Auteurscontractenrecht in de praktijk
Het auteurscontractenrecht beoogt de contractuele positie van de auteur en de uitvoerende kunstenaar te versterken. Zo is er een recht op een billijke vergoeding, een bestsellerbepaling, een regeling in geval van onvoldoende exploitatie en een transparantieverplichting voor de exploitant. Maar wat is de praktijk op de verschillende exploitatieterreinen en wat is dan een redelijke vergoeding?
Centrale vragen over exploitatie
Hoogleraar intellectuele eigendomsrecht en advocaat Dirk Visser heeft een team van experts voor verschillende typen werken uitgenodigd de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat moet je weten over de praktijk bij de exploitatie van het werk?
- Hoeveel krijgen makers normaal gesproken betaald voor dit werk?
- Wanneer kun je stellen dat het werk niet genoeg wordt geëxploiteerd?
- Welke informatie zou over de exploitatie beschikbaar moeten zijn?
Op persoonlijke titel hebben Dirk Visser, Annemarie van Toorn samen met Martijn David, Wirt Soetenhorst, Otto Volgenant, Margriet Koedooder, Roland Wigman, Marcel de Zwaan, Elles Masselink, Renske Hendriksen en Bertil van Kaam deze vragen beantwoord voor diverse contracten voor geschreven media, muziek, film en televisie.
Federatie Auteursrechtbelangen
De stichting Federatie Auteursrechtbelangen heeft al veertig jaar de voorlichting over auteursrecht en naburige rechten hoog in het vaandel staan. Als jubileumcadeau aan alle auteurs, uitvoerende kunstenaars, uitgevers, producenten en andere belangstellenden biedt de Federatie, in samenwerking met Boom Juridisch, deze bundel in open access aan om van elkaar te leren en inspiratie op te doen.
