Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
In het ooit zo nuchtere Nederland viert de infantilisering hoogtij, oordeelt menig waarnemer. Het maatschappelijk debat wordt beheerst door soundbites, oneliners en andere hapklare brokken. In parlementair Den Haag is mediageniekheid verheven tot hoogste deugd. Denkers en beschouwers hebben zich in de coulissen teruggetrokken, en wie de kunst van het dissen niet beheerst krijgt vroeg of laat de rekening gepresenteerd. De traditionele cultuurdragers lijken de weg kwijt en hun vertwijfeling werkt tot diep in de samenleving door. Een standbeeld voor Multatuli en Spinoza? Dan ook een voor Appie Baantjer en Nico Haak.
De verkleutering van de maatschappij
Overspoelt de egaliserende, simplificerende amusementscultuur gaandeweg de hele maatschappij? Zijn we getuige van een culturele ‘dumbing down’, zoals de Engelse socioloog Frank Furedi in zijn spraakmakende Waar zijn de intellectuelen? betoogde? Of is dat weer zo’n typisch voorbeeld van het ongefundeerde gesomber waarmee nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen al eeuwenlang door de oudere generatie worden afgeserveerd?
In Niet te moeilijk graag buigen vooraanstaande Nederlandse publicisten zich over die vragen. Lijdt Nederland aan acute verkleutering?
De auteurs
Het boek is samengesteld door Simon Knepper en Johan Kortenray. Het boek bevat bijdragen van: Hans Achterhuis, Henri Beunders, Désanne van Brederode, René Cuperus, Damiaan Denys, Robbert Dijkgraaf, Ger Groot, Jaap van Heerden, Sjoerd de Jong, Dick Pels, Jan Renkema, Maarten van Rossem, Xandra Schutte, Martin Sommer, Abram de Swaan, Max van Weezel en Anton Zijderveld.
In de pers
"Dit boek geeft een interessant analyse van de tijd waarin we leven."-Protestants Nederland (november 2014).
"Interessante bundel met goede artikelen, die gelukkig niet allemaal somber stemmen"-Trouw (8 december 2012).
"Dit boek geeft een interessant analyse van de tijd waarin we leven."-Protestants Nederland (november 2014).
"Interessante bundel met goede artikelen, die gelukkig niet allemaal somber stemmen"-Trouw (8 december 2012).
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account