Handboek voor leraren: de basis voor elk curriculum in de lerarenopleiding
Wie vandaag een nieuwe generatie leraren opleidt, weet hoe veelzijdig het vak is geworden. Van klassenmanagement en omgaan met diversiteit tot zelfreflectie en samenwerken in teams: lesgeven is een vak dat om voorbereiding, verdieping en flexibiliteit vraagt. Precies daarin biedt het Handboek voor leraren uitkomst – als praktische toolkit, studieboek en naslagwerk voor elke fase van het leraarschap.
Voor iedere fase van de professionele ontwikkeling
Auteurs René van Kralingen en Walter Geerts startten hun samenwerking met een kop koffie en een gedeelde overtuiging: goed leraarschap ontstaat in de praktijk én van binnenuit. In hun videoverhaal delen ze hoe dit boek tot stand kwam.
“Onderwijs is mensenwerk. En dit boek wil die menselijkheid centraal zetten – niet alleen in de klas, maar in de hele opleiding van leraren.”
– René van Kralingen
Of leraren nog in opleiding zijn, net zijn gestart of al jaren lesgeven: het handboek ondersteunt in elke fase van hun professionele ontwikkeling. Het biedt:
- Sterke didactische onderbouwing
- Direct toepasbare praktijkvoorbeelden
- Reflectieve verdieping die aanzet tot zelfinzicht
“We willen met dit boek geen zekerheden bieden, maar leraren leren omgaan met onzekerheden. Dáár ligt de kern van goed leraarschap.” – Walter Geerts
