Zorgleerlingen in de klas geen negatief effect op klasgenoten
Onderzoekers van de NRO onderzochten het effect van de samenstelling van klassen in het basisonderwijs op cognitieve en niet cognitieve uitkomsten bij de leerlingen. De onderzoekers bestudeerden de leerprestaties (toetsscores rekenen/wiskunde en begrijpend lezen) en de sociaal-emotionele ontwikkeling (cognitief zelfvertrouwen en motivatie). Voor hun onderzoek gebruikten ze gegevens van ruim 12 duizend leerlingen in groep 5 en 8 van de basisschool.
Leerlingen presteren even goed
De onderzoekers concludeerden dat de aanwezigheid van kinderen met verschillende leer- of gedragsproblemen niet leidt tot verminderd functioneren van hun klasgenoten. Het maakt voor leerlingen op de basisschool dus niet uit of ze een klasgenootje hebben met extra zorgbehoefte.
Onderwijs op maat voor elke leerling
De verwachting van de onderzoekers was dat een zeer heterogene klas het moeilijker maakt om passend onderwijs aan te bieden en goede leerprestaties te behalen. Het tegendeel is echter waar. Voor docenten is het een uitdaging om voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen, maar ook hoogbegaafde en allochtone kinderen onderwijs op maat bieden. Zij slagen er blijkbaar wel in om met een heel diverse klas vergelijkbare resultaten te behalen als met een homogene klas.
Met de boeken van de serie In de klas kunt u leerlingen nog beter op hun eigen niveau of met hun specifieke behoeften ondersteunen.
Serie In de klas
De praktische boeken uit de serie In de klas zijn speciaal ontwikkeld voor leerkrachten en andere onderwijsprofessionals. De boeken bespreken onderwerpen waar leerkrachten regelmatig mee te maken krijgen: de Onderwijsinspectie, autisme en rekenproblemen. Met de boeken van de serie In de klas kunt u leerlingen nog beter op hun eigen niveau of met hun specifieke behoeften ondersteunen. Lees meer over de serie In de klas >>