Welke taal spreekt beeld?
Of je nu werkzaam bent in communicatie, journalistiek, multimediadesign, productontwerp: overal spreken beelden en vormen hun eigen taal. Wanneer je ze bewust inzet, beschikken ze over sterke communicatie- en overtuigingskracht. Beeldtaal biedt de kennis en tools om kritischer en systematischer naar beelden te kijken, te begrijpen hoe ze werken en ze effectief toe te passen. In dit artikel zoomen we heel kort in op de GSR-analyse en laten we met een concreet voorbeeld zien hoe kleur een overtuigende rol kan spelen in beeld. Dat spreekt tot de verbeelding!
GSR-analyse kort toegelicht:
Een GSR-analyse dwingt je om niet alleen te zien wat er op een beeld staat, maar ook hoe het in elkaar zit:
• Gestalt laat zien hoe vormen en compositie je blik sturen.
• Semiotiek onthult welke betekenissen en associaties een beeld oproept.
• Retorica toont hoe het beeld overtuigt of emoties oproept.
Met een GSR-analyse maak je zichtbaar waarom dat beelden vaak sneller en krachtiger communiceren dan tekst. Je kunt daardoor beter doorzien hoe een beeld probeert te overtuigen (met ethos, pathos en logos) en hoe kleur, typografie of compositie daarin meespelen.
Ethos – betrouwbaarheid van de bron
Het gele kader rond de cover is hét herkenningsteken van National Geographic.
Dat kader fungeert als een symbolisch teken van autoriteit: het tijdschrift bestaat sinds 1888 en staat bekend om kwaliteit, authenticiteit en wetenschappelijke betrouwbaarheid. Hierdoor vertrouw je als lezer dat dit geen willekeurig plaatje is, maar een serieus reis- of natuurverhaal.
Pathos – emotionele betrokkenheid
De klimmer in rood op een smal richeltje roept direct spanning en misschien zelfs hoogtevrees op. Rood roept alertheid én gevaar op en trekt direct de aandacht omdat het fel contrasteert met de beige rots en de gedempte natuurkleuren. Daarbij versterkt het woord “above” dat balanceert bovenop de wiebelige Y van Yosemite het gevoel van instabiliteit. Kortom, de cover pakt je emotioneel en zorgt dat je verder wilt kijken/lezen.
Logos – logische argumentatie
Hier is logos minder sterk aanwezig dan ethos en pathos. Toch speelt het een rol: de compositie laat zien dat de klimmer zonder hulpmiddelen op dit richeltje is beland. Het logisch gevolg is: hij moet verder, er is geen weg terug.
Bekijk de volledige GSR-analyse KLEUR uit Beeldtaal >
Beeldtaal is bestemd voor studenten en iedereen die beroepsmatig met beeld te maken krijgt. De combinatie van theorie en praktijk, met opdrachten aan het eind van ieder hoofdstuk en aanvullend materiaal op de website, maakt het boek geschikt voor zowel universitaire studies als hbo-opleidingen.
Voor wie echt alles wil weten over beeldtaal vanuit een solide theorie, rijk aan verduidelijkende illustraties, die aanzetten tot denken en kennis doen beklijven.
'Uit alles blijkt dat de auteurs met kennis van zaken en intellectueel plezier het boek hebben gecomponeerd.’