Issuedenken
Echte bazen maken impact
In de internationale media duiken steeds vaker termen als CEO- en corporate activisme op. Men beseft dat je als bedrijf maatschappelijke impact kan en moet maken. In Nederland dringt dit nu langzaam ook door. Want de ogen sluiten voor wat er in de samenleving leeft, is niet alleen de snelste route richting reputatieschade, maar ook een gemiste kans.
Bij impact gaat het altijd om maatschappelijke issues. Onderwerpen die beroeren, verbinden en om actie vragen. Van plofkip tot plastic soep, van ouderenzorg tot vluchtelingenproblematiek: elke burger heeft er wel een mening over en verwacht dat ook van het bedrijfsleven.
Goed uitgevoerd issuebeleid helpt organisaties om de juiste strategische keuzes te maken. Issuedenken laat zien hoe je via issues maatschappelijke impact kunt hebben en maken. Daarbij komen vragen aan bod als:
- Welk issue kies je?
- Welke risico’s loop je als je je uitspreekt of verbindt aan een issue?
- Waarom kies je een specifiek issue?
- Wat doe je als je ongewild te maken krijgt met een issue?
- Hoe kun je je impact zo groot of zo klein mogelijk maken?
Voor wie
Issuedenken is voor alle organisaties die hun reputatie willen verstevigen, innovaties willen stimuleren en hun maatschappelijke zichtbaarheid en sympathie willen vergroten.
Over de auteurs
Mayke en Sybrig van Keep zijn oprichters en eigenaren van De Issuemakers, een communicatieadviesbureau dat al tien jaar gespecialiseerd is in het adviseren op het gebied van issues. In dit boek delen ze de kennis en inzichten die ze in die tien jaar hebben opgebouwd.
HOOFDSTUK 1
- Inleiding
- Impact hebben en impact maken
- Issuedenken en De Issuemakers
- De oorsprong van issuedenken
HOOFDSTUK 2
- De samenleving vraagt om oriëntatie op maatschappelijke issues
- Het belang van maatschappelijke waarde neemt toe
- Druk op het bedrijfsleven neemt toe
- One-issue organisaties, social enterprises en grote corporates
- Issues als basis van politiek spel
- Van maatschappelijk verantwoord naar maatschappelijk impactvol ondernemen
HOOFDSTUK 3
- De anatomie van een issue
- Wat is dat eigenlijk, een issue?
- Niet alle issues zijn gelijk
- Issue versus incident of crisis
- Issue versus hype of trend
HOOFDSTUK 4
- Het leven van een issue
- De Issue Attention Cycle
- De issuecurve
- Waardoor komen nieuwe issues op de agenda?
HOOFDSTUK 5
- Wéét wat er speelt
- Wegwijs in de brij aan issues
- Issues op de pijnbank
- Het speelveld overzien
- Bepalen van wie het issue is
HOOFDSTUK 6
- Strategieën voor issuedenken
- Strategische keuzes
- Scenario’s opstellen voor omgeving, beleid en communicatie
- Mogelijke strategieën en tactieken
HOOFDSTUK 7
- Issues die je reputatie kunnen kraken
- Shit happens
- Issuekraken doe je zo
HOOFDSTUK 8
- Issues die je reputatie kunnen maken
- Een issue kan ook een kans zijn
- Model voor issuemaken
- Motieven voor issuemaken
- Hoe kies je een issue?
- Wie maken er eigenlijk allemaal issues?
HOOFDSTUK 9
- Starten met issuedenken
- Samenstellen van een issueteam
- Interne organisatie
- Stappenplan
Dankwoord
Eindnoten
Literatuur





