Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
In het boek Veranderen zonder weerstand betoogt Hans van Dijk dat we daarmee een belangrijke weeffout in onze benadering van veranderen op het spoor zijn. Immers gewenst gedrag is de sluitpost in het veranderproces. Mensen in de organisatie voelen zich niet serieus genomen. Ze tekenen niet in op de verandering, haken mentaal af. Ook in aanpakken die zich als mensvriendelijk profileren is deze weeffout relevant, immers het probleem zit 'm in de aanpak; je hebt je hooguit op een meer mensvriendelijke manier in de nesten gewerkt.
In het boek wordt betoogd dat een succesvolle verandering (een verandering waar mensen wel op intekenen) vereist dat je begint bij de 'binnenkant', bij wat mensen waardevol vinden en waar ze aan gehecht zijn. Daarmee wordt het veranderproces een gelijkwaardige onderhandeling tussen wat 'buiten' wordt gevraagd en wat de mensen 'binnen' van waarde vinden.
1. Inleiding
2. Rode draad
3. Weerstand
4. De logica van het gevoel
5. Tussenstand: hoe dan wel?
6. Lexicon en model voor cultuur
7. Leren en innoveren
8. Verdere ontwikkelingen
Dankwoord
Appendix: De overheadprojector
Appendix: Driehoek van Argyris
Noten en referenties
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account