Onderwijsorganisaties tegen verplichte rekentoets: 'Leerlingen zijn de dupe van overhaaste regelgeving'
Onderwijsorganisaties bezorgd
De zeven grote onderwijsorganisaties uitten hun zorgen aan de Tweede Kamer: 'Wij maken ons grote zorgen over de positie en het gewicht van de rekentoets en de manier waarop de lat van de rekentoets stapsgewijs wordt verhoogd.' De onderwijsorganisaties pleiten ervoor om de oorspronkelijke referentieniveaus (1F-3F/3S) te behouden en het rekenonderwijs te verbeteren.
Kwaliteit rekenonderwijs moet verbeteren
De staatssecretaris en de onderwijsorganisaties zijn het er over eens dat de kwaliteit van het rekenonderwijs moet verbeteren, maar staan lijnrecht tegenover elkaar als het gaat over de manier waaróp dit moet gebeuren. De onderwijsorganisaties zijn van mening dat de kwaliteit van het onderwijs eerst moet verbeteren voordat de toets ingesteld kan worden; anders 'zijn leerlingen de dupe van haastig ingevoerde regelgeving'. Staatssecretaris Dekker vindt echter dat de verplichte rekentoets 'een stok achter de deur kan zijn' om het rekenonderwijs te verbeteren. Volgende week debatteert de Tweede Kamer over het onderwerp.
Verplichte rekentoets
De centrale rekentoets is sinds vorig schooljaar 2013-2014 verplicht. Vanaf volgend schooljaar wil Staatssecretaris Dekker de toets koppelen aan het middelbareschooldiploma; een leerling die de rekentoets niet haalt, slaagt ook niet voor zijn diploma. Het niveau van de rekentoets 'groeit mee' met het niveau van de leerlingen: stapsgewijs wordt het niveau verhoogd tot het gewenste rekenniveau is behaald.
Elementaire rekenvaardigheden aanleren op de basisschool
In het tv-programma RTL Late Night interviewde presentator Umberto Tan voor- en tegenstanders van de verplichte rekentoets. Tegenstander prof. dr. Jan van de Craats vindt dat leerlingen de elementaire rekenvaardigheden onvoldoende beheersen in het voortgezet onderwijs. 'De kwaliteit van het rekenonderwijs op de basisschool moet beter', vindt Van de Craats, 'zodat dit geen belemmering vormt in het voortgezet onderwijs.' Als docent is het belangrijk om aan te sluiten bij het niveau van de leerling: met welke specifieke vaardigheden heeft de leerling moeite? Met behulp van de TempoTest Automatiseren kunnen leerkrachten eenvoudig de automatiseringsgraad van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen vaststellen en analyseren. Met het analyseprogramma brengt u de fouten per soort in beeld; een uitstekend aangrijpingspunt voor eventuele remedial teaching. Zo kunt u al in de eerste schooljaren problemen signaleren en diagnosticeren bij rekenzwakke leerlingen.