Keuzeaanbod workshops
De docentendag bestaat uit een gevarieerd aanbod aan workshops. In het aanmeldformulier kun je alvast je voorkeuren aangeven.
Met twee keynote-sprekers, een breed keuzeaanbod aan workshops en boeiende rondleidingen biedt het programma volop verdieping en inspiratie. Een uitgelezen gelegenheid om vakgenoten te ontmoeten, kennis te delen en nieuwe invalshoeken te ontdekken.
Koen Vacano
Universitair docent Universiteit Utrecht, Cultuurgeschiedenis
Docent aan het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (UvA)
Populaire cultuur, van Netflix tot TikTok, heeft een enorme invloed op het beeld dat leerlingen van de oudheid vormen. Wanneer ik studenten aan de universiteit vraag naar hun voorkennis, beginnen ze vaker over Percy Jackson of Brad Pitt in Troy dan over wat dan ook uit het lesboek. Toch besteden we hier in de klas vaak nauwelijks aandacht aan – of alleen als er tijd over is vlak voor de vakantie.
Dat moet anders. Populaire cultuur kan het verleden niet alleen sterk vertekenen (denk aan het spierwitte marmer in Hollywood-epen als Ben-Hur), maar er ook heel dubieuze waarden op projecteren (zoals het uitgesproken oriëntalisme in 300). Juist daarom is het belangrijk dat we dit in het onderwijs actief oppakken: leerlingen hebben begeleiding nodig om te herkennen hoe zulke beelden werken en wat ze met hun historische verbeelding doen.
Daarmee biedt het behandelen van populaire cultuur in de les ook didactische kansen: films en andere media maken zichtbaar hoe onze beelden van de oudheid worden geconstrueerd en nodigen uit tot kritisch kijken – naar bronnen, naar representatie, en naar de werking van de klassieke traditie zelf. Deze lezing geeft docenten concrete handvatten om deze materialen bewust en effectief in te zetten, en ze zo om te vormen van afleiding tot didactisch middel.
Inleiding op de tentoonstelling Discovering Egypt
Toon Sykora
Conservator collectie Egypte en Nubië RMO
Duizenden jaren geleden gingen mensen al heel bewust om met hun eigen verleden. De oude Egyptenaren gingen actief op zoek naar sporen van hun illustere voorgangers. Ze ontdekten voorwerpen uit het verleden, hielden lange stambomen bij en vertelden verhalen over de indrukwekkende monumenten die hen omringden. Sommige van die monumenten waren ook in de oudheid al duizenden jaren oud. Toch speelden ze nog steeds een actieve rol in het culturele landschap.
Aan de hand van een aantal voorwerpen uit de tentoonstelling 'Discovering Ancient Egypt' illustreert conservator Toon Sykora hoe de fascinatie voor resten uit eigen verleden al in de oudheid begon. Die veelzijdige zoek- en ontdekkingstocht werd niet alleen gedreven door nieuwsgierigheid, net als nu speelde het verleden een rol in legitimatie, geloof en identiteitsvorming.
De docentendag bestaat uit een gevarieerd aanbod aan workshops. In het aanmeldformulier kun je alvast je voorkeuren aangeven.
Miguel John Versluys: hoogleraar Klassieke en Mediterrane Archeologie, Universiteit Leiden
Recent onderzoek laat zien dat de antieke wereld gekenmerkt werd door intensieve culturele interactie. Culturen in de Oudheid waren diepgaander verbonden dan we vroeger dachten en sommige onderzoekers spreken daarom zelfs over een "Global Antiquity". Wat bedoelen ze daarmee? Hoe belangrijk is dit perspectief? En wat kun (of moet) je ermee in de lespraktijk?
Miriam Groen-Vallinga: universitair docent Oude geschiedenis, Radboud Universiteit Nijmegen
Wie in een museum tegenover aardewerk, fibulae, of beeldjes uit de Romeinse tijd komt te staan, denkt wellicht aan dat wereldrijk waarin olie, wijn en terra sigillata de hele bekende wereld over gingen.
Zelden denken bezoekers daarbij ook aan de slaafgemaakte makers van een object, of aan de vrouw die het verkocht. Deze gemarginaliseerde groepen vormden meer dan de helft van de Romeinse bevolking, maar zijn nog altijd niet systematisch onderzocht. Toch zijn er wel degelijk bronnen te vinden. Wat kunnen we vandaag nog van hen leren?
Daniel Soliman: conservator collectie Egypte en Nubië, Rijksmuseum van Oudheden
In de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden bevindt zich de kolossale sarcofaag van Wahibreëmachet, een hoge ambtenaar aan het koninklijk hof rond 600 v.o.j. De naam van deze man is oud-Egyptisch, die van zijn ouders zijn Grieks. Mogelijk was Wahibreëmachet een imigrant uit Karië in het oostelijke mediterrane gebied, of misschien waren zijn ouders dat.
In deze sessie bespreekt Daniel Soliman de rol van Grieken en Kariërs in de Egyptische handel, zeevaart, diplomatie en het leger in de periode waarin Wahibreëmachet leefde. Daarnaast gaat hij in op de biculturaliteit en de vraag of Wahibreëmachet te bestempelen is als een Griek, een Egyptenaar, of iets anders.
De inhoud van de 5e workshop maken we later bekend! Meer info volgt binnenkort.