Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Management
  • Webshop
    • Financieel management
    • Innovatie
    • Leiderschap
    • Leren & ontwikkeling
    • Marketing en communicatie
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Project- en procesmanagement
    • Strategie & organisatie
    • Verandermanagement
    • Nieuw
    • Verwacht
    • Alle uitgaven
    • Acties
  • Academy
  • Nieuwsbrief
Management Compaijen - Klaar voor elke crisis
Terug
Paperback
Maart 2024 | ISBN 9789024466696 | 1e druk | 288 blz.
33,95
In winkelwagen

Compaijen - Klaar voor elke crisis

De 7 principes voor goede crisiscommunicatie

Tom Compaijen | Boom
Klaar voor elke crisis 9789024466696
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
Maart 2024 | ISBN 9789024466696 | 1e druk | 288 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
33,95
In winkelwagen
E-book 
Maart 2024 | ISBN 9789024466702
Direct via e-mail
26,95
In winkelwagen
Docentexemplaar aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Sterk uit een crisis komen

Elke organisatie krijgt vroeg of laat te maken met een crisis. Maar de echte crisis voor jouw organisatie is niet wat je overkomt, maar hoe jij reageert. In Klaar voor elke crisis leert crisiscommunicatie-expert en neurowetenschapper Tom Compaijen je de bewezen formule voor goede crisiscommunicatie. Als je die toepast, komt jouw organisatie juist sterker uit de crisis. Niet omdat je het beste voor jezelf hebt gedaan, maar het beste voor de getroffenen.

 

De zeven principes van crisiscommunicatie

Een verkeerde reactie op een brand, hack, #metoo-geval of terrorismedreiging kan levens in gevaar brengen, duizenden tot miljoenen euro’s kosten en het vertrouwen in je organisatie ernstig schaden. Zou het niet fijn zijn als je precies weet wat je moet doen als je door een crisis overvallen wordt?

 

In Klaar voor elke Crisis ontdek je:

  • Hoe KPN bij uitval van alarmnummer 112 de plank volledig missloeg in Nieuwsuur en waarom burgemeester Eberhard van der Laan juist zo geliefd was.
  • Hoe je het vertrouwen in jouw organisatie terugwint, ondanks dat er grote fouten zijn gemaakt.
  • De werking van de hersenen bij communicatie, zodat je de lessen beter begrijpt en onthoudt.

 

Aanbevelingen

‘Wie nu nog zondigt tegen een aantal “no-brainers” in crisiscommunicatie, heeft geen excuses meer dankzij dit heldere boek. Tom Compaijen slaagt erin om heel toegankelijk, geheel in zijn eigen ongedwongen stijl en geïllustreerd met allerlei praktijkvoorbeelden, praktische handvatten aan te reiken om bij elke crisis correct en professioneel te communiceren.’ - Hugo Marynissen, professor en co-houder van de leerstoel Crisis Governance aan de Universiteit Antwerpen 

 

‘Vrijwel iedere crisis komt onverwachts – wat niet betekent dat je je er niet op kunt voorbereiden. Daarom: lees dit boek, en wees klaar voor elke crisis.’ - Job Cohen, oud- burgemeester Amsterdam

 

'In talloze recente voorbeelden en klare taal laat Tom Compaijen zien wat er mis kan gaan bij crisiscommunicatie, maar ook hoe het wél kan. Handzame adviezen en concrete tips helpen de lezer om zo goed mogelijk met crises om te gaan.’ - Sanneke Kuipers, hoogleraar Crisis Governance, Universiteit Leiden

 

 

Inhoud

Klaar voor elke crisis

 

DEEL 1: WELKOM IN DE WERELD VAN CRISISCOMMUNICATIE

 

Introductie 15

Om goed te kunnen reageren bij crisis, moet je eerst weten wat een crisis is. 

 

Hoe herken je een crisis? 27

Ontdek welke signalen erop wijzen dat je met een crisis te maken kunt hebben. 

 

Uitdagingen bij crisiscommunicatie 37

Sinds 2010 is het medialandschap en de omgeving waarbinnen we communiceren drastisch veranderd. 

 

Welkom in het jargon van crisiscommunicatie 45

In crisisland staat het bol van de afkortingen en vreemde termen. Om wegwijs te worden in de wereld van crisiscommunicatie en goed samen te kunnen werken met instanties is het handig om deze termen een keer gehoord te hebben.

 

Uitgangspunten voor goede crisiscommunicatie 53 

De waarden en uitgangspunten zijn wat iedereen binnen jouw organisatie tijdens een crisis verbindt.

 

DEEL 2: DE 7 PRINCIPES VOOR GOEDE CRISISCOMMUNICATIE

 

Les 1 -Wie niet horen wil, moet voelen 65

Niet communiceren wat jij belangrijk vindt, maar wat jouw omgeving nodig heeft. 

 

Les 2 – Met doofpotten krijg je deksels op je neus 91

‘Full disclosure’ – zeggen ze in de VS. Alles wat uit kan komen, zal uitkomen. 

 

Les 3 – Wie in crisis over reputatie praat, vergeet dat het om de ander gaat 121

Waarom je nooit naar reputatiecowboys moet luisteren.

 

Les 4 – Niet kiezen is een slechte keuze 145

Met de oriëntatie bepaal je wat de crisis is en voor welk deel je verantwoordelijk bent.

 

Les 5 – Praatjes vullen geen gaatjes 175

Communicatie is geen wonderolie. Je kunt er niet elk probleem mee 

oplossen. Maar ook als je besluiten heel goed zijn, terwijl de communicatie slecht is, is het oordeel dat je het niet goed hebt gedaan.

 

Les 6 – Geen mens is intelligenter dan zijn emoties toelaten 197

Om feiten en adviezen te kunnen geven, moet je eerst verbinding maken.

 

LES 7 – Doodse stilte leidt tot storm van kritiek 233

Hoe je met updates het communicatieproces op gang houdt.

 

DEEL 3: EPILOOG

 

Nawoord 265

 

 

Auteur(s)
Tom Compaijen
Tom Compaijen heeft vijftien jaar ervaring in crisiscommunicatie en crisismanagement. Hij werkte in meer dan twintig crisisteams en helpt in heel Nederland organisaties als ministeries, veiligheids... Meer

Lees meer

Reviews 'Compaijen - Klaar voor elke crisis'

Er zijn nog geen reviews voor dit product
Bedankt voor je beoordeling.

Gerelateerde uitgaven

Financieel management
Nieuw

Financieel management

Kees van Alphen, Arco Verolme
29,95
Bestellen
Publiek management_Sandra Groeneveld, Joris van der Voet_9789046908907

Publiek management

Redactie: Sandra Groeneveld, Joris van der Voet
41,50
Bestellen
Met recht bedreven!_Mitsy le Febre, Marleen Huls_9789046909195

Met recht bedreven!

Mitsy le Fèbre, Marleen Huls
51,95
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg