Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Dossiers voor docenten
Hoger onderwijs Programmatisch toetsen: een verdieping
Terug
Paperback
Augustus 2024 | ISBN 9789024452316 | 1e druk | 160 blz.
35,50
In winkelwagen

Programmatisch toetsen: een verdieping

Inspiratie vanuit theorie en praktijk

Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman | Boom uitgevers Amsterdam
Programmatisch toetsen- een verdieping_Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman_Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman_9789024452316
Paperback
Augustus 2024 | ISBN 9789024452316 | 1e druk | 160 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
35,50
In winkelwagen
Licentie tot online boek (2 jaar geldig)
ISBN 3009010011812 | 192 blz.
Direct via e-mail
28,25
In winkelwagen
Inkijkexemplaar Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Vervolg op Programmatisch toetsen. Voorbeelden en ervaringen uit de praktijk

het eerste boek geeft een inleiding en praktische voorbeelden, terwijl dit tweede boek een diepgaande verdieping biedt op het concept programmatisch toetsen. Het gaat dieper in op de kernprincipes en thema's van programmatisch toetsen. Het biedt meer theoretische verdieping, geeft inzicht in kwaliteitscriteria, veranderprocessen, curriculumontwerp, de leer- en beslisfunctie, en het waarborgen van kwaliteit. 


 

In het middelbaar beroepsonderwijs en hoger (beroeps)onderwijs wordt door opleidingen bewust nagedacht over de inrichting van toetsing binnen het curriculum. Opleidingen zijn actief op zoek naar een wijze van toetsing die aansluit bij hun visie op leren. Steeds vaker kiezen opleidingen daarbij voor het onderwijs- en toetsconcept programmatisch toetsen.

 

De laatste jaren is er, zowel vanuit onderzoek en praktijk, veel geleerd over programmatisch toetsen. In Programmatisch toetsen: een verdieping beschrijven de auteurs wat er uit onderzoek bekend is over het ontwerpen van programmatisch toetsen, over de leerfunctie en de beslisfunctie, en over het borgen van de kwaliteit van toetsing binnen de context van programmatisch toetsen. Ook komt het veranderkundig proces aan bod dat doorlopen moet worden wanneer opleidingen willen starten met programmatisch toetsen. Bij ieder onderwerp staan concrete tips waarmee opleidingen aan de slag kunnen.

 

In de praktijkverhalen komen de docenten en toetsdeskundigen van de opleidingen aan het woord. Zij vertellen hoe zij in de praktijk invulling geven aan programmatisch toetsen. Deze voorbeelden laten zien dat het werken volgens de uitgangspunten van programmatisch toetsen leidt tot waardevol onderwijs waarin de nadruk ligt op leren. Het werken met programmatisch toetsen in de dagelijkse praktijk is niet altijd eenvoudig. Er is tijd en ruimte nodig om het ontwerp in de praktijk bij te schaven en te verbeteren. De voorbeelden in dit boek geven een eerlijk inkijkje in dit proces.

 

Doelgroep

Het boek is bedoeld voor onderwijsprofessionals in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger (beroeps)onderwijs die overwegen te gaan werken met programmatisch toetsen of die dit onderwijs- en toetsconcept al toepassen en op zoek zijn naar inhoudelijke kaders, praktische tips en voorbeelden.

Inhoud

Inhoud

Voorwoord 9

 

Inleiding 11

 

1 Programmatisch toetsen: de basis 19

Tamara van Schilt-Mol en Liesbeth Baartman

1.1 Wat is programmatisch toetsen? 19

1.2 Kwaliteitscriteria bij programmatisch toetsen 23

 

Uit de praktijk: misconcepties bij programmatisch toetsen 29

Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman, Lubberta de Jong, Irene Biemond, Anke Swanenberg en Linda Jakobs

 

2 Van toetsvraagstuk naar verandervraagstuk 37

Kristin Vanlommel, Fedde Kloppenburg en Harry Rorije

2.1 Programmatisch toetsen: van verbeteren naar vernieuwen 37

2.2 Een brede blik op het veranderproces 41

2.3 Naar een meer succesvolle en duurzame realisatie van programmatisch toetsen 46

 

Uit de praktijk: ervaringen van de opleiding Voeding en Diëtetiek 51

Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman en Freek Morren

 

3 Het ontwerpen van een curriculum volgens de principes van programmatisch toetsen 61

Wessel Peeters en Ilya Zitter

3.1 Het belang van bewust nadenken over ontwerpkeuzes 62

3.2 Kernactiviteiten in de ontwerpcyclus van een curriculum 62

3.3 Ontwerpeisen vanuit een krachtig curriculum 67

3.4 Vormgeven van een curriculum vanuit ontwerpperspectieven 70

3.5 Vormgeven van een curriculum vanuit het curriculaire spinnenweb 74

3.6 Tips voor het ontwerpen van een curriculum waarin

programmatisch wordt getoetst 75

 

Uit de praktijk: ervaringen van de opleiding Toegepaste biologie 81

Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol, Niels Bohnen en Giel Krutzer

 

4 De leerfunctie van programmatisch toetsen 89

Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Debby Weerlink en Lonneke Schellekens

4.1 Functies van toetsen in balans 90

4.2 Het dubbele doel van datapunten en feedback 91

4.3 Percepties van studenten over datapunten en low stakes beslissingen 92

4.4 Het belang van feedbackgeletterdheid 93

4.5 Zelfregulatie in de context van programmatisch toetsen 95

4.6 Rol van de coach bij programmatisch toetsen 96

4.7 Tips ten aanzien van de leerfunctie 97

Uit de praktijk: ervaringen van opleidingen van Fontys Paramedische Hogeschool 99

Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman, Debby Weerlink en Angela Tops

 

5 De beslisfunctie binnen programmatisch toetsen 107

Lubberta de Jong en Harold Bok

5.1 Het inrichten van een beslisprocedure 108

5.2 Kwaliteitsaspecten van high stakes beslissingen 111

5.3 Tips ten aanzien van de beslisfunctie 114

Uit de praktijk: ervaringen van de opleiding Sportkunde 117

Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman, Simon van Genderen en

Annemarie Weel

 

6 Zorgen en borgen bij programmatisch toetsen 127

Irene Biemond en Sylvia Heeneman

6.1 Wettelijke kaders 127

6.2 Zorgen voor de kwaliteit van toetsing en het eindniveau 130

6.3 Borging van de kwaliteit van toetsing en het eindniveau 133

6.4 Accreditatie/visitatie 139

6.5 Tips ten aanzien van het borgen van de kwaliteit van toetsing 140

 

Uit de praktijk: ervaringen van de opleiding Communicatie 143

Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman en Hanneke Fens

 

7 Ontwerpkeuzes bij programmatisch toetsen 153

Bas Agricola, Tamara van Schilt-Mol, Liesbeth Baartman en Marlies de Vos

7.1 Ontwerpperspectieven en ontwerpkeuzes 153

7.2 Ontwerpkeuzes 156

 

Uit de praktijk: ervaringen van de opleiding Toetsdeskundige 165

Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol en Kelly Beekman

 

Literatuur 175

 

Over de redacteurs 185

 

De auteurs 187

Auteur(s)
Tamara van Schilt-Mol
Dr. Tamara van Schilt-Mol is lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen bij het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren van de Academie Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en academic... Meer

Lees meer
Liesbeth Baartman
Dr. Liesbeth Baartman werkt als hogeschoolhoofddocent bij het Lectoraat Beroepsonderwijs, onderdeel van het Kenniscentrum Leren en Innoveren van Hogeschool Utrecht. In 2008 is ze gepromoveerd op ... Meer

Lees meer

Het vervolg op:

Programmatisch toetsen_Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol_9789024434091

Programmatisch toetsen

Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol, Cees van der Vleuten
35,75
Bestellen

Docentprofessionalisering

Deze uitgave is bedoeld ter bevordering van de eigen professionalisering als docent. Voor deze titel is het niet mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen.

 

Samen met je team dit boek lezen en profiteren van korting?

Bij een bestelling vanaf 10 exemplaren is een korting mogelijk! Neem contact met ons op via advies@boom.nl voor de mogelijkheden.

 


 

Altijd op de hoogte van ons aanbod docentprofessionalisering? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Aanmelden nieuwsbrief

Ook interessant

Toetsen in het voortgezet onderwijs_Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman_9789024456147

Toetsen in het voortgezet onderwijs

Redactie: Tamara van Schilt-Mol, Kelly Beekman, Desirée Joosten-ten Brinke, Kim Schildkamp, Judith Gulikers, Dorien Hopster- den Otter, Henk van Berkel, Anneke Bax
39,95
Bestellen
Toetsen in het hoger onderwijs (5e editie)_Henk van Berkel, Anneke Bax_9789024456161

Toetsen in het hoger onderwijs (5e editie)

Redactie: Henk van Berkel, Anneke Bax, Desirée Joosten-ten Brinke, Kelly Beekman, Tamara van Schilt-Mol
51,95
Bestellen
Programmatisch toetsen_Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol_9789024434091

Programmatisch toetsen

Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol, Cees van der Vleuten
35,75
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg