Skillsgericht werken in het beroepsonderwijs
Wat is skillsgericht onderwijs? En waarom is het belangrijk?
Niet alleen kennis telt: studenten moeten laten zien wat zij kunnen. Omdat beroepen veranderen en technologie versnelt, zijn aantoonbare skills onmisbaar voor studievoortgang en een sterke arbeidsmarktpositie. Dit vraagt om onderwijs dat bekwaamheid zichtbaar en toetsbaar maakt in opdrachten, portfolio’s en beoordelingen, met overdraagbaar bewijs tussen opleidingen en instellingen. Skillsgericht werken in het beroepsonderwijs geeft daarvoor een compleet toepasbare aanpak.
Van leeruitkomsten naar portfolio’s
Het boek biedt voorbeelden en formats voor leeruitkomsten, helpt bij curriculum-mapping en introduceert een toetsmix met rubrics, praktijkbeoordeling en portfolio’s. Het maakt duidelijk hoe afspraken met het werkveld worden gemaakt, zodat beoordelingen herkenbaar zijn en stage- en werkopdrachten beter aansluiten. Ook laat het zien hoe digitaal en overdraagbaar bewijs van vaardigheden wordt ingericht (bijv. skillspaspoort/EUDI), waardoor studenten resultaten kunnen meenemen tussen vakken, teams en instellingen. Tot slot reikt het handvatten aan om op te schalen van module naar team en opleiding.
Aan de slag met:
- Ontwerpen van lessen op basis van leeruitkomsten en rubrics.
- Waarderen en erkennen van skills, ook buiten het lokaal (portfolio’s, microcredentials/Edubadges, deelcertificaten).
- Afstemmen met het werkveld met een gedeelde skillstaal (bijv. ESCO/CompetentNL).
- Bewijs meenemen met een skillspaspoort (bijv. EUDI-wallet), zodat resultaten bruikbaar blijven tussen opleidingen en instellingen.
- Borgen in de organisatie: afspraken en processen zodat goede pilots standaard worden.
Voor wie
Docenten, teamleiders, coördinatoren en opleidingsmanagers in mbo en hbo die hun onderwijs willen richten op aantoonbare skills. Van module tot opleiding, van bijscholing tot LLO-route.
Veelgestelde vragen
Wat levert skillsgericht werken op voor studenten?
Het maakt vaardigheden aantoonbaar en overdraagbaar. Studenten krijgen duidelijker zicht op wat zij kunnen, laten competenties overtuigend zien in stages en sollicitaties, en nemen hun bewijs mee tussen vakken en instellingen. Dat versterkt hun studievoortgang én arbeidsmarktkansen.
Hoe kun je hiermee in je team aan de slag?
Begin klein, bijvoorbeeld met één module of team. Gebruik leeruitkomsten als basis, werk met gedeelde rubrics en organiseer overlegmomenten met collega’s en het werkveld. Het boek biedt praktische formats, stappenplannen en voorbeelden om dit samen op te bouwen en te borgen.
Past dit bij bestaande toetspraktijken?
Ja. Skillsgericht werken sluit aan op bestaande toetsmixen en kan gecombineerd worden met praktijkbeoordelingen, portfolio’s en rubrics. Het boek laat zien hoe je dit logisch integreert in je huidige programma, zonder dat het extra administratielast oplevert.
Voorwoord
Leeswijzer
1 Inleiding
1.1 Waarom de maatschappij vraagt om skillsgericht werken
1.2 Niet iets anders doen, maar wel een ander effect
1.3 Waar dit boek niet over gaat
2 De historische wortels van ons onderwijs
2.1 Prehistorie
2.2 Klassieke oudheid
2.3 Vroege middeleeuwen
2.4 Hoge en late middeleeuwen
2.5 Renaissance, Reformatie en Gouden Eeuw
2.6 Verlichting
2.7 Industrialisatie
2.8 Eerste helft van de twintigste eeuw
2.9 Tweede helft van de twintigste eeuw en heden
3 Wat zijn skills?
3.1 Gebruik van de term skills in het onderwijs
3.2 Definities
3.3 Skills, daar werk je elke dag al aan
4 Waardeer en erken ruimhartig skills van anderen
4.1 Wat is erkennen en waarderen?
4.2 Welke skills ga je waarderen en welke erkennen?
4.3 Instrumenten om te waarderen en erkennen
5 Een skillstaal gebruiken
5.1 Wat is een skillstaal?
5.2 Welke skillstalen zijn er?
5.3 Eén skillstaal en tegelijkertijd jezelf zijn?
6 Gebruik de EUDI-wallet
6.1 Verzamel zo min mogelijk gegevens zelf
6.2 Geef zo veel mogelijk gegevens mee
6.3 Van spaghetti en een datakopieerinfarct richting eIDAS 2.0
6.4 Maak gebruik van de EUDI-wallet mogelijk
6.5 De stand van zaken rondom het skillspaspoort
7 Hoe integreer je skillsgericht werken?
7.1 Werkprocessen
7.2 ICT
7.3 Financiën
7.4 Organisatie
7.5 Mensen en cultuur
7.6 Missie en strategie
7.7 Wet- en regelgeving
8 Kijk voor je, achter je en naast je
8.1 De wereld om je heen
8.2 De tijd voor en na je student
9 Van wasstraat naar winkelstraat
9.1 Stappen vooruit zetten…
9.2 … en weer terug
10 Toolboxen
11 Afsluiting
11.1 Jouw invloed op de organisatie
11.2 Om verder te lezen of bekijken
Dankwoord
Bronnenlijst
Illustratieverantwoording
Register
Over de auteur
Ontvang teamkorting
Deze titel* samen met je collega's lezen? Bij bestellingen vanaf 10 exemplaren ontvang je korting. Mail naar advies@boom.nl.
Nieuwsbrief voor docenten
Elke zes weken inspiratie, verdieping en actuele thema’s voor onderwijsprofessionals in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief >
*Dit is een docentprofessionaliserings titel, daarom is het niet mogelijk om een beoordelingsexemplaar aan te vragen.
_w215_h350.jpg)



