Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Boonstra is het verhaal van een eigenwijze provinciejongen die zonder diploma’s of kruiwagens de meest spraakmakende en ondernemende CEO van ons land zou worden. Cor Boonstra wist tot vijf keer toe vriend en vijand te verbazen met zijn succes: bij de SRV, bij Intradal, bij Douwe Egberts, bij Sara Lee en tot slot als hoogste baas bij Philips.
Een jaar lang voerde reclameman Manfred Bik wekelijks lange, openhartige gesprekken met Boonstra en andere betrokkenen. Dit boek is het resultaat. In een pakkende stijl beschrijft Bik Boonstra’s achtergrond, de rol van zijn vader, zijn komeetachtige loopbaan en zijn tegendraadse aanpak – op zoek naar een mogelijke verklaring voor zijn succes.
Boonstra is niet alleen een boeiend levensverhaal. Het is een reis langs oer-Hollandse merken en biedt een ongecensureerde kijk in de boardroom van grote ondernemingen. Het is daarmee ook een boek met tijdloze lessen voor iedereen die van plan is om het zelf ver te gaan schoppen.
'Een integer boek, dat de moeilijke onderwerpen en momenten niet schuwt, en je het gevoel geeft dat je zelf met Boonstra in gesprek bent.' – Marcel Metze, historicus en onderzoeksjournalist
'Hoe achter de deuren van ’s lands grootste bedrijven werd gewheeld en gedeald door Cor Boonstra, een topondernemer wiens leven en werk leest als een leerzame schelmenroman.' – Frénk van der Linden, interviewer en schrijver
Inleiding
De jacht op de silverback
1. 'Een rake dreun voor je kop is heel gezond voor iedereen die het ver weet te schoppen'
-Over tegenslag en verlies
2. 'Je kunt niet iemand anders worden dan degene die je bent'
-Over persoonlijke groei en ontwikkeling
3. 'Een merk is als een religie, dus moet je het ook behandelen als een religie'
-Over merken en marketing
4. 'Angst is je vriend, en tevredenheid je vijand'
-Over creativiteit en innovatiekracht
5. 'Je kunt nog zo’n briljant planningsproces hebben, het gaat om de mogelijkheden die zich voordoen'
-Over internationalisering en globalisering
6. 'Aandeelhouderswaarde, dat is natuurlijk niet waar je met z’n allen achteraan moet blijven hollen'
-Over financiële strategie
7. 'Een deal is hetzelfde als een dealtje; je moet je alleen van de risico’s nog beter bewust zijn'
-Over schaal en schaalvergroting
8. 'Je kunt niet de organisatie verantwoordelijk stellen, en onderwijl de top ermee weg laten komen'
-Over mensen en het managen van mensen
9. 'You have to know who you are, and what you are to others'
-Over de typologie van de leider
10. 'Als je wilt dat mensen magnifiek presteren, moet je ze in een magnifieke omgeving zetten'
-Over company pride, kunst en verheffing
11. 'De mensen die de fouten moeten ontdekken, zijn in de praktijk vaak degenen die de fouten dekken'
-Over de controle op de macht
12. 'Mensen moeten je serieus nemen. Daar is het allemaal om te doen'
-Over de pers en omgang met de pers
13. 'The matter of succession: it cripples the legacy of all successful leaders'
-Over voorgangers, kroonprinsen en opvolgers
14. 'De echte wedstrijd is buiten, op de markt, maar de vijand van je succes zit vaker binnen'
-Over bedrijfscultuur en beweging creëren
15. 'Als van tien beslissingen er acht goed zijn, dan doe je het verschrikkelijk knap'
-Over fouten maken en ervan leren
16. 'Soms maakt het niet zoveel uit hoe je iets besluit. Als er maar beweging komt'
-Over leiderschap in theorie en praktijk
17. 'Anderhalf miljoen is genoeg voor elke topman in de wereld. De rest klust-ie maar bij met prestaties'
-Over geld, beloningen en bonussen
18. 'Zonder partner red je het volgens mij niet. Maar met de verkeerde partner kom je ook niet ver'
-Over topmensen en hun thuisfront
19. 'Het gaat allemaal nergens over, dus moet je zorgen dat het ergens over gaat'
-Over de nalatenschap van een druk en woelig bestaan
Dankwoord
Register
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account