Gratis whitepaper ‘Screenen op ernstige rekenproblemen en dyscalculie'
In het mbo zijn er veel studenten met rekenproblemen. De problemen die de studenten laten zien zijn divers. Sommige studenten hebben op de basisschool rekeninstructie gemist of hebben te weinig geoefend. Bijvoorbeeld omdat ze niet mee konden komen met de klassikale instructie en er geen ruimte was voor een aangepast rekenprogramma. Voor hen kwam het passend onderwijs te laat waardoor er grote gaten in hun rekenkennis zijn ontstaan. Dit zijn vaak ook de studenten die op de middelbare school weinig rekenlessen hebben ontvangen en wiskunde konden laten vallen.
Als docent en zorgcoördinator is het handig om te herkennen wat de mogelijke oorzaak is van de rekenproblemen om zo een passend aanbod te creëren. In dit artikel wordt ingegaan op het signaleren van rekenproblemen en het verschil tussen niet goed kunnen rekenen en dyscalculie.
Vier soorten studenten met rekenproblemen
Mbo-studenten verschillen in hun leerstijl, ervaring, rekenniveau en het idee dat ze hebben over hun eigen rekenprestaties. In het mbo zijn grofweg vier verschillende soorten studenten met rekenproblemen te onderscheiden:
- studenten met hiaten in hun rekenkennis
- studenten met motivatieproblemen
- studenten met rekenangst
- studenten met dyscalculie
Marije van Oostendorp laat in dit whitepaper zien hoe je deze verschillende soorten studenten met rekenproblemen begeleidt en met welke instrumenten je rekenproblemen kunt screenen.