Verwaarloosde organisaties
Introductie van een nieuw concept voor organisatieprofessionals
Een verwaarloosde organisatie is een organisatie waar het langdurig ontbreekt aan sturing en begeleiding. De relatie tussen leiding en medewerkers is ernstig verstoord of zelfs verbroken. Joost Kampen onderzocht de oorzaken van het vastlopen van organisaties vanuit zijn ervaringen bij veranderprojecten voor het GVB Amsterdam. Het boek speelt zich daar af, evenals in vijftien andere organisaties en geeft antwoord op vragen als:
- Wat zijn de kenmerken van een verwaarloosde organisatie?
- Hoe kan een diagnose worden gesteld?
- Hoe ziet de veranderaanpak eruit?
- Hoe overleef je een verwaarloosde organisatie als directeur of manager?
- Wat zijn de valkuilen en tips voor de organisatieadviseur die aan het werk gaat in een verwaarloosde organisatie?
Verwaarlozing komt vaker voor dan we denken en vergt een benadering die afwijkt van het bekende. Verwaarloosde organisaties is daarom een must have voor alle organisatieprofessionals die te maken kunnen krijgen met het verschijnsel van de verwaarloosde organisatie: bestuurders, directeuren, managers, P&O-adviseurs, OR-leden, extern en interne adviseurs en interim-managers.
Als Engelstalige editie verschenen bij Palgrave Macmillan: Emotional Abuseand Neglect in the Workplace: how to restore normal organizational life.
Voorwoord bij de derde druk
Voorwoord bij de tweede druk
Voorwoord bij de eerste druk
- Opvoeden als inspiratiebron
- De weerbarstige praktijk van GVB
- Verwaarlozing in de opvoeding
- De verwaarloosde organisatie
- Diagnose van verwaarlozing
- Herstel van verwaarlozing
- Goede en slechte leiderschapsstijlen
- Interventies in de praktijk
- Een nieuw organisatieconcept
- Valkuilen en tips
Bijlagen
Literatuur
Trefwoordenregister


_w173_h400.jpg)

