Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
In elke organisatie werken mensen die leidinggeven, maar geen macht hebben - althans geen formele macht. Denk maar aan projectleiders, teamleiders, coördinatoren, senior medewerkers, meewerkend voormannen, mensen die leidinggeven aan vrijwilligers, fractieleiders, sectiehoofden enzovoort.
Zij geven vaak leiding aan medewerkers die ook nog eens gewend zijn om heel zelfstandig te opereren. Toch kun je als leidinggevende ook in deze lastige positie leren hoe je gezag, macht en invloed kunt ontwikkelen.
In Niet echt de baas lees je hoe je het aanpakt om invloed uit te oefenen zonder macht. Dat doe je onder andere door onafhankelijker te denken, gezag op te bouwen, op te houden met te veel zelf doen en draagvlak te verwerven. Hoe je dat praktisch toepast, laat de auteur zien aan de hand van een aantal herkenbare cases. De stappen in dit helder geschreven boek kun je direct succesvol toepassen in je eigen werksituatie.
Inleiding
De hoofdpersonen
1. Het einde van de klassieke baas
1.1 Functies zijn uit, rollen zijn in
1.2 Veranderingen in arbeidsverhoudingen
2. Het helpt echt om wat rationeler te denken
2.1 Leer jezelf kennen, maar vooral je drijfveren
2.2 Rationeel en irrationeel denken
2.3 Andere vormen van irrationeel denken
2.4 Gevoelens zijn de beste raadgevers
2.5 Word onafhankelijk in je werk
2.6 Vertrouwen is echt het toverwoord
3. Handel onmiddellijk als iets je niet zint
3.1 Leer alles over feedback geven en ontvangen
3.2 Regels en valkuilen voor het geven van kritische feedback
3.3 Wat is een veilige manier om feedback te geven?
4. Overtuigingskracht kun je leren
4.1 Begraaf je (te) grote ego
4.2 Gezag, een kostbaar goed
4.3 Verschillende vormen van macht
4.4 Werk vanuit je kracht, niet vanuit macht
4.5 Invloed en charisma
4.6 Hoe oefen je invloed uit?
4.7 Ook jij hebt blinde vlekken: vraag dus om kritiek
5. Maak onwrikbare afspraken
5.1 Verdiep je in de principes van leidinggeven
5.2 Delegeren betekent vooral loslaten
5.3 Geef concrete taakopdrachten
5.4 Houd jezelf en anderen aan gemaakte afspraken
5.5 Hoe houd je je medewerkers aan gemaakte afspraken?
5.6 Als jij nonchalant bent, zijn je medewerkers dat ook
5.7 Stop geen energie in het motiveren van je medewerker
6. Assertiviteit, dat is toch jaren zeventig
6.1 Zonder assertiviteit ben je nergens
6.2 Bepaal de grenzen: wat is subassertief en agressief gedrag
6.3 Uitvluchten om niet assertief de waarheid te hoeven zeggen …
6.4 Nee zeggen moet (af en toe)
6.5 Soms kun je gedrag voorspellen: actie is reactie
Nawoord
Bijlagen
1. High trust of low trust organisatie
2. Je persoonlijke vertrouwenstest
3. Checklist feedback
4. Invloedstijlen
Literatuur
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account