Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Klantenservice
  • Contact
  • Account & gegevens
  • Bestellen
  • Betalen
  • Levertijd & bezorging
  • Productinformatie
  • Retourneren
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Onderwijs
    Terug naar Onderwijs
  • Richting
  • Primair onderwijs
      Terug naar Primair onderwijs
    • Producten
    • Toetsen
    • Boeken
    • Events
  • Voortgezet onderwijs
      Terug naar Voortgezet onderwijs
    • Kernvakken
    • Nederlands
    • Engels
    • Wiskunde
    • NaSk
    • Natuurkunde
    • Scheikunde
    • Geschiedenis
  • Beroepsonderwijs
      Terug naar Beroepsonderwijs
    • Domeinen
    • Entree
    • Facilitair
    • Handel
    • Horeca, reizen, leisure
    • ICT
    • Keuzedelen
    • Kopopleidingen
    • Logistiek
    • Niveau 2 breed
    • Office 365
    • Orde en veiligheid
    • Sport en Bewegen
    • Moderne vreemde talen
    • ZDV | Business services
    • Zorg & Welzijn
  • Hoger onderwijs
      Terug naar Hoger onderwijs
    • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Rechten
  • NT2
      Terug naar NT2
    • Doelgroep
    • Beginners
    • Gevorderden
    • Analfabeten
    • Jeugd
    • Inburgering (KNM/MAP/ONA)
    • Docentenmateriaal
    • Toetsen
Gezondheidszorg
    Terug naar Gezondheidszorg
  • Richting
  • Psychologie
      Terug naar Psychologie
    •  
    • Angst
    • Depressie
    • Trauma
    • Eetproblemen
    • Psychose
    • Verslaving
    • Suïcide
  • Psychiatrie
      Terug naar Psychiatrie
    •  
    • Verslaving
    • Angst
    • Trauma
    • Depressie
  • Medisch
      Terug naar Medisch
    •  
    • Kindergeneeskunde
    • Interne geneeskunde
    • Psychiatrie
    • Psychotherapie
    • Ouderengeneeskunde
    • Anesthesiologie
    • Oncologie
    • Huisartsgeneeskunde
    • Overige specialismen
Juridisch
    Terug naar Juridisch
  • Rechtsgebieden
  • Aansprakelijkheidsrecht
  • Arbeidsrecht
  • Belastingrecht
  • Bestuursrecht
  • Burgerlijk Procesrecht
  • Conflictmanagement en Mediation
  • Erfrecht
  • Europees recht
  • Financieel recht
  • Gezondheidsrecht
  • Goederenrecht
  • Huurrecht
  • Insolventierecht
  • Intellectueel eigendomsrecht
  • Internationaal Recht
  • Jeugdrecht
  • Juridische vaardigheden
  • Mededingingsrecht
  • Metajuridica
  • Omgevingsrecht
  • Ondernemingsrecht
  • Pensioenrecht
  • Personen- en familierecht
  • Recht Algemeen
  • Sociaal Zekerheidsrecht
  • Staatsrecht
  • Strafrecht
  • Tuchtrecht
  • Verbintenissenrecht
  • Vreemdelingenrecht
Bestuurskunde
    Terug naar Bestuurskunde
  • Onderwerpen
  • Bestuurskunde
  • Politicologie
Criminologie
    Terug naar Criminologie
  • Onderwerpen
  • Criminologie
  • Herstelrecht
  • Veiligheid
Management
    Terug naar Management
  • Gebieden
  • Financieel management
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Leren & ontwikkeling
  • Marketing en communicatie
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Project- en procesmanagement
  • Strategie & organisatie
  • Verandermanagement
Coaching
    Terug naar Coaching
  • Gebieden
  • Lifecoaching
  • Loopbaancoaching
  • Teamcoaching
  • Stress & Burn-out
  • Methoden
  • Tools
  • Jouw business
Filosofie
    Terug naar Filosofie
  • Gebieden
  • Beginnen met filosofie
  • Democratie
  • Duurzaamheid en economie
  • Globalisering en grenzen
  • Het goede leven
  • Het zelf en identiteit
  • Werkelijkheid en verbeelding
  • Onderwijs
Geschiedenis
    Terug naar Geschiedenis
  • Gebieden
  • Amsterdam
  • Bedrijfsleven en economie
  • Biografieën
  • Cultuur en media
  • Jodendom
  • Krijgsmacht en oorlog
  • Politiek
Management Aanspreken? Gewoon doen!
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren
Paperback
November 2017 | ISBN 9789024409266 | 1e druk | 224 blz.
€ 26,50
In winkelwagen

Aanspreken? Gewoon doen!

Hoe je nu écht een aanspreekcultuur creëert

Gytha Heins | Boom uitgevers Amsterdam
Aanspreken? Gewoon doen!
Paperback
November 2017 | ISBN 9789024409266 | 1e druk | 224 blz.
Vandaag besteld, dinsdag in huis
€ 26,50
In winkelwagen
E-book 
November 2017 | ISBN 9789058755933
Direct via e-mail
€ 21,50
In winkelwagen
Luisterboek
Luister via Storytel
 
Bezoeken
Inkijkexemplaar Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteursIn de pers
Omschrijving

- Al 10.000 exemplaren verkocht -

- Nu ook voor hybride werken -

 

We praten veel over aanspreken, maar we doen het vrijwel niet. Terwijl we allemaal vinden dat het nodig is om te leren, onze zakelijke doelen te realiseren en de werksfeer goed te houden. Gytha Heins deed drie jaar onderzoek en legt in dit boek op glasheldere en soms confronterende wijze uit hoe dit komt, met veel praktijkvoorbeelden.

 

Goed aanspreken is veel lastiger dan we altijd dachten. Nog een workshop ‘feedback geven’ heeft geen enkele zin. Het zit niet in wat we doen, het zit in hoe we erover denken. Aanspreken gaat niet alleen over kritiek geven, maar ook over kleur bekennen. Het gaat over tolerantie én grenzen stellen, over aanspreken én aanspreekbaar zijn.

 

In dit boek vind je direct toepasbare oplossingen voor leiders van organisaties, voor aansprekers en voor aangesprokenen. Als we elkaar vaker aanspreken, kunnen we 28 % productiever zijn, 12,5 % meer omzet realiseren, 16 % meer kosten besparen en het verloop en verzuim met respectievelijk 15 en 11 % terugdringen. Investeren in aanspreken leidt niet alleen tot een betere samenwerking, maar levert ook veel geld op.

 

Aanbevelingen

'We moeten een aanspreekcultuur invoeren. En voor je ’t weet, zijn de eerste workshops gepland. Zonder succes. Dit boek is een doorbraak. Gytha Heins laat zien wat écht nodig is. Met eigen onderzoek én talloze praktische voorbeelden. Ik las het al twee keer.’ – Arend Ardon, partner Holland Consulting Group, auteur van Doorbreek de cirkel! en Ontketen vernieuwing!

 

‘Als je voelt dat iets je niet zint, durf het dan bespreekbaar te maken. Wacht niet te lang. Het wordt er echt beter van, zoveel wordt wel duidelijk na het lezen van dit boek.’ – Ingrid Thijssen, Voorzitter Raad van Bestuur /CEO Alliander en Topvrouw van het jaar 2016

 

‘Normen stellen is een belangrijk, maar lastig deel van leidinggeven. Daarom is dit praktische boek voor elke manager zo relevant.’ – Erik Muetstege, CEO NN Bank Nationale Nederlanden

Omgaan met defensief gedrag

Inhoud

Hoe doen we het nu?

Hoofdstuk 1 – We worstelen er allemaal mee

Hoofdstuk 2 – Hoe het soms goed en soms (helemaal) mis gaat

 

De eerste stap: begrijp dat het ingewikkelder is dan we altijd gedacht hebben.
Hoofdstuk 3 – Zeven redenen waarom aanspreken zo lastig is

 

De tweede stap: stimuleer de wil het tóch te doen.
Hoofdstuk 4 – Waarom we het wél moeten (blijven) doen
Hoofdstuk 5 – Wat aanspreken jou en je team oplevert

 

De derde stap: gewoon doen!
Hoofdstuk 6 – Hoe creëer je nou écht een aanspreekcultuur?
Hoofdstuk 7 – De mindshift en andere tips voor aansprekers
Hoofdstuk 8 – Tips als je aangesproken wordt

 

Conclusie

Tot slot – persoonlijk bericht aan de lezer

Over de auteur

Als je verder wilt lezen

Bijlagen

Noten

Auteurs
Gytha Heins
Gytha Heins is oprichter van Be7 Organisatie- en Leiderschapsontwikkeling. Ze begeleidt managers en medewerkers bij veranderprocessen waarin de mix van ‘hard’ en ‘zacht’ nodig is. Daarnaast schrijf... Meer

Lees meer
In de pers
2021 NRC.nl

Het is een van de moeilijkste dingen die er is: collega's aanspreken op hun gedrag of – erger nog – persoonlijke zaken als hygiëne en stemgeluid. Schrijfster Gytha Heins wijdde er een heel boek aan, Aanspreken, gewoon doen! Samen met NRC-columnist Japke-d. Bouma geeft ze tips wat je juist níét moet zeggen als je een collega wil corrigeren of terechtwijzen.

 

"Heb je ff"

"Ik ben gewoon eerlijk"

"Doe ermee wat je wil, maar..."

"Sorry dat ik het zeg, maar..."

 

Lees alle tips op NRC.nl

2021 BNR Nieuwsradio

Nooit meer feedbacktraining

Effectievere teams, meer omzet en minder kosten, allemaal te bereiken met slechts een kleine aanpassing: elkaar aanspreken, dat is alles. Dan is die geplande feedbacktraining ook niet meer nodig, scheelt weer. Hoe je dat het beste kunt doen? Bedrijfskundige en teamcoach Gytha Heins is te gast in de Werkprofessor om ons dat te vertellen.

 

Luister het fragment op BNR.nl.

2017 Brainnet

'Zoek de kritiek op en het wordt altijd beter', aldus Gytha Heins (auteur van het boek Aansperken? Gewoon doen!) tijdens een interview met Peter Boermanradioprogramma Werkverkenners van BNR.

 

Het hele artikel lees je op Brainnet.

2017 ZiPconomy

'Zoek de kritiek op en het wordt altijd beter', aldus Gytha Heins (auteur van het boek Aansperken? Gewoon doen!) tijdens een interview met Peter Boermanradioprogramma Werkverkenners van BNR.

 

Het hele artikel lees je op ZIPconomy.

2018 HR Square

Aanspreekcultuur

Tachtig procent van de teams functioneert niet, zo leerde onderzoeker annex managementgoeroe Patrick Lencioni ons al. Het kernprobleem is dat we niet goed met elkaar kunnen omgaan zodra het ongemakkelijk of confronterend wordt. Dan zwijgen we, we lachen het weg of we zoeken onze toevlucht in machtspelletjes. Al te gauw gaat het om daders en slachtoffers, om brokkenpiloten en arrogante goudhaantjes. Ondertussen wordt er niet gerept over wat er nu echt aan de hand is. Er is ook geen ‘vertrouwensbodem’ om te zeggen waarop het staat zonder dat er verdedigende of aanvallende reflexen ontstaan. Toch is het geven van eerlijke kritiek op elkaars gedrag en de prestaties in de groep de voornaamste manier om uit de impasse te geraken en het team naar sterke prestaties te leiden.

 

Goed, maar hoe krijg je zo’n vertrouwensklimaat in een team of organisatie? Daarop zoekt Gytha Heins een antwoord in Aanspreken? Gewoon doen!. De Nederlandse consultant maakt daarbij gebruik van haar drie jaar lange onderzoek ter zake, pakt uit met talloze voorbeelden en zet ons uiteindelijk op weg met praktische tips. Ze heeft het daarbij zowel over de aansprekers als de aangesprokenen. Het (immense, geef maar toe) probleem kan immers nooit opgelost worden als je niet alle perspectieven in ogenschouw neemt. Zo is het raadzaam steeds eerst een ‘selfie’ te maken: waarom stoort het gedrag jou, welke persoonlijke ‘heilige’ waarde wordt er geraakt en wat zegt dat ook over jezelf? Een boek dat beslist heel wat lezers zal vinden.

 

Bekijk hier de recensie in HR Square door Luc de Decker.

2018 Intermediair

Heleen leed erg onder het botte gedrag van een collega. Hem daarop aanspreken durfde ze echter niet. Na jarenlang vechten, pijn en verdriet, is ze nu eindelijk op haar plek. Lees het hele verhaal van Heleen op Intermediair.

 

2018 ManagementTeam

Weinig dingen vinden we zo lastig als anderen aanspreken op hun gedrag. Waarom
eigenlijk? Het zou enorm helpen als we het vaker zouden doen, stelt Gytha Heins in haar recente boek Aanspreken? Gewoon doen! En als we eens zouden stoppen met feedbacktrainingen...

 

MT interviewde Gytha Heins over 'aanspreken'. Lees het gehele interview in MT Magazine van februari 2018.

2018 Goed Bestuur & Toezicht

Aanspreken binnen de RvB/RvC:

Hoe ervaren je ook bent, elkaar rechtstreeks aanspreken op ongewenst gedrag blijkt op ieder niveau een uitdaging. Een artikel van Gytha in Goed Bestuur & Toezicht (2018)

 

Lees hier het gehele artikel in Goed Bestuur & Toezicht

2017 NRC Handelslbad

‘Hé collega, je telefoneert nogal luid’

 

Een ander aanspreken op ongewenst gedrag doen we niet graag. Toch kan het veel opleveren. „Een opgetrokken wenkbrauw is soms al genoeg.”

 

Lees hier het gehele artikel over 'aanspreken' in NRC Handelsblad van 20 november 2017

2018 Algemeen Dagblad

Van alle teams op de werkvloer functioneert 80 procent niet, doordat mensen elkaar niet open en eerlijk aanspreken op hun gedrag. Dát is pas een goed voornemen voor 2018, zegt consultant, trainer en auteur Gytha Heins (49). Ook handig in je relatie.

 

Lees het interview met Gytha Heins in het Algemeen Dagblad van 9 januari. 

2018 Holland Management Review

'Aanspreken? Gewoon doen! Laat zich bijzonder gemakkelijk lezen. De auteur is niet over een nacht ijs gegaan; het boek is gebaseerd op drie jaar onderzoek' - Nico Jong

 

Lees de gehele recensie in Holland Management Review.

2018 Coachlink Magazine

Aanspreken: een menselijke uitdaging

 

Anderen aanspreken op hun gedrag is iets dat we allemaal nodig vinden, maar waar we tegelijkertijd flink mee worstelen. Teamcoach en organisatie-expert Gytha Heins verdiepte zich drie jaar lang in het onderwerp en schreef er een indrukwekkend en lezenswaardig boek over. 

 

Lees het gehele interview in nr. 9 van Coachlink Magazine

Reviews 'Aanspreken? Gewoon doen!'

Er zijn nog geen reviews voor dit product
Bedankt voor je beoordeling.

Gerelateerde uitgaven

Toolkit voor agile leiders
Nieuw

Toolkit voor agile leiders

Peter Koning
€ 34,50
Bestellen
Financieel Memo 2023
Nieuw

Financieel Memo 2023

Tim de Bondt
€ 46,90
Bestellen
Beheers je!
Nieuw

Beheers je!

Jobbeke de Jong
€ 24,95
Bestellen
Meer
© 2023 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Contact
Account & gegevens
Bestellen
Betalen
Levertijd & bezorging
Productinformatie
Retourneren

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Docentenservice
Persinformatie
Publiceren bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Werken bij Boom
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy