Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Bij maar liefst 40% van alle psychotherapeutische behandelingen blijkt sprake te zijn van vroegtijdige uitval. Ook zelfhulpboeken worden zelden uitgelezen, laat staan dat de adviezen trouw worden opgevolgd. En dat terwijl de therapie toch vrijwillig werd gezocht en die boeken bewust werden gekocht om een verandering in gang te zetten. Waarom is veranderen toch zo moeilijk?
Vroegtijdige uitval kan bijvoorbeeld ontstaan doordat de cliënt zich wellicht belachelijk gemaakt voelt of veronderstelt dat de therapeut zijn klachten saai en onzinnig vindt. Luisteren wij eigenlijk altijd wel gericht naar hoe de cliënt naar ons luistert? En spreken cliënt en therapeut over hetzelfde als ze constateren dat er echt sprake is van verandering? We moeten ons realiseren dat verandering, hoe gewenst ook, ontwrichtend kan zijn voor de cliënt en daarom wordt afgehouden.
Hoe en wanneer je de behandeling beëindigt, heeft ook invloed op het kunnen vasthouden van de veranderingen. De één zet dat samen met de cliënt op papier, zodat die het resultaat steeds terug kan halen. De ander bespréékt het naderende afscheid uitgebreid en gebruikt dat om thema’s als afscheid nemen en verlies aangaan (weer) aan te kaarten.
Kortom, aandacht voor het proces van verandering is minstens net zo belangrijk als de inhoud van die verandering. Daarmee kunnen we vroegtijdige uitval voorkomen en veranderingen bestendigen. Onder voorzitterschap van em.prof.dr. Frans Schalkwijk staat in dit symposium dan ook centraal dat
Deze nascholing is een opname van het symposium Vroegtijdige uitval en bestendiging van verandering, dat op 4 oktober 2024 heeft plaatsgevonden. De presentaties kunnen online gevolgd worden, waar en wanneer je maar wil.
Luisteren naar het luisteren door de cliënt
Em.prof.dr. Frans Schalkwijk
Ambivalentie, de sleutel tot verandering?
Lucas Schalk
Veranderen is complex en vaak beladen met tegenstrijdige gevoelens. In deze presentatie onderzoeken we hoe ambivalentie een centrale rol speelt in veranderingsprocessen. Benadrukt wordt de noodzaak voor therapeuten om deze ambivalentie te erkennen en te integreren in de therapie om het succes van behandelingen te vergroten en vroegtijdige uitval te verminderen.
Motiverende en stagnatie-oplossende psychologische diagnostiek
Dr. Hilde De Saeger 
Motivatie is cruciaal voor succesvolle therapie, maar stagnatie kan het proces ernstig belemmeren. Dit onderwerp richt zich op diagnostische methoden die helpen bij het identificeren en oplossen van stagnatie in psychotherapeutische trajecten. Door het toepassen van motiverende diagnostiek kunnen therapeuten effectiever inspelen op de behoeften van de cliënt, waardoor de kans op duurzame verandering toeneemt.
Het schip vlottrekken in Dynamische Interpersoonlijke Therapie
Dr. Maaike Smits
Het in gang zetten en consolideren van verandering ten behoeve van verdere ontwikkeling ook na afronding van therapie is niet eenvoudig. Van enkel inzicht en doorvoelen in de psychotherapeutische spreekkamer veranderd een mens niet vanzelfsprekend. De Dynamisch Interpersoonlijke Therapie zet een veranderingsgerichte attitude expliciet in gedurende de behandeling om verandering te bewerkstelligen in het leven van de cliënt buiten therapie, en biedt interventies die gericht zijn op het bestendigen van die verandering en het scheppen van mogelijkheden om verder door te groeien na de behandeling.
Hoe doen ze dat, afscheid nemen?
Suzy Schipper en cliënt
Deze presentatie onderzoekt de emotionele impact van het beëindigen van therapie vanuit het perspectief van de cliënt. Voor cliënten kan het afsluiten van een therapie een diepgaand gevoel van verlies en onzekerheid met zich meebrengen. Verandering, zelfs wanneer gewenst, kan beangstigend en ontwrichtend zijn. Het is cruciaal dat therapeuten aandacht hebben voor hoe cliënten deze veranderingen ervaren.
Afscheid nemen is ook een beetje sterven (voor de therapeut)
Sacha de Reuver
Het afsluiten van een therapie is niet alleen een technisch of administratief proces, maar heeft ook een diepe emotionele impact op de therapeut. We bespreken hoe therapeuten zich vaak persoonlijk verbonden voelen met hun cliënten en hoe het afscheid nemen een gevoel van verlies en rouw kan teweegbrengen. Deze presentatie biedt inzicht in hoe therapeuten om kunnen gaan met deze gevoelens, het belang van zelfreflectie, en de manieren waarop ze het proces van afscheid nemen zorgvuldig en respectvol kunnen begeleiden. Daarbij wordt aandacht besteed aan het belang van een expliciete en empathische benadering van het beëindigen van de therapie om zowel de therapeut als de cliënt te ondersteunen in dit delicate proces.
Vertaalslag naar de praktijk
Em.prof.dr. Frans Schalkwijk
is als psychoanalyticus-psychotherapeut zelfstandig gevestigd te Amsterdam. Tevens is hij als emeritus bijzonder hoogleraar Gewetensontwikkeling verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.
is sinds 2000 werkzaam binnen de ggz voor volwassenen. Zij is psycholoog, BIG-geregistreerd psychotherapeut, psychoanalytisch psychotherapeut en psychoanalyticus. Daarnaast is zij erkend supervisor van de NVPP en de NVP en leertherapeut voor de NVP. Naast haar klinische werk als psychotherapeut en supervisor is zij sinds 2010 werkzaam als gastdocent aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) aan de afdeling Pedagogiek. Tevens is zij docent bij de RINO Groep in Utrecht aan de PT-opleiding.
is klinisch psycholoog/psychotherapeut, specialismeleider Diagnostiek bij de Viersprong en trainer & supervisor Therapeutic Assessment bij RINO Utrecht en de Universiteit van Amsterdam.
is als psychiater en psychoanalytisch psychotherapeut werkzaam bij NPI – Arkin te Amsterdam.
Is klinisch psycholoog, psychotherapeut, MBT/DIT therapeut en supervisor, en senior onderzoeker. Ze is werkzaam bij de Viersprong te Halsteren.
De on demand versie van dit symposium is niet geaccrediteerd. Je kan (op verzoek) wel een certificaat ontvangen voor je deelname.
Het doel van deze nascholing is om de deelnemers op de hoogte te brengen van de relevante klinische en wetenschappelijke stand van zaken op het gebied van vijandige emoties, hun invloed tijdens verschillende levensfasen en de invloed op de therapeutische relatie. De deelnemers zijn aldus op de hoogte van de belangrijkste aspecten van diagnostiek en behandeling. Ze hebben geleerd dat veranderen beangstigend en ontwrichtend kan zijn, en dat therapeuten alert moeten zijn op hoe de cliënt naar hem of haar luistert. Ze weten dat het einde van de therapie expliciet moet worden aangesneden. Tevens zijn ze zich ervan bewust dat therapeuten ook geraakt worden door het afronden van een therapie.
Het inschrijfgeld voor de on demand online nascholing bedraagt € 99,-.
Inschrijven voor deze on demand nascholing kan via bovenstaande button.
Indien de betaling via iDeal wordt voldaan, sturen wij de je link naar de on demand binnen enkele werkdagen toe. Indien de betaling per bankoverschrijving wordt voldaan, sturen wij de link naar de on demand uiterlijk op de dinsdag na ontvangst van de betaling toe (bankbetalingen worden elke maandag verwerkt).
Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.
Dit symposium is bedoeld voor psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, POH-GGz, spv’n en degenen die in opleiding zijn of studeren voor deze disciplines. Andere geïnteresseerde professionals zijn ook van harte welkom.
Het Curriculum Psychodynamiek is een gezamenlijk initiatief van Boom Gezondheidszorg Academy en em.prof.dr. Frans Schalkwijk, psychoanalyticus en psychotherapeut. Het doel van het curriculum is om ggz-professionals jaarlijks via een serie geaccrediteerde symposia nascholing aan te bieden over relevante ontwikkelingen binnen het psychodynamische gedachtegoed.