Denk mee over de toekomst van het onderwijs
Staatssecretaris Dekker vertelt over de Nationale Dialoog: 'Een kind dat vandaag voor het eerst naar school gaat, solliciteert in 2032 naar zijn eerste baan. Leert dit kind nú op school wat het dán nodig heeft om een vliegende start te maken? We hebben het vaak over de randvoorwaarden voor goed onderwijs, de groepsgrootte, bekostiging, onderwijstijd, huisvesting. Belangrijke thema’s, maar we hebben het eigenlijk bijna nooit over waar het écht om draait op school: de inhoud van ons onderwijs.'
'Wat moeten kinderen kennen en kunnen als ze klaar zijn met school?'
Nationale brainstorm via #onderwijs2032
De eerste fase van het debat over de inhoud van het onderwijs heeft het karakter van een nationale brainstorm. Iedereen kan zijn onderwijsideeën delen via #onderwijs2032. Verder organiseert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap regionale debatbijeenkomsten en scholen ontvangen informatiepakketten met tips hoe zij kunnen bijdragen aan het debat.
Stap voor stap een concrete visie op het onderwijs in de toekomst
Een groep deskundigen van binnen en buiten het onderwijs verzamelen deze onderwijsideeën in het najaar van 2015 tot een onderwijsvisie. Samen met docenten en andere onderwijsprofessionals wordt de visie later uitgewerkt. Op deze manier wordt de inhoud van het toekomstige Nederlandse onderwijs stap voor stap concreter.
Het alternatief: Weg met de afrekencultuur in het onderwijs!
Docenten René Kneyber en Jelmer Evers zien de huidige onderwijscultuur graag veranderen. Zij stellen dat een steeds grotere nadruk op cijfers, protocollen en ranglijsten de docenten demotiveert en de ontwikkeling van kinderen dreigt te schaden. Kneyber en Evers betogen voor een andere weg: Het alternatief, waarin het vakmanschap van de docenten en vertrouwen centraal staan. Dit werken ze uit in een volwaardig, uitvoerbaar en praktisch alternatief.
Benieuwd? Lees Het alternatief - weg met de afrekencultuur in het onderwijs! >>