Complexe psychiatrische casuïstiek bij ouderen
Wat als er van alles tegelijk speelt?
Deze blended learning richt zich op zorgprofessionals in de ouderenzorg en ouderenpsychiatrie die herhaaldelijk te maken krijgen met complexe zorgvragen, waarbij psychische, somatische en sociale problemen vaak door elkaar lopen.
Wat te doen als er bijvoorbeeld een combinatie lijkt te spelen van persoonlijkheidsproblematiek, neurodiversiteit, een floride toestandsbeeld en somatiek?
Deze blended learning richt zich op zorgprofessionals in de ouderenzorg en ouderenpsychiatrie die herhaaldelijk te maken krijgen met complexe zorgvragen, waarbij psychische, somatische en sociale problemen vaak door elkaar lopen. Goede (differentiaal)diagnostiek is belangrijk voor een adequate behandeling, bejegening of passend zorgplan.
De blended learning bestaat uit twee delen:
1. On demand webinar – vooraf
Hierin worden belangrijke theoretische kennis en praktische tools aangeboden om complexe ouderenpsychiatrische casuïstiek te kunnen ontrafelen.
2. Verdiepingssessie vrijdag 7 maart 2025
Tijdens deze fysieke sessie kunnen de deelnemers hun eigen casuïstiek inbrengen en dieper ingaan op de besproken materie. Prof.dr. Arjan Videler en Willy Garenfeld, dé experts op het gebied van de ouderenpsychiatrie, begeleiden de deelnemers bij het ontrafelen van dergelijke complexe casuïstiek. De volgende onderdelen zullen worden behandeld:
- Aanpak van complexe casuïstiek
Waar te beginnen bij het ontwarren van de complexe zorgvragen die te maken hebben met persoonlijkheidsproblematiek, neurodiversiteit, een floride toestandsbeeld en somatiek? - Effectieve vraagstelling
Hoe stel je de juiste vragen om tot een gedegen differentiële diagnose te komen? - Cognitieve klachten en differentiële diagnose
Het beoordelen of cognitieve klachten gerelateerd zijn aan ontwikkelingsproblematiek, dementie, depressie, verslaving, polyfarmacie, of een combinatie van deze factoren. - Behandelingsuitdagingen
Hoe om te gaan met het feit dat iemand niet herstelt door complex psychotrauma of door een persoonlijkheidsstoornis? - Omgaan met onopgeloste hypotheses
Wat te doen als de diagnostische hypothese blijft bestaan en er geen duidelijke oplossing is gevonden?
Theorie
On demand webinar van twee uur, dient vooraf gevolgd te worden.
- Theoretische kaders
- Behandelopties 60+
- Handvatten en vertaling klinische praktijk
Diagnostische instrumenten en oefenen
Verdiepingssessie – vrijdag 7 maart 2025
Aan de hand van de casuïstiek die deelnemers van tevoren hebben ingeleverd
- Cognitieve klachten en differentiële diagnose a.d.h.v ingebrachte casuïstiek
- Behandelingsuitdagingen a.d.h.v ingebrachte casuïstiek
is bijzonder hoogleraar op de bijzondere leerstoel ‘psychotherapie bij ouderen’. Ook is hij psychotherapeut, gz-psycholoog en wetenschappelijk onderzoeker naar persoonlijkheidsstoornissen, autisme, SOLK en ADHD bij ouderen, in het bijzonder de behandeling daarvan. Hij is manager behandeling van PersonaCura, Topklinisch centrum voor persoonlijkheidsstoornissen en/of autismespectrumstoornissen bij ouderen, onderdeel van GGz Breburg.
is ouderenpsychiater en opleider ouderenpsychiatrie bij GGz Breburg. Hij is expert op het gebied van comorbide neurodegeneratieve aandoeningen en psychofarmacologie bij ouderen.
Voor het on demand webinar is accreditatie toegekend voor
- Psychiaters door de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) met 2 punten;*
- POH-GGz door de Landelijke Vereniging POH-GGZ met 2 punten;*
- Klinisch (neuro)psychologen door het Accreditatiebureau FGzPt met 2 punten;
- Eerstelijnspsychologen door het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) met 2 punten;
- Psychotherapeuten door het Kwaliteitsregister Psychotherapie (NVP) met 2 punten;
- Verpleegkundig specialisten door het Verpleegkundig Specialisten Register (VSR) met 2 punten;
- Verpleegkundigen door het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden (V&V) en Register Zorgprofessionals met 2 punten.
Om in aanmerking te komen voor accreditatie vereisen de verenigingen dat je binnen de tijd de pollvragen beantwoord. Deze verschijnen tijdens je deelname in je scherm. Tevens volgt aan het einde een meerkeuzetoets die je voldoende dient af te ronden.
Voor de verdiepingssessie is accreditatie toegekend voor
- Psychiaters door de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) met 4 punten;*
- POH-GGz door de Landelijke Vereniging POH-GGZ met 4 punten;*
- Klinisch (neuro)psychologen door het Accreditatiebureau FGzPt met 4 punten;
- Eerstelijnspsychologen door het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) met 4 punten;
- Verpleegkundigen door het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden (V&V) en Register Zorgprofessionals met 4 punten;
- Psychotherapeuten door de Nederlandse Vereniging Psychotherapie (NVP) met 4 punten.
Mocht jouw vereniging hierboven niet vermeld zijn, neem dan contact met ons op.
* Volgens de accreditatieregeling mogen artsen per herregistratieperiode maximaal 25% geaccrediteerde nascholing buiten het eigen vakgebied volgen.
Leerdoel
Na afronding van deze nascholing weten deelnemers waar ze moeten beginnen bij het ontwarren van de complexe zorgvragen die te maken hebben met persoonlijkheidsproblematiek, neurodiversiteit, een floride toestandsbeeld en somatiek. Ze zijn op de hoogte van hoe ze de juiste vragen kunnen stellen om tot een gedegen differentiële diagnose te komen. Ze kunnen beoordelen of cognitieve klachten gerelateerd zijn aan ontwikkelingsproblematiek, dementie, depressie, verslaving, polyfarmacie, of een combinatie van deze factoren. Ze weten hoe ze om moeten gaan met iemand die niet herstelt door complex psychotrauma of door een persoonlijkheidsstoornis, en wat ze moeten doen als de diagnostische hypothese blijft bestaan en er geen duidelijke oplossing is gevonden.
Kennisniveau na afronding
Het curriculum Ouderen beoogt een reeks nascholingen aan te bieden waarin de vigerende wetenschappelijke inzichten, de klinisch theoretische modellen en visies alsmede de toepassing ervan in de dagelijkse praktijk aan de orde komen. Het uiteindelijke doel van de nascholingen is dat men op de hoogte blijft van de state of the art van het vakgebied van de psychodiagnostiek en men kennis en kunde kan verbreden en verdiepen.
Kosten
Het inschrijfgeld voor de blended learning (on demand webinar en de fysieke verdiepingssessie) bedraagt € 379,-.
Inschrijven
Wil je deelnemen aan het on demand webinar en de verdiepingssessie te Breukelen, schrijf je dan in via bovenstaande button.
Wil je alleen deelnemen aan het on demand webinar? Ga dan naar deze pagina.
Annulering
Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.
Informatie
Voor wie?
Deze blended learning is bedoeld voor psychiaters, klinisch (neuro) psychologen, psychotherapeuten, verpleegkundig specialisten, physician assistants, specialisten ouderengeneeskunde en POH-ggz en degenen die in opleiding zijn of studeren voor deze disciplines. Andere geïnteresseerde professionals zijn ook van harte welkom.