Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Onderwijs en opvoeding Ontwikkeling in de groep
Terug
Ontwikkeling in de groep
Paperback
April 2023 | ISBN 9789046908211 | 3e druk | 423 blz.
49,95
In winkelwagen

Ontwikkeling in de groep

Groepsdynamica bij kinderen en jongeren

Marianne Luitjes, Ilona de Zeeuw-Jans | Boom
Ontwikkeling in de groep_Marianne Luitjes, Ilona de Zeeuw-Jans_9789046908211
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
April 2023 | ISBN 9789046908211 | 3e druk | 423 blz.
Vandaag besteld, dinsdag in huis
49,95
In winkelwagen
Bookshelf e-book 
ISBN 9789046970874
Direct via e-mail
49,95
In winkelwagen
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Ontwikkeling in de groep_Marianne Luitjes, Ilona de Zeeuw-Jans_9789046908211.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)Studiemateriaal
Omschrijving

Van ‘brandjes blussen’ naar bewust sturen van de groep

Kinderen en jongeren ontwikkelen zich niet in hun eentje, maar in de groep. Ontwikkeling in de groep laat zien hoe je groepsdynamiek kunt lezen én benutten. Je leert groepsprocessen sneller herkennen, snapt beter waarom een groep vastloopt of juist floreert en krijgt concrete handvatten om met kleine interventies veel effect te hebben. Zo bouw je aan een positief klimaat, waarin kinderen zich veilig voelen, verantwoordelijkheid nemen en elkaar verder helpen. 

 

Het boek bestaat uit twee helder opgebouwde delen. Deel I neemt je stap voor stap mee door de fasen van groepsontwikkeling bij kinderen en jongeren. Per fase koppelen de auteurs theorie en onderzoek aan praktijkvoorbeelden, ontwikkelingslijnen en wat dit betekent voor jouw rol als begeleider of docent. Deel II zoomt in op actuele en complexe thema’s: diversiteit (o.a. gender, seksualiteit, cultuur), verschillende typen groepen (sport, vrijetijd, hanggroepen, leefgroepen, online) en professioneel begeleiden met oog voor methodisch handelen, begeleidingsstijlen, observatie en doelgerichte interventies.

 

Online leeromgeving
De bijbehorende online leeromgeving maakt het eenvoudig om theorie direct naar je praktijk te vertalen. Je krijgt toegang tot een breed aanbod aan spel- en werkvormen per fase, reflectie- en verdiepingsopdrachten, filmpjes over groepsdynamische processen en kant-en-klare tools zoals een observatie-onderlegger, een vragenlijst conflicthantering en een stappenplan voor rouw en afscheid in groepen. Aanbevolen literatuur helpt je om verder te lezen of lessen en trainingen te verrijken.

 

Voor wie

Ontwikkeling in de groep is bedoeld voor hbo-studenten en professionals in onderwijs, hulpverlening en welzijn die dagelijks met groepen werken: in de kinderopvang, het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en de (jeugd)zorg. Voor iedereen die verder wil kijken dan ‘dat ene kind’ en bewust wil bouwen aan sterke, veerkrachtige groepen, is dit een praktisch en verdiepend basisboek.

Inhoud

Opbouw van het boek

 

Deel I: Fasen van groepsontwikkeling

 

1 Kinderen en jongeren in groepen

1.1 Wat is een groep?

1.1.1 Verschillen tussen groepen kinderen of jongeren en groepen volwassenen 

1.1.2 Typering van verschillende soorten groepen 

1.1.3 Theorieën over groepsontwikkeling

1.1.4 Veiligheid in de groep 

1.2 Ontwikkeling 

1.2.1 Relevante ontwikkelingstheorieën 

1.2.2 Leerprocessen 

1.2.3 Hechting en behoeften 

1.3 Begeleiding van groepen 

1.3.1 Aandachtspunten 

1.3.2 Positieve feedback 

1.3.3 Algemene speltips per fase 

 

2 Vorming: kinderen komen bij elkaar

2.1 Groepsvorming 

2.1.1 De basisbehoefte ‘erbij horen’ 

2.1.2 Het nut van groepen 

2.1.3 Groepsfenomenen binnen de vorming 

2.2 Toetreden tot een groep 

2.2.1 Aantrekkelijke groepen 

2.2.2 Mogen meedoen 

2.2.3­ Niet­mogen­meedoen­ 

2.3 Begeleiding: bij elkaar brengen 

2.3.1 Faciliteren van de vorming 

2.3.2 Begeleiden van impopulaire kinderen 

2.3.3 Tips

 

3 Normering: kinderen vormen normen

3.1 Sociaalpsychologische theorieën 

3.1.1 Groepsdoelen 

3.1.2 Groepsnormen en groepswaarden 

3.1.3 Sociaalpsychologische processen 

3.2 Ik vind er wat van! 

3.2.1 Morele ontwikkeling 

3.2.2 Empathie 

3.2.3 Agressie 

3.3 Begeleiding van de normeringsfase 

3.3.1 Groepsnormen 

3.3.2 Eigen normen en waarden van de begeleider 

3.3.3 Moreel denken stimuleren 

3.3.4 Spel- en werkvormen 

 

4 Bestorming: kinderen aan de leiding

4.1 Bestorming 

4.1.1 Vanuit de sociale psychologie: wie wordt de baas? 

4.1.2 Machtsgebruik 

4.1.3 Machtsmisbruik 

4.2 Ik ben de baas 

4.2.1 Waarom kinderen de ‘baas’ willen zijn 

4.2.2 Een goede leider 

4.2.3 Identiteit 

4.2.4 Invloed uitoefenen 

4.3 Leidinggeven 

4.3.1 Sociale-uitwisselingstheorie 

4.3.2 Autoriteit hanteren in de bestorming 

4.3.3 Het begeleiden van conflicten 

4.3.4 Tips om de behoefte aan invloed te begeleiden 

4.3.5 Spel leiden en leidersspellen 

 

5 Prestatie: kinderen maken er wat van

5.1 Prestatie 

5.1.1 Soorten groepen 

5.1.2 Bereidheid van het individu om zich in te zetten voor het groepsdoel­ 

5.1.3 Samenwerken 

5.1.4 Persoonlijk contact 

5.1.5 Individueel gewin versus groepsgewin 

5.1.6 Wij versus zij 1885.2 Wat ik doe 

5.2.1 Presteren 

5.2.2 ‘Ik ben de beste’

5.2.3 ‘Ik durf dat niet’

5.3 Begeleiding van de presterende groep

5.3.1 Samenwerking in de groep

5.3.2 Omgaan met faalangstige kinderen

5.3.3 Tips voor spelbegeleiding

5.3.4 Werkvormen voor in de prestatiefase

 

6 Opheffing: kinderen laten los

6.1 Opheffing 

6.1.1 Opheffing in de verschillende groepen 

6.1.2 Visies op de opheffing 

6.1.3 ‘Ik stap eruit’ 

6.1.4 ‘We zetten jou eruit’ 

6.2 Afscheid nemen van je groep 

6.2.1 Afscheidsrituelen 

6.2.2 Zelf verder 

6.3 Afsluiten 

6.3.1 Faciliteren van het afscheid en begeleiden van de transfer 

6.3.2 Evaluatie 

 

Deel II: Diversiteit, speciale groepen en begeleiding

 

7 Diversiteit in de groep

7.1 Groepsrollen 

7.1.1 Verschil tussen normen en rollen 

7.1.2 Onderscheid tussen leiders en volgers

7.1.3 Belbin: teamrollen 

7.1.4 Gielis et al.: functies binnen de groep 

7.1.5 Transfer en countertransfer 

7.2 Gender- en seksuele diversiteit 

7.2.1 Genderdiversiteit 

7.2.2 Seksuele diversiteit 

7.3 Deelidentiteiten 

7.4 Etniciteit en cultuur 

7.4.1 Verschillen in culturele achtergrond 

7.4.2 Omgaan met diversiteit in de groep 

7.4.3 Tips om een groep inclusief te begeleiden

7.5 Communicatie 

7.5.1 Communicatie in de groep 

7.5.2 Communicatie met de groep

 

8 Kinderen in speciale groepen 

8.1 Vrijetijdsgroepen 

8.1.1 Sportgroepen

8.1.2 Recreatieve groepen 

8.1.3 Tips voor het begeleiden van activiteiten met recreatieve groepen 

8.2 Agressie en prosociaal gedrag door groepsleden 

8.2.1 Hanggroepen 

8.2.2 Groepscriminaliteit 

8.2.3 Prosociaal gedrag in groepen 

8.3 Leefgroepen 

8.3.1 Wat is een leefgroep? 

8.3.2 Soorten leefgroepen 

8.3.3 Leven in een leefgroep 

8.3.4 Een leefgroep begeleiden 

8.4 Online groepen 

8.4.1 Online communiceren 

8.4.2 Kinderen begeleiden bij hun gedrag online 

 

9 Kinderen worden begeleid

9.1 De groep leren kennen 

9.2 Methodisch handelen 

9.3 Begeleidingsstijlen 

9.3.1 Begeleiden in de kinderopvang 

9.3.2 Begeleiden van 2,5 jaar tot en met volwassenheid 

9.3.3 Begeleidingsniveaus volgens Remmerswaal 

9.3.4 Onderwijsstijlen volgens de Roos van Leary 

9.3.5 Opvoedstijlen 

9.3.6 Interventies 

9.4 Leerstijlen 

9.4.1 De leerstijlen van Kolb 

9.4.2 Verwerving van de vier leerstijlen 

9.4.3 Het effect van de verschillende leerstijlen op de groep 

9.5 Motivatie 

9.6 Begeleiden van groepen waarin wordt gepest 

9.6.1 Pesten: verschil tussen jongens en meisjes 

9.6.2 Pesten en de groep 

9.6.3 Pesten tegengaan 

 

Literatuur

 

Register

 

Over de auteurs

Studiemateriaal

Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek: www.coutinho.nl/ontwikkeling-groep-druk3

Auteur(s)
Portret Marianne Luitjes
Marianne Luitjes
Marianne Luitjes is docent bij de opleiding Pedagogiek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en gespecialiseerd in onder meer sociale psychologie en groepsdynamica.
Lees meer
Portret Ilona de Zeeuw-Jans
Ilona de Zeeuw-Jans
Ilona de Zeeuw-Jans werkt als docent professionele vaardigheden voor psychologen, psychodiagnostiek en ontwikkelingspsychologie bij de Radboud Universiteit in Nijmegen en heeft een eigen praktijk v...
Lees meer

Ook interessant

Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding_Jacob de Wilde, Mariëlle Theunissen_9789046907580

Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding

Jacob de Wilde, Mariëlle Theunissen, Jos van der Wal
43,50
Bestellen
Groepsdynamica (3e editie)_Monique Bekker_9789024458561

Groepsdynamica (3e editie)

Monique Bekker
52,95
Bestellen
Begrijp je me echt?_Machteld de Jong, Huub Nelis_9789024465057

Begrijp je me echt?

Machteld de Jong, Huub Nelis
36,50
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg