Interviewen
Onthullend en respectvol
Vraaggesprekken op radio, televisie en in de krant wekken soms de indruk dat goed interviewen een kwestie is van doordrammen, klemzetten en afdwingen. Je kunt echter ook zonder harde vraagtechnieken kritisch zijn. Hoe je op een respectvolle manier onthullende informatie naar boven kunt halen, leer je uit dit boek.
Inhoud
In Interviewen wordt het journalistieke vraaggesprek in de eerste plaats benaderd als sociale interactie, waarbij het effectief inzetten van bepaalde technieken kan leiden tot een goede gesprekschemie tussen interviewer en geïnterviewde. Het boek vergelijkt concrete onthullingtechnieken en vraagvormen voor verschillende media als radio, televisie en print.
Op de website krijgt de lezer een bijzondere blik achter de schermen van het interviewen: in speciaal voor dit boek geproduceerde video's laat de auteur bekende interviewers, onder wie Frénk van der Linden, Mariëlle Tweebeeke en Joris Linssen, op hun eigen werk reflecteren. Met ook nog een checklist om gestructureerd te werken, een methode voor zelfevaluatie en een docentenhandleiding is dit boek een complete leermethode voor interviewen.
Voor wie
Interviewen kan gebruikt worden bij de opleidingen journalistiek, communicatie en aanverwante media- en informatieopleidingen. Ook voor professionals die op hun werk willen reflecteren heeft dit boek veel te bieden.
Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.
Extra voor docenten:
Bij deze uitgave is additioneel docentmateriaal beschikbaar. Het docentenmateriaal bestaat uit een docentenhandleiding. De auteur gaat hier in op:
- sociale processen in gesprekken;
- het interview als journalistiek genre;
- interviewer versus geïnterviewde;
- het onthullende en respectvolle interview;
- onthullende technieken;
- vragen stellen en andere technieken;
- uitwerken van interviews.
Ben je docent en schrijf je onze uitgave voor, vraag het docentmateriaal aan via advies@boom.nl.




_w173_h400.jpg)