Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Inclusief begeleiden leren: 4 ideeën voor lerarenopleiders
Terug
Pabo en lerarenopleiding

Inclusief begeleiden leren: 4 ideeën voor lerarenopleiders

  24 november 2025
  Leestijd:
  42x gelezen
Inclusief begeleiden leren: 4 ideeën voor lerarenopleiders

Je studenten komen terecht in klassen die allemaal anders zijn. De vierde editie van het Handboek voor leraren biedt aan het eind van elk hoofdstuk evidence based principes die passen bij de theorie van dat hoofdstuk. Aanwijzingen om deze principes in de praktijk vorm te geven zijn echter verspreid over het hele boek. Dit betreft geen extra programma, maar een manier van kijken en werken die je kunt verweven in curriculum, stagebegeleiding en toetsing. Hieronder vier ideeën die opleiders helpen om inclusief begeleiden zichtbaar, oefenbaar en geloofwaardig te maken binnen de lerarenopleiding.

 

1) Veranker inclusief lesontwerp in het curriculum

Begin bij de taal van het ontwerp. Laat in meerdere vakken hetzelfde eenvoudige patroon terugkomen: doel, stappen, tijd, uitkomst, klaar. Niet als sjabloon dat je afvinkt, maar als gemeenschappelijke grammatica waarmee studenten leren denken. Jij laat zien hoe je van leerdoel naar werkvorm en ondersteuning komt. Studenten analyseren uitgewerkte voorbeelden, ontdekken het verschil tussen “voldoende” en “sterk”, en passen dat toe in microteaching.

 

Scaffolding is aanwezig in vroege opdrachten, bijvoorbeeld met hulpkaarten of taalsteun, en verdwijnt geleidelijk. Zo ervaren studenten dat voorspelbaarheid en zichtbare tussenstappen niet louter klasseregels zijn, maar didactiek die leertijd vrijspeelt en juist leerlingen met zwakkere executieve functies houvast geeft. Koppel dit aan video-analyse of lesson study, zodat ze zien wat kleine ontwerpkeuzes doen voor rust, betrokkenheid en resultaat.

 

2) Spiegelen met het werkveld: drielijnig begeleiden

Scholen organiseren ondersteuning steeds meer in eerste, tweede en derde lijn. De opleiding kan daarop aansluiten zonder het programma om te gooien. Richt de stagebegeleiding in als een triade van student, werkplekbegeleider en opleider, met een klein aantal heldere leerdoelen. Werk met een beknopt handelingsplan waarin staat wie wat wanneer doet en welk bewijs van leren telt. Gebruik een licht PDCA-ritme: kijken, benoemen, bijsturen.

 

Maak daarnaast duidelijk hoe en wanneer wordt opgeschaald naar interne of externe expertise, zodat studenten leren dat ondersteuning niet persoonsafhankelijk is, maar volgt uit afgesproken routes. Verbind dit aan de zorgplicht van de school, het ondersteuningsprofiel en het samenwerkingsverband, zodat de systematiek die ze in hun opleiding ervaren naadloos doorloopt wanneer zij zelf voor de klas staan.

 

3) Kalibreer je toetsprogramma: proces of handelen in context

Differentieergedrag van studenten is pas uitlegbaar als iedereen dezelfde beoordeeltaal hanteert. Een praktisch onderscheid is laten zien hoe en doen in context. Bij proces en aanpak horen passende bewijzen, zoals tussenproducten, rubrics op instructiekwaliteit en hardop-denken bij het plannen van differentiatie. Bij handelen in context horen beoordeelde lesuitvoeringen, simulaties of casussen die een realistische klas nabootsen. Door die twee sporen expliciet te maken, ontstaat legitimiteit voor variatie in instructie, verwerking en toetsvormen.

 

Studenten kunnen onderbouwen waarom zij soms de route aanpassen en niet het doel. Opleiders en werkplekbegeleiders kunnen kalibreren op dezelfde rubrics en voorbeeldbewijzen, waardoor beoordelingen eerlijker en consistenter worden. Het sluit aan bij de formatieve lijn van doelen zichtbaar maken, passende bewijzen verzamelen en op basis daarvan bijsturen, en het helpt examencommissies om besluiten transparant te verantwoorden.

 

4) Werk contextbewust: didactiek verbinden met ouders, buurt en betekenis

Inclusie stopt niet bij het lokaal. Laat studenten oefenen met begrijpelijke doeltaal en zichtbare succescriteria die zij kunnen gebruiken richting leerlingen, mentoren en ouders. Neem die doeltaal als vaste eis op in lesontwerpen, portfolio’s en mondelinge verantwoordingen. Ontwerp daarnaast betekenisvolle opdrachten die de leefwereld in de les halen, zoals een buurtproject, een product voor een echte opdrachtgever of een praktijkopdracht die in de stageklas wordt uitgeprobeerd. Zo wordt zichtbaar wat leren oplevert en ontstaat eigenaarschap bij leerlingen.

 

Bespreek ten slotte hoe verschillen tussen ouders en buurten vragen om voorspelbare schoolcommunicatie: vaste momenten, vaste kanalen en duidelijke taal. Studenten ervaren dat deze helderheid niet alleen de relatie met thuis versterkt, maar ook de rust en focus in hun lessen vergroot.

 

Wat deze keuzes opleveren

  • Eén taal op meerdere plekken. Studenten herkennen dezelfde ontwerp- en beoordelingstaal in werkgroepen, in stage en in feedbackgesprekken.
  • Samenhang in begeleiding. De drielijnige logica uit scholen krijgt een directe tegenhanger in de stagebegeleiding van de opleiding, inclusief heldere routes voor opschalen.
  • Eerlijke en navolgbare beoordeling. Met een gedeeld toetskader worden keuzes van studenten uitlegbaar richting scholen en examencommissie.
  • Duurzame transfer. Omdat inclusieve keuzes zijn ingebouwd in ontwerp, begeleiding en toetsing, is de kans groter dat studenten dit volhouden wanneer zij starten in het werkveld.

 

Inclusief begeleiden leren is geen losse module. Het is de manier waarop je als opleiding lesontwerp, begeleiding en beoordeling op elkaar laat aansluiten. Door dezelfde begrippen op meerdere plekken terug te laten komen, begeleiding te spiegelen aan de schoolpraktijk en beoordelingskeuzes expliciet te maken, leren studenten niet alleen wat inclusief begeleiden is, maar vooral hoe ze het consequent vormgeven in echte klassen.

x

Handboek voor leraren is bedoeld voor (aanstaande) leraren in het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs. Het is geschikt voor studenten, zij-instromers, startende én ervaren docenten die hun vakmanschap willen versterken. 

Lees meer >

Lees meer over

Pabo en lerarenopleiding
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg