Systeemgericht leiderschap
Waar mens- en resultaatgericht leiderschap elkaar ontmoeten
Vergroot je impact als leider – met scherp inzicht in het systeem waarin je werkt
Leidinggeven in organisaties van vandaag vraagt nogal wat. Dat je mensgericht bent lijkt vanzelfsprekend. En dat je vooral voorwaarden schept en ruimte biedt in plaats van opdrachten geeft. Maar het vraagt ook dat je helder bent over welke prestaties je van medewerkers verwacht. En dat je zichtbaar en aanwezig bent en voorbeeldgedrag laat zien.
Leiderschap als levend systeem
Systeemgericht leiderschap helpt je navigeren tussen de veelheid aan adviezen en tips over leiderschap en geeft handvatten voor hoe je je eigen leiderschap in de werkcontext verder kunt ontwikkelen. De focus ligt daarbij op relationele aspecten: wat gebeurt er tussen jou als leidinggevende en medewerkers, en tussen medewerkers onderling?
Je leert hoe je bewuster kijkt naar de interacties en patronen binnen je team of organisatie – en hoe je die actief kunt beïnvloeden.
De impact van systeemgericht leiderschap
Dit boek biedt structuur en concrete handvatten voor het je eigen maken van systeemgericht leiderschap. Het helpt je bewust te worden van de directe en indirecte impact van je eigen handelen (of niet-handelen) in alles wat je als leider doet. Die impact gaat over mens én resultaat.
Mooie combinatie van verdieping en praktische tips die je morgen kunt toepassen. – Arjan van der Does, manager dienstverlening Jados
‘Mens’ en ‘proces’ niet als tegenstelling, maar als één levend systeem! Aanbevolen! – Jan‑Willem Arkeraats, Directeur Onderwijs, Gomarus scholengemeenschap
Inleiding
Van coachend leidinggeven naar systeemgericht leiderschap 12
Leiderschap als te ontwikkelen kwaliteiten 12
Doelgroep 13
Wat je kunt verwachten van dit boek 14
Hoofdstuk 1 Kennismaken met systeemgericht leiderschap 15
1.1 T heoretische fundamenten van systeemgericht leiderschap 15
1.2 De essentie van systeemgericht leiderschap 20
Hoofdstuk 2 Jij als leider 25
2.1 De dynamiek van leiderschap 25
2.2 Jezelf kennen als leider 27
2.3 Jezelf (blijven) ontwikkelen als systeemgericht leider 31
Wat neem je mee uit dit hoofdstuk? 35
Hoofdstuk 3 Leiderschapsrollen en -perspectieven 37
3.1 De drie leiderschapsrollen 37
3.2 Van rollen als leider naar leiderschapsperspectieven 40
3.3 Visieperspectief: betekenis geven en anderen daarin meenemen 41
3.4 Managementperspectief: concreet maken, organiseren, monitoren en knopen doorhakken 43
3.5 Normperspectief: normen bewaken en levend houden 44
3.6 Ontwikkelperspectief: gericht op ontwikkeling van individuen, teams en organisatie 45
3.7 Integratie van de perspectieven 46
3.8 Jezelf als volger: maak je bijdrage bespreekbaar 48
3.9 T ijdelijk leiderschap 49
Wat neem je mee uit dit hoofdstuk? 51
Hoofdstuk 4 Systeemgericht handelen begint met systeemgericht kijken 53
4.1 Je organisatie als systeem zien 54
4.2 Communicatie ‘lezen’ op verschillende niveaus 55
4.3 Kijken vanuit verschillende posities: ik, jij, wij of als buitenstaander 57
4.4 Van ‘uitzoomen’ naar patronen zien 60
4.5 Circulaire patronen zien 61
4.6 Patronen van ongemak en wrijving 61
4.7 Anderen meenemen in systeemgericht kijken 63
Wat neem je mee uit dit hoofdstuk? 63
Hoofdstuk 5 Vijf succesfactoren voor het versterken van het systeem 65
5.1 Meetlat 65
5.2 Eigenaarschap 67
5.3 Terugkoppeling 69
5.4 Mindset 71
5.5 Hier-en-nu 72
5.6 De echte kracht: succesfactoren met elkaar verbinden 73
Wat neem je mee uit dit hoofdstuk? 74
Hoofdstuk 6 Samenwerking en interactie versterken 77
6.1 De term ‘team’ 77
6.2 T eamgericht inzetten van leiderschapsperspectieven 78
6.3 Meetlat voor samenwerking 80
6.4 Teameigenaarschap 64
6.5 Wat de groep raakt, bespreken in de groep 82
6.6 T eams coachend faciliteren 82
6.7 Patronen zien en benoemen 87
6.8 Gelegenheidsteams 89
Wat neem je mee uit dit hoofdstuk? 90
Hoofdstuk 7 Systeemgericht leiderschap richting individuele medewerkers 91
7.1 De ‘standaard’ HR-cyclus 92
7.2 In gesprek over de meetlat (‘doelstellingengesprek’) 93
7.3 Dagelijkse interactie 96
7.4 Terugkoppelgesprekken 97
7.5 T erugkoppeling in de teamcontext 98
7.6 Gesprekken over onvoldoende functioneren 99
Wat neem je mee uit dit hoofdstuk? 101
Hoofdstuk 8 Ontwikkelingsgericht begeleiden van medewerkers 103
8.1 Vormen van ontwikkelingsgericht begeleiden 103
8.2 Wel of niet persoonlijk coachen als leidinggevende 105
8.3 Hulpmiddelen voor ontwikkelingsgericht begeleiden 107
8.4 Aandachtspunten bij persoonlijke gesprekken 109
Wat neem je mee uit dit hoofdstuk? 111
Hoofdstuk 9 Teams helpen ontwikkelen richting zelfstandigheid 113
9.1 Het ideaal van zelfstandige teams 113
9.2 Klassieke kijk op teamontwikkeling 115
9.3 Niet-lineaire blik op teamontwikkeling 119
9.4 Alternatief werkmodel: het beste team is het team dat het beste past in deze context 121
9.5 T eammeetlat voor ontwikkeling op basis van het werkmodel 123
9.6 Verder vormgeven aan teamontwikkeling 126
Wat neem je mee uit dit hoofdstuk? 129
Hoofdstuk 10 Systeemgericht leiderschap in conflictsituaties 131
10.1 Wanneer is ‘gedoe’ een conflict? 131
10.2 Ken jezelf als het om conflicten gaat 132
10.3 Leiderschapsrollen bij conflicten 133
10.4 Je bijdrage in verschillende conflictfasen 134
10.5 Faciliteren gesprek bij conflict tussen twee teamleden 137
10.6 Faciliteren teamgesprek bij conflicten 139
10.7 Conflict tussen medewerker en (andere) leidinggevende 142
10.8 Conflict met een medewerker 144
Wat neem je mee uit dit hoofdstuk? 145
10 Systeemgericht leiderschap
Hoofdstuk 11 Systeemgericht leiderschap & verandering 147
11.1 Systeemgericht kijken naar veranderen 147
11.2 De taal van verandering 148
11.3 Voorspellen waar het lastig kan worden 150
11.4 Inspelen op de dynamiek die verandering oproept 151
11.5 Veranderen koppelen aan teamontwikkeling 153
11.6 Samen zichtbaar krijgen waar het team in deze transitie staat 154
11.7 Van transitiefasen naar teamkwaliteiten 156
11.8 Leider in verandering 158
Wat neem je mee uit dit hoofdstuk? 160
Hoofdstuk 12 Als het echt lastig wordt 161
12.1 Medewerker waaraan je je rot ergert 162
12.2 Medewerker waarmee je medelijden voelt 164
12.3 Als je niet kunt plaatsen wat er gebeurt in je relatie met een medewerker 165
12.4 Overvallen door emoties in een teamsituatie 166
12.5 Situaties in het grotere systeem 168
Wat neem je mee uit dit hoofdstuk? 170
Bijlage 1 Reageren op verschillende niveaus 173
Bijlage 2 Teamprocessen volgens het 10C-model 175
Bijlage 3 Nadere toelichting op verschillende typen ‘goede’ teams 177
Bijlage 4 Conflicthanteringsstijlen 181
Bijlage 5 Samenvatting online artikelen 185
Bronnen 187




