Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Dossiers voor docenten
Hoger onderwijs Inleiding organisatiekunde (8e editie)
Terug
Inleiding organisatiekunde (8e editie)
Paperback + studentlicentie Boom Academie (2 jaar toegang)
ISBN 9789046909317 | 8e editie | 384 blz.
41,50
In winkelwagen

Inleiding organisatiekunde (8e editie)

Loek ten Berge, Frank Hagemans, Marco Oteman, Guido Winckels | Boom uitgevers Amsterdam
Inleiding organisatiekunde (8e editie)
Paperback + studentlicentie Boom Academie (2 jaar toegang)
ISBN 9789046909317 | 8e editie | 384 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
41,50
In winkelwagen
Studentlicentie Boom Academie (2 jaar geldig) 
ISBN 3009010015681
Direct via e-mail
33,50
In winkelwagen
Docentexemplaar aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteur(s)Voor docenten
Omschrijving

Hoe blijven organisaties wendbaar, effectief én mensgericht in een tijd van digitalisering, globalisering en duurzaamheidsvraagstukken? De achtste editie van Inleiding organisatiekunde biedt een actuele en toegankelijke basis om organisaties in hun volle complexiteit te begrijpen en te beïnvloeden. 

 

Inhoud

Gebaseerd op het 7S-model van McKinsey biedt deze uitgave een samenhangende structuur: van strategie en structuur tot stijl van leidinggeven, cultuur en gedeelde waarden. Trends en ontwikkelingen binnen de organisatiekunde komen uitgebreid aan bod, waaronder thema’s als artificial intelligence, big data, duurzaamheid, governance en robotisering. Deze onderwerpen worden helder uiteengezet, met aandacht voor hun impact op organisatiestructuren, werkprocessen en leiderschap. 

 

De theorie krijgt praktische betekenis via een doorlopende casus over een fuserende bierbrouwerij, die als rode draad door het boek loopt. Deze laat zien hoe abstracte organisatievraagstukken – zoals strategische keuzes, cultuurverandering en herstructurering – in de praktijk samenkomen. Elke module start met leerdoelen en een activerende opdracht op basis van voorkennis, gevolgd door toegankelijke uitleg, voorbeelden en verdiepende kaders. De afsluitende paragraaf ‘Samenloop van de S’en’ toont hoe organisatieaspecten met elkaar verbonden zijn, waardoor studenten systemisch leren denken. Deze didactische opzet stimuleert actief leren en maakt de theorie direct toepasbaar in stages, projecten en de beroepspraktijk. 

 

Online leeromgeving 

Bij deze editie hoort een uitgebreide online leeromgeving op Boom Academie. Studenten vinden hier naast de gehele methode geïntegreerd in de tekst extra uitleg, opdrachten, toetsvragen en verdiepende bronnen die helpen om de theorie actief te verwerken. Docenten hebben toegang tot een uitgebreide docentenhandleiding met onder andere toetsvragen en samenvattingen. De toegang is twee jaar geldig en wordt geactiveerd via een code in het boek of per e-mail bij aanschaf van de digitale versie. 

 

Voor wie 

Inleiding organisatiekunde is geschreven voor studenten in het hoger onderwijs, zoals opleidingen in bedrijfskunde, bestuurskunde, communicatie, HRM, social work en commerciële economie. Daarnaast is het waardevol voor professionals, trainees en zij-instromers die hun kennis van organisatieprocessen willen opfrissen of verdiepen. 

Inhoud

Inhoudsopgave

Voorwoord bij de achtste druk

 

Didactische opzet en leeswijzer

 

1 Inleiding: organisatiekunde in historisch perspectief

1.1 Inleiding

1.2 Wat is een organisatie?

1.3 Hoe kunnen organisaties worden ingedeeld?

1.4 Globale ontwikkelingen in de organisatietheorie

1.5 Medezeggenschap

1.6 Enkele prominente denkers over organisatiekunde 

1.7 Trends in de ontwikkeling van organisaties

1.8 Het economisch kringloopmodel

1.9 Het managementproces 

1.10 Beleidsuitgangspunten (missie en visie), doelstellingen, strategie 

en uitvoering 

1.11 Het 7S-model (vooruitblik) 53 

1.12 Geraadpleegde literatuur 56 

 

2 Strategy

2.1 Inleiding 

2.2 Strategie 

2.3 Planning

2.4 Ondernemingsplanning

2.5 Extra eisen

2.6 Samenloop van de S’en

2.7 Geraadpleegde literatuur

 

3 Structure

3.1 Inleiding

3.2 Wat is de organisatiestructuur?

3.3 Formele en informele structuur

3.4 Doelgericht (effectief) en doelmatig (efficiënt) te werk gaan 

3.5 Motieven bij het ontwerpen van een organisatiestructuur 

3.6 Arbeidsverdeling (taakverdeling) en coördinatie (communicatie)

3.7 Werkstructurering

3.8 Spanwijdte, omspanningsvermogen, spandiepte en vergroting 

omspanningsvermogen 

3.9 De basisconfiguraties van Mintzberg

3.10 Coördinatie (communicatie)

3.11 Organisatiestelsels

3.12 Hoe trage organisaties meer Lean maken?

3.13 Samenloop van de S’en

3.14 Geraadpleegde literatuur

 

4 Systems 

4.1 Inleiding

4.2 Systemen 

4.3 Processen

4.4 Procesverbeteringen met behulp van automatisering

4.5 Samenloop van de S’en

4.6 Geraadpleegde literatuur

 

5 Staff

5.1 Inleiding

5.2 Externe ontwikkelingen

5.3 Personeelsbeleid en personeelsbeheer 

(humanresourcesmanagement) 

5.4 Instroom

5.5 Doorstroom

5.6 Uitstroom 

5.7 Samenloop van de S’en

5.8 Geraadpleegde literatuur

 

6 Skills

6.1 Inleiding

6.2 Wat is toegevoegde waarde en waarom wordt ernaar gestreefd? 

6.3 Voor wie toegevoegde waarde leveren?

6.4 Het INK-model

6.5 De balanced scorecard (BSC-model)

6.6 Competentiemanagement

6.7 Kwaliteitszorg

6.8 Samenloop van de S’en

6.9 Geraadpleegde literatuur

 

7 Style

7.1 Inleiding

7.2 Stijlen van leidinggeven

7.3 Theorieën

7.4 Teamvorming

7.5 Stijl van leidinggeven bij conflicthantering

7.6 Besluitvorming

7.7 Motivatietheorieën

7.8 Samenloop van de S’en

7.9 Geraadpleegde literatuur

 

8 Shared values

8.1 Inleiding

8.2 Wat is cultuur?

8.3 Cultuurniveaus

8.4 Cultuurdiagnose

8.5 Factoren die een cultuur bepalen

8.6 Cultuurverandering

8.7 Samenloop van de S’en

8.8 Geraadpleegde literatuur

 

9 Trends en ontwikkelingen

9.1 Inleiding

9.2 Demografische ontwikkelingen

9.3 (Macro-)economische ontwikkelingen

9.4 (Macro)politieke ontwikkelingen

9.5 Ecologische ontwikkelingen

9.6 Sociaal-culturele ontwikkelingen

9.7 Technologische ontwikkelingen

9.8 Business Model Canvas

9.9 Geraadpleegde literatuur

 

Illustratieverantwoording

 

 

Index

Voor docenten

Docentmateriaal 

Bij Inleiding organisatiekunde is uitgebreid docentmateriaal beschikbaar dat aansluit bij de opbouw en didactiek van het boek. Het ondersteunende materiaal bestaat onder andere uit: 

  • PowerPointpresentaties per module, met overzichtelijke samenvattingen en visualisaties van kernbegrippen en modellen;
  • Toetsvragen (meerkeuze en open) met antwoordindicaties, geschikt voor tentamens en voortgangstoetsing;
  • Uitwerkingen van opdrachten uit het boek ter ondersteuning van klassikale of individuele bespreking;
  • Aanvullende cases en werkvormen, waarmee de behandelde theorie in de lespraktijk kan worden toegepast en verdiept;
  • Suggesties voor lesopbouw en leeractiviteiten, gericht op activerend en blended onderwijs. 

 

Online leeromgeving op maat

De online leeromgeving bij Inleiding organisatiekunde is modulair opgebouwd, waardoor deze flexibel inzetbaar is binnen diverse opleidingstrajecten. Docenten kunnen gericht modules selecteren die aansluiten bij hun curriculum, eventueel in combinatie met modules uit andere Boom-titels. Boom stelt op basis daarvan een passend maatwerkpakket samen. Studenten gebruiken en betalen zo alleen voor de onderdelen die relevant zijn voor hun studie. Meer weten >

 

Verschil met vorige editie 

Het verschil met de vorige editie zit vooral in geactualiseerde inhoud, uitgebreide theorieën en nieuwe thema’s die passen bij de snel veranderende wereld van organisaties. De belangrijkste vernieuwingen zijn: 

  • Module 9 is geüpdatet en behandelt actuele ontwikkelingen zoals duurzaamheid, digitalisering, AI, robotisering en veranderende wetgeving. Technologische thema’s zoals big data en blockchain komen ruimschoots aan bod;
  • Duurzaamheid wordt als aanvullend thema op het 7S-model belicht, met nadruk op de groeiende rol van maatschappelijke verantwoordelijkheid;
  • Modules 1, 2 en 4 zijn inhoudelijk uitgebreid met nieuwe inzichten, voorbeelden en theorieën;
  • De doorlopende bierbrouwerij-casus is behouden, maar herzien en aangevuld om nieuwe thema’s te illustreren. 

 

Gebruikersexemplaar

Gebruik je dit lesmateriaal al binnen je onderwijs en wordt het voorgeschreven aan je studenten? Vraag een gratis gebruikersexemplaar aan via advies@boom.nl.

 

Auteur(s)
Portret Loek ten Berge
Loek ten Berge
Mr. L.J.A.M. ten Berge was tot voor kort als docent verbonden aan de Faculteit Economie en Management van de Hogeschool Utrecht.
Lees meer
Portret Frank Hagemans
Frank Hagemans
Drs. F. Hagemans werkte als docent strategisch ondernemerschap aan Fontys Hogeschool te Eindhoven en als docent management aan Hogeschool Inholland te Utrecht en Rotterdam.  
Lees meer
Portret Marco Oteman
Marco Oteman
Drs. M.P. Oteman was docent bij de opleiding Human Resource Management van Hogeschool Utrecht.  
Lees meer
Portret Guido Winckels
Guido Winckels
Lees meer

Gerelateerde uitgaven

Verandercommunicatie_Huib Koeleman_9789024468775
Nieuw

Verandercommunicatie

Huib Koeleman
39,95
Bestellen
Basisboek duurzame economie (2e editie)_Margreet Boersma_9789024467921
Nieuw

Basisboek duurzame economie (2e editie)

Margreet Boersma
39,95
Bestellen
Risico- en crisiscommunicatie_Frank Regtvoort, Hans Siepel_9789046904220

Risico- en crisiscommunicatie

Frank Regtvoort, Hans Siepel
34,95
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg