Deze masterclass behandelt de algemene en de meer psychologische diagnostiek van psychose. Naast het bespreken van de geschiedkundige context van psychose zal je ook bijgepraat worden over de laatste stand van zaken in de wetenschap.
(Psycho)diagnostiek binnen het psychosespectrum
Curriculum Psychodiagnostiek
is klinisch psycholoog en psychotherapeut, VGCt-supervisor en EMDR Practitioner Europe. Hij is hoofddocent Wetenschap bij de KP V&O opleiding van de RINOGroep. Ook doceert hij over psychose en klinische besliskunde. Naast opleider werkt hij als manager Zorg en behandelaar bij PN PsychoseZorg. En hij werkt samen in onderzoeksprojecten en bij Gedachten Uitpluizen. Hij publiceerde meer dan 50 artikelen, 15 boekhoofdstukken, en 4 boeken. Zijn expertises zijn psychose, zelfbeeld, trauma, wetenschap, EMDR, Virtual Reality, angst en cognitieve gedragstherapie.
is Kinisch psycholoog en onderzoeker, gespecialiseerd in psychose-spectrum problematiek en trauma/PTSS. Hij is werkzaam bij GGZ Oost Brabant in het Early Detection and Intervention Team (EDIT). Voorheen werkte hij bijna 30 jaar als leidinggevende, behandelaar en/of onderzoeker met mensen met ernstige psychiatrische problematiek. Hij is supervisor van de Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën (VGCt) en EMDR Europe Practitioner. Hij promoveerde in 2019 met de randomized controlled trial ‘Treating Trauma in Psychosis’ (de TTIP-studie). Hij geeft les over psychologische behandeling van psychosespectrumproblemtiek.
Kosten
Het inschrijfgeld bedraagt €455,-.
Oud-deelnemers van een cursusweek Integratieve Theoriegestuurde Psychodiagnostiek en van de eerdere masterclasses binnen dit curriculum betalen €395,-.
Inschrijven
Wil je masterclass 4 bijwonen op vrijdag 4 oktober 2024, schrijf je dan hier in.
Annulering
Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bij inschrijving voor een hybride evenement kun je de inschrijving tot 5 werkdagen voor het evenement om laten zetten van fysiek naar online. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.
Voor deze masterclass zal accreditatie worden aangevraagd voor
- psychiaters bij de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP);*
- klinisch (neuro)psychologen bij het Accreditatiebureau FGzPt;
- eerstelijnspsychologen bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP);
- psychotherapeuten bij het Kwaliteitsregister Psychotherapie van de Nederlandse Vereniging Psychotherapie (NVP);
- verpleegkundig specialisten bij het Verpleegkundig Specialisten Register (VSR).
Mocht jouw vereniging hierboven niet vermeld zijn, neem dan contact met ons op.
* Alle relevante programma’s van Boom Psychologie & Psychiatrie Academy zijn geaccrediteerd door de NVvP daar een instellingsaccreditatie is erkend.
** Volgens de accreditatieregeling mogen artsen per herregistratieperiode maximaal 25% geaccrediteerde nascholing buiten het eigen vakgebied volgen.
Het belang van psychodiagnostiek
Psychodiagnostiek is een essentieel onderdeel in het handelen van elke clinicus. Het doel van de psychodiagnostiek is het op systematische wijze in kaart brengen van trekken en symptomatologie, van de sterke en zwakke kanten van de patiënt op het gebied van o.a. affectregulatie, cognitieve vaardigheden, sociale vaardigheden, sociaal emotionele informatieverwerking, hechting en afweer, ook beoogt het zicht te krijgen op de innerlijke objectrelaties van de patiënt, diens zelfbeeld, innerlijke conflicten en pijngebieden en manieren waarop hiermee wordt omgegaan.
Zonder theorie is psychodiagnostiek uitvoeren niet mogelijk. De psychodiagnostiek vereist kennis van verschillende theoretische modellen zoals de objectrelatie theorieën, de structurele benadering, de zelfpsychologie, hechtingstheorieën, theorieën over emotieregulatie, en over de ontwikkeling van vaardigheden en functies gedurende de levensloop.
Recent zijn ook andere modellen in de belangstelling gekomen, zoals de netwerktheorie, waarin op bottom up wijze clusters van symptomen en trekken worden geïdentificeerd en hun onderlinge relaties worden weergegeven. In deze theorie spreekt men ook van symptoomtrajecten met als vraag waarom bij de ene persoon symptomen “uitdoven” en bij de andere persoon de ontwikkeling van de symptomatologie leidt tot uiteindelijk een manifeste toestand van psychopathologie. Daarnaast moet in dit kader ook de Hiërarchische Taxonomie van Psychopathologie (HiTOP) genoemd worden, waarbij nadruk ligt op factoren die symptomen en trekken overstijgen. Met name in deze twee modellen lijkt het onderscheid tussen traits en symptomatologie te vervagen.
De psychodiagnostiek kan dan ook met recht een ingewikkeld vak genoemd worden dat een blijvende nadruk op kennisvergaring nodig maakt teneinde dit deel van de professie op kwalitatief verantwoorde wijze uit te kunnen oefenen.
Het curriculum Psychodiagnostiek
Dit curriculum beoogt een reeks masterclasses aan te bieden, waarin de vigerende wetenschappelijke inzichten, de klinisch theoretische modellen en visies alsmede de toepassing ervan in de dagelijkse praktijk aan de orde komen.
De masterclasses worden opgebouwd in de vorm van een afwisseling van aandacht voor de stand van de wetenschap, klinisch-theoretische verdieping en ook praktische toepassing door middel van casuïstiek uit jouw eigen praktijk. De masterclasses zullen worden verzorgd door gerenommeerde docenten, wetenschappers en/of ervaren clinici.
Het uiteindelijke doel van de masterclasses is dat je op de hoogte blijft van de state of the art van het vakgebied van de psychodiagnostiek en jouw kennis en kunde kan verbreden en verdiepen.
Klik hier voor een overzicht van alle aankomende masterclasses binnen het curriculum.
Curriculumcommissie
is klinisch neuropsycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut. Zij is werkzaam als afdelingshoofd Medische Psychologie in het Maastricht UMC+, supervisor behandeling voor de KNP-opleiding en werkbegeleider neuropsychologische diagnostiek en management binnen de KP-opleiding. Al ruim 30 jaar richt zij zich op het grensvlak tussen soma en psyche bij verschillende doelgroepen in het ziekenhuis.
Op dit moment gaat haar speciale aandacht uit naar de functioneel neurologische stoornis, waarbij zij betrokken is bij de verschillende settingen binnen het ziekenhuis waar diagnostiek en behandeling op maat voor deze groep geleverd worden, zowel poliklinisch, in de dagbehandeling als op de afdeling Psychiatrie binnen het MUMC+. Zij is bestuurlijk actief binnen de Stichting Wetenschapsbevordering Klinisch psychologen en Klinische neuropsychologen, voorzitter van de sectie Medische Psychologie van het NIP en zit namens het NIP in het bestuur van TOP-opleidingen.
is klinisch psycholoog, psychotherapeut en emeritus bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Leiden.
is psychiater en senior onderzoeker bij de Parnassiagroep, PsyQ Haaglanden, afdeling Angststoornissen locatie Lijnbaan en het Mark van der Gaag Research Center (MRC) op de Zoutkeetsingel in Den Haag. Als onderzoeker is hij verbonden aan de Parnassia Academie en de Vrije Universiteit Amsterdam, faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen. Hij is docent complexe psychopathologie bij de RINO groep Utrecht en Amsterdam voor de opleiding tot klinisch psycholoog en betrokken bij de opleiding van psychiaters in de regio Den Haag.
is als klinisch psycholoog, senior wetenschappelijk onderzoeker en opleider werkzaam bij Reinier van Arkel in ’s-Hertogenbosch, waar hij vooral met adolescenten en jongvolwassenen werkt. Hij is waarnemend hoofdopleider voor de opleiding tot klinisch psycholoog specialist bij de Stichting Postdoctorale Opleidingen in Nijmegen en hoofddocent psychodiagnostiek voor dezelfde opleiding bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij is als bijzonder hoogleraar verbonden aan het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zijn onderzoek is vooral gericht op de diagnostiek van persoonlijkheid en psychopathologie.
is klinisch psycholoog, psychotherapeut en is werkzaam als opleider en supervisor. Hij heeft zich de afgelopen dertig jaar vooral gespecialiseerd in (persoonlijkheids-)diagnostiek en indicatiestelling binnen een theoriegeïntegreerd en contextueel kader. Hij was werkzaam als (waarnemend) hoofd Psychodiagnostiek bij Altrecht, en (waarnemend) P-opleider bij Altrecht en psychologenpraktijk Perspectief. Tot voor kort maakte hij deel uit van het bestuur van de Stichting Wetenschapsbevordering Klinisch psycholoog en Klinisch neuropsycholoog en was hij daarbinnen secretaris van het Wetenschapsfonds. Jaarlijks geeft hij samen met dr. Liesbeth Eurelings-Bontekoe een intensieve cursusweek in de integratieve theoriegestuurde psychodiagnostiek. Hij is betrokken bij de GZ- en KP-opleiding aan de RINO Groep te Utrecht.
Deze masterclass behandelt de algemene en de meer psychologische diagnostiek van psychose. Naast het bespreken van de geschiedkundige context van psychose zal je ook bijgepraat worden over de laatste stand van zaken in de wetenschap.
Heersende mythen (over bijvoorbeeld cognitief verval) en de verhouding tot andere pathologie zoals traumagerelateerde problematiek zullen uitgebreid aan bod komen. Deelnemers gaan oefenen met differentiaal-diagnostiek, leren over meetinstrumenten, en doen kennis op over ‘modulaire indicatiestelling’ (en oefenen ermee).
De masterclass begint introducerend, maar gaat snel ook de diepte in. Tijdens de lesdag kun je de docenten Paul de Bont en Tonnie Staring – beiden al hun hele werkzame leven in de psychosezorg – op alles bevragen.
In deze interactieve masterclass zal je:
- Kennis opdoen over psychose, risicofactoren en de dimensionele structuur en het gestadieerde karakter van psychose;
- Een psychose kunnen vaststellen, met ook oog voor cultuur;
- Psychose kunnen onderscheiden van andere psychopathologie;
- Kennis opdoen over meetinstrumenten bij psychose;
- Bredere zorgbehoeften kunnen vaststellen;
- Modulaire indicatiestelling leren toepassen.
- symptomen
- stadia
- etiologie
- ernstmarker
- risicofactoren
|
Welke voorbeelden ken je? Welke culturen zijn hierin herkenbaar en hoe kijk je er in je team of binnen je praktijk (instelling) onderling tegenaan? |
Bijvoorbeeld:
- Narcisme of grootheidswaan
- PTSS of psychose
- Jaloersheidswaan of verlatingsangst
- Depressie of negatieve symptomen
- Sociale angst of paranoia
- HPPD, derealisatiestoornis of psychose
- Zelf invullijsten en assessments
- Kwalitatief en kwantitatief
- Wat wil ik standaard meten in onze psychosezorg?
- Wat ga ik daar komende week aan toevoegen?
Onder andere mythen omtrent cognitief verval, herstel en antipsychotica
Informatie
Voor wie?
Dit curriculum is bedoeld voor professionals die geïnteresseerd zijn in of betrokken zijn bij de zorg rondom psychose. Psychiaters, basis-, GZ- en klinisch (neuro-) psychologen, psychotherapeuten, ervaringswerkers, verpleegkundig specialisten en andere belangstellenden zijn van harte welkom.