)

 

Deel IV – Begeleiden en activeren van gedragsverandering
10. Intention Circles 
11. Samenvatting en een aantal varianten

 

Dankwoord 
Literatuurlijst
Bijlagen
Bijlage 1: Voorwaarden voor doelgedrag
Bijlage 2: Het geven van feedback om eigenaarschap over te dragen 
Bijlage 3: Zelfsturingsniveaus 
Bijlage 4: Tips voor het in balans brengen van reactiestrategieën
Bijlage 5: Creatieve Ruimte en het weer vrijmaken van reactiestrategieën 
Bijlage 6: Faciliteren van Intention Circles 

Index

Auteur(s)
Portret Steffan Seykens
Steffan Seykens
Steffan Seykens werkt als organisatiepsycholoog, adviseur en vooral als begeleider van cultuur- en gedragsveranderingstrajecten. Hij is oprichter van Intention Academy en ontwikkelde de integrale a...
Lees meer
Portret Guido van de Wiel
Guido van de Wiel
Guido van de wiel is eigenaar van Wheel Productions, een bedrijf dat zich toelegt op storytelling in organisaties. Verder is hij vaste coach bij Rotterdam School of Management en hoofdredacteur van...
Lees meer

Reviews 'Cirkel van verandering'

Er zijn nog geen reviews voor dit product
Bedankt voor je beoordeling.

Gerelateerde uitgaven

High impact veranderen

High impact veranderen

Steven van den Heuvel
34,95
Bestellen
Praktijkboek supply chain management

Praktijkboek supply chain management

Marcel van Assen
66,50
Bestellen
Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0

Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0

Marc Wesselink
49,50
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg