Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Leiderschap is cruciaal. Zeker in de zorg, waar het niet gaat om zaken en papieren maar om mensen en manieren. Goed leiderschap zorgt voor professionele groei en bloei van mensen op de verschillende niveaus in de zorg.
Leiderschap begint bij de basis, de plaats waar het primaire proces plaatsvindt, in de interactie tussen zorgverlener en de zorgvrager. De interactie op de andere niveaus, die tussen de leidinggevende en de zorgverlener en de bestuurder en de leidinggevende, staan in dienst van het primaire proces: het verlenen van uitstekende zorg. Het is nodig dat mensen zich op alle niveaus afvragen wat zorgvragers beter worden van hun werk, wat hun leiderschap bijdraagt aan betere zorg. Dat zorgt voor verbinding tussen de verschillende niveaus en voorkomt het ontstaan van verschillende 'eilandjes' in de zorginstelling.
Leiderschap is een complex en moeilijk af te bakenen thema. Er bestaan veel opvattingen over wat (goed) leiderschap inhoudt en wat effectieve leiders doen. Wat de vele literatuur over dit thema in ieder geval duidelijk maakt is dat hoe we leiders en leiderschap omschrijven in belangrijke mate afhangt van het perspectief dat we kiezen. De auteurs van dit boek kiezen voor acht aspecten als het repertoire voor goed leiderschap in een zorginstelling. Deze acht aspecten zijn grotendeels ontleend aan de inhoud van het boek Leidinggeven aan professionals? Niet doen! van Mathieu Weggeman.
Met behulp van deze acht leiderschapsaspecten doen de auteurs een praktische handreiking aan leiders (zorgverleners, leidinggevenden en bestuurders) in de zorg om (meer) werk te maken van goed leiderschap in de zorginstelling. In het belang van de mensen om wie het daar allemaal draait: de zorgvragers!
'Uitgangspunt van dit uitstekende boek over organiseren is dat mensen - onder andere bij reorganisaties - zoveel mogelijk persoonlijk betrokken moeten worden, door met name samenwerking. Dit inzicht is de laatste tijd steeds populairder geworden. Met name op basis van ervaringen in de ICT-hoek is onder de noemer Enterprise Engineering een aanpak ontwikkeld die succesvol is (of lijkt te zijn). Centraal staat hier het objectief vaststellen van de constructie van een organisatie. In dit boek wordt de aanpak hiervan beschreven, evenals het herontwerp van deze constructies. Een en ander wordt toegelicht in modellen, grafieken en casuïstiek. De geschetste aanpak kan ook buiten ICT gebruikt worden.' - Recensent J.T.G. Maa van NBD Biblion
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account