Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Economie en management Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief
Terug
Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief
Paperback
December 2016 | ISBN 9789046905272
37,95
In winkelwagen

Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief

Marie-Thérèse Claes, Marinel Gerritsen | Boom
Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief_Marie-Therese Claes, Marinel Gerritsen_9789046905272
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
December 2016 | ISBN 9789046905272
Levertijd 1-2 werkdagen
37,95
In winkelwagen
Bookshelf e-book 
Maart 2017 | ISBN 9789046963852 | 333 blz.
Direct via e-mail
37,95
In winkelwagen
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief_Marie-Therese Claes, Marinel Gerritsen_9789046905272.pdf

OmschrijvingAuteur(s)Docentmateriaal
Omschrijving

Cultuur en communicatie zijn zo nauw met elkaar verweven dat cultuurverschillen automatisch leiden tot verschillen in communicatie. In Culturele waarden en communicatie wordt een overzicht gegeven van actuele theorieën over cultuurverschillen en de verschillen in verbale en non-verbale communicatie die daaruit voortvloeien.

 

Uitgangspunt van het boek is een vergelijking tussen Nederland en Vlaanderen, die wel dezelfde taal maar niet dezelfde cultuur hebben. De verschillen tussen beide culturen worden vervolgens vergeleken met andere Europese culturen en de culturen van het Midden-Oosten, Azië en Afrika. Ook intercultureel management komt aan bod, waarbij cultuurverschillen in een zakelijke context besproken worden. De talrijke voorbeelden en oefeningen maken je bewust van je eigen cultuur en van de problematiek van interculturele communicatie. Hierdoor leer je de communicatie van andere culturen beter te begrijpen, zelf effectiever intercultureel te communiceren en synergie uit cultuurverschillen te halen.

 

Relevante nieuwe theorieën zijn verwerkt. In de paragrafen 2.3.3.3 en 4.2.3.3 bespreken we de waarde soberheid versus hedonisme (restraint versus indulgence) en het effect ervan op sectoren van het leven als gezin, onderwijs, werk. In hoofdstuk 7 wordt besproken wat deze nieuwe waarde betekent voor intercultureel management en gaan we in op de resultaten van GLOBE, het Global Leadership and Organizational Behavior Effectiveness project (paragraaf 7.7).

 

In deze editie wordt meer aandacht besteed aan interculturele communicatie met migranten dan in vorige edities. Waar mogelijk is cijfermateriaal van de waarden van bewoners van migrantenlanden als Syrië, Irak, Afghanistan toegevoegd in hoofdstuk 2. In hoofdstuk 6 zijn paragrafen toegevoegd over cultuuraanpassing van langetermijnmigranten zoals vluchtelingen (paragraaf 6.2.2) en gaan we in op de kenmerken van migrant en communicatiepartners in het gastland die een succesvol verblijf van de migrant bevorderen (paragraaf 6.3).

 

De didactische aanpak van de paragrafen waarin we de waarden (paragraaf 2.3) bespreken, zijn volgens hetzelfde stramien opgezet: bewustwordingsoefening, uitleg van de waarde, overzicht van de geografische spreiding van de waarde, overzicht van de consequenties van de waarde voor algemene normen, familie, onderwijs en werk, oefeningen om na te gaan of de theoretische stof verwerkt is en in de praktijk toegepast kan worden.

 

Literatuurverwijzingen, oefeningen en cijfermateriaal zijn geactualiseerd.

Het docentenmateriaal is uitgebreid met extra oefeningen met mogelijke antwoorden voor de hoofdstukken 4, 5 en 7.

 

Culturele waarden en communicatie is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met andere cultuurgroepen. Denk aan studenten die een vreemde taal studeren en zich voorbereiden op een verblijf of carrière in het buitenland, en Neerlandici en andere professionals met een internationale carrière of een functie waarin met migranten wordt gecommuniceerd.

 

Marinel Gerritsen is emeritus hoogleraar Interculturele bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Marie-Thérèse Claes is verbonden aan de ICHEC Brussels Management School, de Université catholique de Louvain en het Asian Institute of Technology.

Docentmateriaal

Extra voor docenten:
Bij deze uitgave is additioneel docentmateriaal beschikbaar. Het docentenmateriaal bestaat uit:

  • de sleutel van Culturele waarden en communicatie;
  • de extra oefeningen met antwoorden bij hoofdstuk 4, 5 en 7;
  • PowerPointpresentaties

 

Ben je docent en schrijf je onze uitgave voor, vraag het docentmateriaal aan via advies@boom.nl

 

Auteur(s)
Portret Marie-Thérèse Claes
Marie-Thérèse Claes
Lees meer
Portret Marinel Gerritsen
Marinel Gerritsen
Lees meer

Gerelateerde uitgaven

Verandercommunicatie_Huib Koeleman_9789024468775

Verandercommunicatie

Huib Koeleman
39,95
Bestellen
Inleiding organisatiekunde (8e editie)

Inleiding organisatiekunde (8e editie)

Loek ten Berge, Frank Hagemans, Marco Oteman, Guido Winckels
41,50
Bestellen
Basisboek duurzame economie (2e editie)_Margreet Boersma_9789024467921

Basisboek duurzame economie (2e editie)

Margreet Boersma
39,95
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg