In verband met de NAVO-top kunnen onze vervoersdiensten tussen 19 en 27 juni vertraging oplopen
×
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Management
  • Webshop
    • Financieel management
    • Innovatie
    • Leiderschap
    • Leren & ontwikkeling
    • Marketing en communicatie
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Project- en procesmanagement
    • Strategie & organisatie
    • Verandermanagement
    • Nieuw
    • Verwacht
    • Alle uitgaven
    • Acties
  • Academy
  • Nieuwsbrief
Management Praktijkboek Strategisch OmgevingsManagement
Terug
Paperback
November 2024 | ISBN 9789024468256 | 1e druk | 224 blz.
34,95
In winkelwagen

Praktijkboek Strategisch OmgevingsManagement

Antwoorden op 99 veelgestelde vragen uit de praktijk

Jeroen Medema, Hans van Zijst | Boom
Praktijkboek strategisch omgevingsmanagement 9789024468256
Paperback
November 2024 | ISBN 9789024468256 | 1e druk | 224 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
34,95
In winkelwagen
E-book 
November 2024 | ISBN 9789024468263
Direct via e-mail
27,95
In winkelwagen
Inkijkexemplaar

Inkijkexemplaar-9789024468256-Praktijkboek -Strategisch OmgevingsManagement.pdf

Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Maatschappelijke vraagstukken oplossen met omgevingsmanagement

Het oplossen van maatschappelijke vraagstukken is de laatste jaren complexer geworden. Dit komt onder andere doordat we steeds vaker te maken krijgen met een groot scala aan belanghebbenden. Belanghebbenden die – vaak terecht – op uiteenlopende manieren aandacht vragen voor het eigen belang in het licht van de publieke opgave. Tegelijkertijd spelen verschillende maatschappelijke trends, zoals polarisatie, de ik-cultuur, vermindering van vertrouwen in overheden, de schaarste aan ruimte, de afnemende daadkracht van de overheid en de rol van social media in het publieke debat. Het Praktijkboek Strategisch OmgevingsManagement beoogt professionals te helpen maatschappelijke opgaven verder te brengen.

 

Naslagwerk voor de omgevingsprofessional

Het is niet verwonderlijk dat we zo vaak felle discussies en snel escalerende conflicten zien in de samenleving. De behoefte aan handelingsperspectief voor de omgevingsprofessional is door de jaren heen eigenlijk alleen maar groter geworedn. In het handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0 (door Marc Wesselink, 2022) ligt de focus op de bouwstenen van de SOM-methodiek en de theoretische onderbouwing van het gedachtegoed. Het Praktijkboek Strategisch OmgevingsManagement is de praktische aanvulling op het handboek. Met maar liefst 99 antwoorden op veelgestelde vragen over de aanpak van maatschappelijke opgaven met Strategisch Omgevingsmanagement.

Inhoud

Praktijkboek strategisch omgevingsmanagement: Antwoorden op 99 veelgestelde vragen uit de praktijk

 

Voorwoord 11

Waarom een praktijkboek? 13

Over Strategisch OmgevingsManagement 15

Leeswijzer 19

 

1 Bepalen van de (voorlopige) opgave 21

 

1 Hoe maak ik onderscheid tussen verschillende soorten doelen? 22

2 Hoe stel ik de doelen op voor mijn opgave? 25

3 Hoe monitor ik of de doelen van het omgevingsmanagement worden behaald? 29

4 Hoe regel ik mijn mandaat en positie binnen een omgevingsmanagementdoel? 32

5 Hoe bepaal ik in welke mate ik SOM moet toepassen in mijn opgave? 35

6 Hoe bepaal ik in deze fase of er voldoende oplossend vermogen is? 38

7 Waarom is het doel van het omgevingsmanagement niet alleen de verantwoordelijkheid van de omgevingsmanager? 41

8 Hoe verhoudt de omgevingsmanager zich tot de projectleider? 42

9 Hoe verhoudt de omgevingsmanager zich tot de communicatieadviseur? 44

 

 

2 Inventariseren omgevingsinformatie 47

 

10 Hoe bereid ik een issue- en stakeholderinventarisatie voor? 48

11 Hoe begeleid ik een workshop issue- en stakeholderinventarisatie? 51

12 Hoe formuleer ik een issue? 54

13 Hoe identificeer ik issues? 57

14 Hoe verhouden issues zich tot risico’s? 59

15 Hoe schrijf ik een redeneerlijn per issue? 61

16 Hoe identificeer ik de belanghebbenden? 64

17 Hoe cluster ik issues en belanghebbenden? 67

18 Hoe maak ik verschil tussen issues, belangen en standpunten? 68

19 Hoe inventariseer ik issues en stakeholders als ik nieuw ben in een gebied of dossier? 69

20 Hoe bepaal ik issues en stakeholders als de opgave nog niet duidelijk is? 70

 

3 Analyseren standpunten en belangen 73

 

21 Hoe maak ik een belangenmatrix? 74

22 Hoe lees en doorgrond ik een belangenmatrix? 76

23 Hoe kom ik van standpunten naar belangen? 78

24 Hoe zorg ik dat ik het belang van mijn organisatie scherp heb? 80

25 Hoe maak ik een spanningsbarometer? 81

26 Hoe lees en doorgrond ik een spanningsbarometer? 83

27 Hoe analyseer ik een belangenmatrix en een spanningsbarometer samen? 85

28 Hoe stel ik een SOM-omgevingsanalyse op? 87

29 Hoe analyseer ik vertrouwen voor het eerste (ANNA-)gesprek? 88

30 Hoe analyseer ik conflict en conflictarena’s? 91

31 Hoe analyseer ik macht? 93

32 Hoe kom ik tot een participatieniveau per stakeholder? Welke niveaus kan ik kiezen? 96

33 Hoe uitgebreid moet mijn SOM-omgevingsanalyse zijn? 98

 

4 ANNA-gesprekken 99

 

34 We gaan naar buiten! Waarom nu pas? 100

35 Hoe voer ik een ANNA-gesprek? 102

36 Hoe bereid ik een SOM-gesprek voor? 104

37 Hoe voer ik een SOM-gesprek? 107

38 Hoe leg ik een SOM-gesprek vast? 109

39 Waarom is mijn oprechte interesse in het belang van de ander noodzakelijk? 110

40 Hoe ga ik om met transparantie in een SOM-gesprek? 111

41 Hoe formuleer ik een positive no? 113

42 Waarom maak ik slapende honden altijd wakker? 114

43 Hoe zeg ik sorry? 115

 

5 SOM-strategie ontwerpen 117

 

44 Hoe kom ik tot een strategie en procesontwerp? 118

45 Op welke niveaus kan ik een strategie maken? 122

46 Welke interventies kies ik als ik aan vertrouwen wil bouwen? 124

47 Welke interventies kies ik als ik belangen bij elkaar wil brengen? 125

48 Welke interventies kies ik als ik conflicten wil oplossen? 127

49 Waarom moet ik de meeste tijd besteden aan de grootste belanghebbenden in plaats van aan de grootste aandachtvrager? 129

50 Hoe leg ik de SOM-strategie vast? 131

51 Wat is het verschil tussen doelen, analyse en strategie bij eigen initiatief en bij uitnodiging van een ander? 132

 

6 Procesafspraken maken 135

 

52 Hoe bepaal ik samen met de stakeholders vooraf duidelijke spelregels en het procesontwerp? 136

53 Wat zijn voorbeelden van spelregels? 138

54 Hoe bepaal ik de deelnemers aan de dialoogtafel(s)? 141

55 Hoe ga ik om met verschillen in gewicht van belangen in het (bespreken van het) procesontwerp? 143

56 Hoe bepaal ik de overlegstructuur: is er een stuurgroep, projectgroep, klankbordgroep, werkgroep of bestuurlijke tafel nodig? 145

57 Is er consensus nodig over de inrichting van de dialoog? 147

58 Hoe ga ik om met een uitnodiging van een externe partij om deel te nemen aan hun dialoog? 149

59 Wanneer en hoe zet ik een onafhankelijke procesbegeleider in? 150

60 Wanneer en hoe zet ik een onafhankelijke deskundige in? 152

61 Hoe regel ik intern het mandaat voor mijn inzet? 154

62 Hoe ontwerp ik een proces samen met belanghebbenden? 156

 

7 Oplossingsgerichte dialoog 159

 

63 Hoe krijg ik wederzijds begrip voor elkaars belangen? 162

64 Hoe richt je je op het probleem, en niet op de persoon? 164

65 Waarom is het belangrijk dat ik onderscheid maak tussen Beeldvorming, Oordeelsvorming en Besluitvorming (BOB-principe) en hoe doe ik dat? 166

66 Hoe zorg ik voor een geloofwaardige dataset? 168

67 Waarom moet ik over het probleem praten als de oplossing toch wel duidelijk is? 171

68 Waarom creëren we eerst samen waarde en gaan we die daarna pas verdelen? 173

69 Hoe divergeer ik naar verschillende opties die recht doen aan de belangen? 175

70 Wat is integratief potentieel en hoe vind ik dit? 177

71 Hoe kom ik voorbij het ‘Nee!’? 180

72 Hoe bepaal ik mijn eigen BATNA en dat van de ander(en)? 182

73 Waarom is het belangrijk de BATNA’s te bewaken tijdens de onderhandelingen? 185

74 Hoe bepaal ik de ZOPA? 187

75 Hoe gebruik ik objectieve criteria bij de keuze van de uiteindelijke oplossing? 189

76 Moet iedereen altijd absolute winst behalen? 192

77 Wat betekent de taart groter maken? En wanneer ga je daartoe over? 193

78 Hoe ga ik om met partijen die er niet aan willen meewerken een oplossing te bereiken? 195

79 Hoe voorkom ik domino-onderhandelingen? 197

80 Wat doe ik als mijn mandaat niet groot genoeg is in de onderhandeling? 198

81 Wat doe ik als ik er op relationeel vlak niet uitkom met de andere onderhandelaars? 200

82 Hoe leg ik het resultaat van de onderhandelingen vast? 202

83 Wanneer betrek ik mijn bestuurder bij het project? 204

84 Hoe organiseer ik de interne afstemming met juristen, financiële controllers en andere stafdiensten? 206

85 Hoe ga ik om met adviseurs van het bestuur? 208

86 Hoe ga ik om met vertegenwoordigende organen tijdens onderhandelingen? 209

 

8 Akkoord bereiken 211

 

87 Waarvoor dient een pakketonderhandeling? 213

88 Hoe doe ik een pakketonderhandeling? 214

89 Hoe bewaak ik het vertrouwen van partijen in elkaar als niet elke onderhandelaar zijn best denkbare resultaat haalt? 217

90 Hoe ga ik om met partijen die volgens Machiavelli blijven onderhandelen? 219

91 Hoe veranker ik de afspraken in een document? 221

92 Hoe voorkom ik dat derden aan de haal gaan met het onderhandelingsresultaat? 223

93 Hoe zorg ik dat de afspraken die worden vastgelegd, uitvoerbaar en houdbaar zijn? 225

 

9 Monitoring 227

 

94 Hoe maak ik afspraken voor de situatie dat het gewenste resultaat toch niet haalbaar blijkt? 228

95 Hoe maak ik afspraken over het monitoren van de uitvoering van het onderhandelingsresultaat? 230

 

10 Uitvoeren en evalueren 233

 

96 Waarom is evaluatie belangrijk? 234

97 Welke methode kies ik voor het evalueren van een Mutual Gains-onderhandeling? 236

98 Wat doe ik met de resultaten van de evaluatie? 238

99 Wat doe ik met de resultaten van de evaluatie als mijn project meerdere fasen kent, zoals bij infrastructuurprojecten? 240

 

11 Dansen door de stappen 243

 

Bronnenlijst 253

Over de auteurs 255

 

Auteur(s)
Jeroen Medema
Jeroen Medema werkt als senior adviseur bij WesselinkVanZijst aan uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken. Hij is naast adviseur ook trainer/coach en publiceert regelmatig over het vakgebied.

Lees meer
Hans van Zijst
Hans van Zijst richtte in 2011 samen met Marc Wesselink (auteur Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0) WesselinkVanZijst op, het bureau voor SOM-advies en opleiding. Hij is senior adviseur e... Meer

Lees meer

Reviews 'Praktijkboek Strategisch OmgevingsManagement'

Er zijn nog geen reviews voor dit product
Bedankt voor je beoordeling.

Meer over omgevingsmanagement

Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0

Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0

Marc Wesselink
40,95
Bestellen
Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0

Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0

Marc Wesselink
49,50
Bestellen
Canvas Omgevingsmanagement

Canvas Omgevingsmanagement

Johanneke de Lint, Thijs Kraassenberg, Roelof Benthem
39,90
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg