Compaijen - Klaar voor elke crisis
De 7 principes voor goede crisiscommunicatie
Sterk uit een crisis komen
Elke organisatie krijgt vroeg of laat te maken met een crisis. Maar de echte crisis voor jouw organisatie is niet wat je overkomt, maar hoe jij reageert. In Klaar voor elke crisis leert crisiscommunicatie-expert en neurowetenschapper Tom Compaijen je de bewezen formule voor goede crisiscommunicatie. Als je die toepast, komt jouw organisatie juist sterker uit de crisis. Niet omdat je het beste voor jezelf hebt gedaan, maar het beste voor de getroffenen.
De zeven principes van crisiscommunicatie
Een verkeerde reactie op een brand, hack, #metoo-geval of terrorismedreiging kan levens in gevaar brengen, duizenden tot miljoenen euro’s kosten en het vertrouwen in je organisatie ernstig schaden. Zou het niet fijn zijn als je precies weet wat je moet doen als je door een crisis overvallen wordt?
In Klaar voor elke Crisis ontdek je:
- Hoe KPN bij uitval van alarmnummer 112 de plank volledig missloeg in Nieuwsuur en waarom burgemeester Eberhard van der Laan juist zo geliefd was.
- Hoe je het vertrouwen in jouw organisatie terugwint, ondanks dat er grote fouten zijn gemaakt.
- De werking van de hersenen bij communicatie, zodat je de lessen beter begrijpt en onthoudt.
Aanbevelingen
‘Wie nu nog zondigt tegen een aantal “no-brainers” in crisiscommunicatie, heeft geen excuses meer dankzij dit heldere boek. Tom Compaijen slaagt erin om heel toegankelijk, geheel in zijn eigen ongedwongen stijl en geïllustreerd met allerlei praktijkvoorbeelden, praktische handvatten aan te reiken om bij elke crisis correct en professioneel te communiceren.’ - Hugo Marynissen, professor en co-houder van de leerstoel Crisis Governance aan de Universiteit Antwerpen
‘Vrijwel iedere crisis komt onverwachts – wat niet betekent dat je je er niet op kunt voorbereiden. Daarom: lees dit boek, en wees klaar voor elke crisis.’ - Job Cohen, oud- burgemeester Amsterdam
'In talloze recente voorbeelden en klare taal laat Tom Compaijen zien wat er mis kan gaan bij crisiscommunicatie, maar ook hoe het wél kan. Handzame adviezen en concrete tips helpen de lezer om zo goed mogelijk met crises om te gaan.’ - Sanneke Kuipers, hoogleraar Crisis Governance, Universiteit Leiden
Klaar voor elke crisis
DEEL 1: WELKOM IN DE WERELD VAN CRISISCOMMUNICATIE
Introductie 15
Om goed te kunnen reageren bij crisis, moet je eerst weten wat een crisis is.
Hoe herken je een crisis? 27
Ontdek welke signalen erop wijzen dat je met een crisis te maken kunt hebben.
Uitdagingen bij crisiscommunicatie 37
Sinds 2010 is het medialandschap en de omgeving waarbinnen we communiceren drastisch veranderd.
Welkom in het jargon van crisiscommunicatie 45
In crisisland staat het bol van de afkortingen en vreemde termen. Om wegwijs te worden in de wereld van crisiscommunicatie en goed samen te kunnen werken met instanties is het handig om deze termen een keer gehoord te hebben.
Uitgangspunten voor goede crisiscommunicatie 53
De waarden en uitgangspunten zijn wat iedereen binnen jouw organisatie tijdens een crisis verbindt.
DEEL 2: DE 7 PRINCIPES VOOR GOEDE CRISISCOMMUNICATIE
Les 1 -Wie niet horen wil, moet voelen 65
Niet communiceren wat jij belangrijk vindt, maar wat jouw omgeving nodig heeft.
Les 2 – Met doofpotten krijg je deksels op je neus 91
‘Full disclosure’ – zeggen ze in de VS. Alles wat uit kan komen, zal uitkomen.
Les 3 – Wie in crisis over reputatie praat, vergeet dat het om de ander gaat 121
Waarom je nooit naar reputatiecowboys moet luisteren.
Les 4 – Niet kiezen is een slechte keuze 145
Met de oriëntatie bepaal je wat de crisis is en voor welk deel je verantwoordelijk bent.
Les 5 – Praatjes vullen geen gaatjes 175
Communicatie is geen wonderolie. Je kunt er niet elk probleem mee
oplossen. Maar ook als je besluiten heel goed zijn, terwijl de communicatie slecht is, is het oordeel dat je het niet goed hebt gedaan.
Les 6 – Geen mens is intelligenter dan zijn emoties toelaten 197
Om feiten en adviezen te kunnen geven, moet je eerst verbinding maken.
LES 7 – Doodse stilte leidt tot storm van kritiek 233
Hoe je met updates het communicatieproces op gang houdt.
DEEL 3: EPILOOG
Nawoord 265




