Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe leer je van wat je meemaakt in je studie, stage of werk? Hoe verbind je je persoonlijke ervaringen aan je professionele ontwikkeling? En hoe ontwikkel je je tot een reflectieve professional die bewust handelt, keuzes durft te maken en zichzelf blijft ontwikkelen?
In Reflecteren neemt Marie-José Geenen studenten in het hoger beroepsonderwijs mee op een ontdekkingstocht naar reflectie als essentiële vaardigheid voor iedereen die werkt of gaat werken met mensen. Het boek biedt geen trucjes, maar helpt studenten werkelijk te begrijpen wat reflecteren is, waarom het ertoe doet, en hoe je het betekenisvol in de praktijk brengt.
Met aansprekende voorbeelden uit de praktijk, persoonlijke verhalen van studenten en inspirerende theorieën – van Kolb tot Korthagen – laat deze uitgave zien dat reflecteren méér is dan het schrijven van een verslag. Het is een proces van bewustwording, onderzoeken, verbinden en groeien. Ook komen onderwerpen aan bod als feedback, intuïtie, professionele identiteit en een leven lang leren.
Verschil met vorige editie
Deze derde editie behoudt grotendeels de structuur van de vorige, maar is inhoudelijk breder en praktijkgerichter opgezet. Alle hoofdstukken zijn herzien, herschikt of aangevuld. Nieuwe studentverhalen maken de theorie levendig en herkenbaar. Elk hoofdstuk bevat oefeningen om direct met de stof aan de slag te gaan.
Nieuw is de aandacht voor de keerzijde van reflectie, zoals piekeren en rumineren. Ook wordt kritischer gekeken naar het nut en de beperkingen van reflectieverslagen in het onderwijs. De toepassing van reflectie op de werkvloer krijgt meer nadruk, met concrete handvatten voor de beroepspraktijk. Actuele thema’s zoals mentaliseren, diversiteit en inclusie zijn prominenter opgenomen en expliciet verbonden aan het reflectieproces.
Voor wie
Reflecteren is bedoeld voor studenten en professionals in mensgerichte beroepen in bijvoorbeeld zorg, welzijn, onderwijs, sociaal-juridische dienstverlening en paramedische sectoren. Het is geschikt voor hbo-opleidingen in zowel voltijd als deeltijd, en biedt daarnaast ook voor docenten en praktijkbegeleiders handvatten om reflectie in onderwijs en werkpraktijk te begeleiden.
Necla (27), deeltijdstudent:
‘Soms denk ik wel bij mezelf: moet het nu weer?, maar uiteindelijk heb ik ontzettend veel geleerd van reflecteren. Ik heb mezelf veel beter leren kennen, als professional en als persoon. (...) Het is een ontdekkingsreis. Begin er gewoon aan, zou ik willen zeggen tegen nieuwe studenten. Ga op reis, neem je tas mee, zie wat je allemaal tegenkomt. Het is jouw leerproces. Jíj moet er iets aan hebben.’
Reflecteren is mede tot stand gekomen met hulp van studenten uit verschillende opleidingen. Hun openhartige verhalen, kritische vragen en eerlijke ervaringen vormen een belangrijk onderdeel van deze herziene uitgave. Zo zorgen zij ervoor dat de uitgave blijft aansluiten bij de praktijk en belevingswereld van de huidige generatie studenten.
Bij de derde editie van Reflecteren is uitgebreid docentmateriaal beschikbaar, waaronder een docentenhandleiding en vier PowerPoint-presentaties.
De docentenhandleiding biedt een stevige basis voor het geven van reflectie-onderwijs in het hbo. Er is aandacht voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten, de doelen van reflectieonderwijs en de benodigde kennis, houding en vaardigheden. Ook komt het toetsen van reflectie aan bod, evenals mogelijke alternatieven. Daarnaast bespreekt de handleiding de voor- en nadelen van een apart reflectieprogramma en bevat zij een voorstel voor een breed toepasbare leerlijn. Per studiejaar worden passende leerdoelen toegelicht en op hoofdlijnen uitgewerkt in een onderwijsprogramma.
Ook wordt de reflectiewijzer uitgebreid toegelicht – een praktisch hulpmiddel om studenten te begeleiden bij de verschillende stappen van het reflecteren.
De vier PowerPoint-presentaties ondersteunen docenten bij het verzorgen van reflectie-onderwijs. Ze sluiten aan bij de hoofdstukken uit het boek Reflecteren en zijn inzetbaar bij het introduceren, verdiepen en begeleiden van reflectie bij studenten.
Elke presentatie heeft een eigen focus:
Inleiding op reflectie: behandelt de basisprincipes van reflecteren, het belang ervan in het hbo en de bijdrage aan professionele ontwikkeling.
Reflectie in de praktijk: richt zich op het toepassen van reflectie in verschillende onderwijssituaties, met praktijkvoorbeelden en opdrachten.
Werken met de reflectiewijzer: biedt een stapsgewijze uitleg over het gebruik van de reflectiewijzer als gespreks- en begeleidingsinstrument.
Ontwerpen van reflectie-onderwijs: geeft handvatten voor het vormgeven van reflectie in het curriculum, inclusief leerdoelen, werkvormen en toetsmogelijkheden.
De slides zijn voorzien van toelichtingen en werkvormsuggesties en zijn daardoor flexibel inzetbaar in hoorcolleges, werkgroepen of begeleidingsgesprekken.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account