Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Ons complete aanbod De docent is ook maar een mens
Terug
De docent is ook maar een mens
Paperback
September 2025 | ISBN 9789024465385 | 200 blz.
32,95
In winkelwagen

De docent is ook maar een mens

Affectieve vermogens en de menselijke kant van het hoger onderwijs

Pamela den Heijer, Roos Bits-Derksen | Boom
De docent is ook maar een mens
Paperback
September 2025 | ISBN 9789024465385 | 200 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
32,95
In winkelwagen
Online boek (2 jaar toegang)
ISBN 3009010011591 | 200 blz.
Direct via e-mail
26,95
In winkelwagen
Inkijkexemplaar

De docent is ook maar een mens - inkijkex.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Niet méér doen, maar anders aanwezig zijn 

Onderwijs is méér dan lesgeven. Het hart van het docentschap ligt in menselijke verbinding, kwetsbaarheid en oprechte aanwezigheid. Juist nu studenten vaker druk en onzekerheid ervaren, maakt die verbinding het verschil. Dit boek nodigt je uit om niet méér te doen, maar anders aanwezig te zijn: met hoofd en hart. 

 

De docent is ook maar een mens laat zien hoe je naast didactiek bewust werkt met wat je in het moment voelt en ziet: bij jezelf, bij studenten en in de onderwijsruimte. Zo versterken contact en afstemming de kant van doelen en resultaten. Je leert je lichaam als kompas te gebruiken voor tempo en toon, te luisteren op een manier die veiligheid vergroot en leiding te nemen zonder de relatie te verliezen. Daardoor landen feedback en kaders beter en groeit eigenaarschap bij studenten. 

 

Het kompas voor menselijk lesgeven  

Centraal staat het MARS-vliegwiel: veertien vermogens, rationeel én affectief, die samen een kompas vormen voor lessen met rust, veiligheid en leerenergie. De auteurs wisselen heldere uitleg af met herkenbare casussen uit het beroepsonderwijs, reflectie- en intervisieopdrachten en korte oefeningen die je direct kunt toepassen. Het boek biedt een helder kader met concrete stappen om contact en resultaat te verbinden in je dagelijkse lespraktijk. 

 

Voor wie 

(Aankomend) docenten in het hoger beroepsonderwijs, lerarenopleiders, studieloopbaanbegeleiders, trainers en onderwijsadviseurs. Ook te gebruiken voor teams die samen willen bouwen aan docentwelzijn en een warme, professionele leer- en werkcultuur.

‘Met praktische tools en inspirerende inzichten helpen de auteurs docenten om ruimte te maken voor verbinding, persoonlijke groei en écht contact in de klas.’

Kariene Mittendorff – lector Studiesucces

 

‘Het boek nodigt uit om ons weer te richten op wat eigenlijk vertrouwd is: lichaam, gevoel, empathie en echt contact met studenten. Zo wordt zichtbaar wát nodig is en hóe dat er in de onderwijspraktijk uit kan zien.’

Fred Korthagen

Het vonkje in de collegezaal 

Er zijn van die lessen die ‘als vanzelf’ lopen. De energie klopt, studenten haken aan, jij voelt betekenis én plezier. ‘Dat is precies waar we naartoe willen,’ zeggen Pamela den Heijer en Roos Bits-Derksen. Hun kern is eenvoudig, maar niet simpel: niet méér doen, maar anders aanwezig zijn, zodat voelen en resultaat elkaar versterken. Lees interview >

 

7 tips voor meer leerenergie in de klas

Goed lesgeven voelt lichter als inhoud én contact kloppen. Met deze 7 tips kun je direct starten: kleine handelingen die je vandaag nog probeert en die meteen effect hebben op leerenergie, sfeer en focus. Bekijk tips >

 

Affectief leren maakt hbo-studenten wijzer
Pamela den Heijer promoveerde op affectieve leerervaringen. In gesprek met NIVOZ laat ze zien hoe die hbo-studenten praktische wijsheid geven. Luister podcast >

 

Een praktijkcase
Docent Pamela en student Tineke in gesprek over belichaamd leren, werken en begeleiden bij de master Begeleidingskunde in Rotterdam. ​Luister podcast >

Inhoud

Inhoud

 

Voorwoord

 

Woord vooraf

 

Deel 1: Introductie

 

0 Introductie

0.1 Waar gaat dit boek over?

0.2 Wat mag je van dit boek verwachten?

 

1 Affectieve vermogens en de menselijke kant van het onderwijs

1.1 De twee centrale onderwerpen van dit boek

1.2 Affectiviteit en effectiviteit: balans vinden tussen doel/prestatie en aanwezigheid

1.3 De voordelen van meer balans tussen effectiviteit en affectiviteit

1.4 Ontmenselijkt onderwijs

1.5 Doorwerking in de docentenkamer

1.6 Gevolgen voor de studenten

1.7 Doorbreken van de vicieuze cirkel waarin effectiviteit heerst over affectiviteit

1.8 Rationele en affectieve vermogens

1.9 Het MARS-vliegwiel

1.10 Naar de kern: (her)ontdekking van affectieve vermogens via intervisieopdrachten

1.11 De oproep van dit boek

1.12 Het doel en de doelgroep van dit boek

1.13 Leeswijzer voor de volgende hoofdstukken

 

2 Affectieve vermogens in de onderwijsruimte

2.1 Inleiding

2.2 Hoe affectieve vermogens de onderwijsruimte transformeren

2.3 Affectieve vermogens en de sfeer in de onderwijsruimte

2.4 Voordat je de les start: innerlijk afstemmen op de buitenwereld

2.5 De studenten komen binnen: de ontmoeting, het contact, de ontvankelijkheid

2.6 Balans tussen ruimte innemen en geven bij het openen van de onderwijsruimte

 

Deel 2: Overleven

 

3 Vermogen 1: Lichamelijkheidsbeleving (1) – begin van binnenuit

3.1 Inleiding

3.2 Bewustzijn van lichamelijkheid: je lichaam waarnemen en ervaren

3.3 Balans tussen denken en lichaamsbewustzijn vinden

 

4 Vermogen 1: Lichamelijkheidsbeleving (2) – waarnemen

4.1 Inleiding

4.2 Prikkels en perceptie: hoe we de wereld kiezen om te zien

4.3 Van waarnemen naar oordelen: hoe onze lichaamservaring de interpretatie vormt

4.4. Van lichaamsbewustzijn naar taal: onderscheiden van gelaagdheden in je lichaam

4.5 Kwaliteiten van emoties en gevoelens in de onderwijsruimte

4.6 Belang van waarnemen in de onderwijsruimte

 

5 Vermogen 2: Gevoelsinvloed – de sleutel tot zelfinvloed

5.1 Inleiding

5.2 Instinctief weten: De (on)zichtbare ‘ja’ of ‘nee’ van je lichaam

5.3 Hoe denken, voelen en doen (DVD) je vormgeven

5.4 Grondpatronen: jouw unieke blauwdruk in denken, voelen en doen

5.5 Ontwikkeling van je grondpatroon

 

6 Schakelen tussen overleven en leven: waardeer overlevingsreactie als bescherming

6.1 Inleiding

6.2 Waarderen van lichaamsreacties op stress

6.3 Van stressreactie naar groei: leren van overleving

6.4 Hoe jouw zenuwstelsel reageert op stress in de onderwijsruimte

6.5 Hoe het onderwijssysteem je duwt in overleven

6.6 Het belang van doseren van voelen en bewustzijn

 

Deel 3: Leven

 

7 Vermogen 3: Ontvankelijkheid – voelen zonder te versmelten

7.1 Werkelijk aanwezig zijn als docent in de onderwijsruimte

7.2 De kunst van simpelweg zijn

7.3 Vertrouw op wat je voelt

7.4 Aanwezigheid en omarmen van angst

 

8 Vermogen 4: Empathisch luisteren – aandacht die verbindt

8.1 Inleiding

8.2 Wanneer je niet empathisch luistert

8.3 Empathisch luisteren en aanwezig zijn

8.4 Empathisch luisteren en begrenzen

8.5 Echt luisteren begint daar waar je stopt met zelf praten

8.6 Beeldspraak gebruiken als hulpmiddel

 

9 Van leven naar beleven

9.1 Inleiding

9.2 Jouw ontvankelijkheid om je te laten verrassen als brug naar verbinding

9.3 Nieuwsgierigheid nodigt uit tot elkaar beter begrijpen

9.4 Hoeveel ruimte geef jij jezelf en studenten om te beleven?

 

Deel 4: Beleven

 

10 Vermogen 5: Wederkerigheid – jouw non-verbale impact op verbinding

10.1 Inleiding

10.2 Interactiedynamiek

10.3 Het drievoudig kompas: zelf, wereld en relatie

10.4 Zelf

10.5 Wereld

10.6 Relatie

10.7 Overdracht en tegenoverdracht

 

11 Vermogen 6: Zijnswijze – zijn is genoeg

Inleiding

Bestaanswijze en zijnswijze

Bevestigen zonder de vraag ‘heb ik het goed gedaan?’

In welke mate geven wij onze studenten affectieve bevestiging?

 

12 Vermogen 7: Levenslust – verbonden met je eigen kompas

12.1 Inleiding

12.2 Levenslust als verbindende kracht

12.3 Herontdekken van je eigen levenslust

12.4 Levenslust aanwakkeren bij studenten

 

13 Het MARS-vliegwiel-effect: samen op weg naar menselijker onderwijs

 

Tot slot

 

Dankwoord

 

Over de auteurs

 

Illustratieverantwoording

 

Literatuurlijst

 

Index

Auteur(s)
Portret Pamela den Heijer
Pamela den Heijer
Pamela den Heijer heeft meer dan 15 jaar ervaring in het begeleiden van groepen: lesgeven en het geven van trainingen. Ze is onderwijskundige en gespecialiseerd in onder andere docentprofessionalis...
Lees meer
Portret Roos Bits-Derksen
Roos Bits-Derksen
Roos Bits-Derksen heeft meer dan 15 jaar ervaring in het begeleiden van groepen: lesgeven en het geven van trainingen. Ze is expert in ervaringsleren; het belevend maken van inhoud, interactiedynam...
Lees meer

Ontvang teamkorting
Deze titel* samen met je collega's lezen? Bij bestellingen vanaf 10 exemplaren ontvang je korting. Mail naar advies@boom.nl.

 

Nieuwsbrief voor docenten
Elke zes weken inspiratie, verdieping en actuele thema’s voor onderwijsprofessionals in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief >

 

*Dit is een docentprofessionaliserings titel, daarom is het niet mogelijk om een beoordelingsexemplaar aan te vragen. 

Ook interessant

Lezen voor waarden_Yra van Dijk, Marie-Jose Klaver_9789024472192
Nieuw

Lezen voor waarden

Redactie: Marie-José Klaver, Yra van Dijk
34,95
Bestellen
Skillsgericht werken in het beroepsonderwijs_Wim Pelgrim_ 9789024468713
Nieuw

Skillsgericht werken in het beroepsonderwijs

Wim Pelgrim
32,95
Bestellen
Handboek Digtale Didactiek_9789024465743_RobbertMol.jpg
Nieuw

Handboek digitale didactiek

Robert Mol
34,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg