Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Docentprofessionalisering
  • Webshop
    • AI in het onderwijs
    • Begeleiden en coachen
    • Blended learning
    • Didactiek
    • NT2 en meertaligheid
    • Toetsen
    • Alle uitgaven
    • Nieuw
    • Verwacht
    • Acties
  • Events
Docentprofessionalisering Alle uitgaven Lezen voor waarden
Terug
Lezen voor waarden
Paperback
December 2025 | ISBN 9789024472192 | 240 blz.
34,95
In winkelwagen

Lezen voor waarden

Taal en burgerschap in de klas

Redactie: Marie-José Klaver, Yra van Dijk | Boom
Nieuw
Lezen voor waarden_Yra van Dijk, Marie-Jose Klaver_9789024472192
Paperback
December 2025 | ISBN 9789024472192 | 240 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
34,95
In winkelwagen
Inkijkexemplaar

Inkijkexemplaar_Lezen voor waarden.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Taalonderwijs als drager van burgerschap  

In veel klassen is de druk voelbaar: ontlezing, dalende taalvaardigheid en een online omgeving waarin desinformatie en polarisatie het gesprek verharden. Juist nu hebben jongeren taal nodig om feiten van frames te onderscheiden, hun ideeën helder te formuleren en zich in anderen te verplaatsen. Lezen voor waarden laat zien hoe deze dubbeluitdaging—geletterdheid én burgerschap—integraal is aan te pakken. 

 

Van Reynaert, hiphop tot ChatGPT  

Het boek vertrekt vanuit een helder idee: taal ís burgerschap. Verhalen, speeches en mediafragmenten fungeren als oefenplaats; de bundel biedt uitgewerkte lessen en werkvormen die direct inzetbaar zijn: close reading om framing en manipulatie te doorzien, gesprekstechnieken voor lastige thema’s, opdrachten rond actuele onderwerpen (van klimaat en migratie tot AI) en handreikingen om empathie en moreel redeneren doelgericht te ontwikkelen. Voorbeelden lopen van hiphopper Lijpe tot de Reynaert, van toespraken van Wilders tot ChatGPT. 

 

De bijdragen zijn geschreven door leraren en wetenschappers die de klaspraktijk kennen. Het boek koppelt recente inzichten uit taal- en literatuurwetenschap, mediageletterdheid en burgerschapsdidactiek aan concrete, beproefde lessen. Met duidelijke instructies, differentiatie-opties en koppelingen aan doelen.

 

Wat je krijgt 

  • Direct inzetbaar en onderbouwd: heldere instructies, differentiatie en koppelingen aan kerndoelen en burgerschapsdomeinen.
  • Ingebed in het curriculum: burgerschap via de taalvakken—minder losse projecten, zonder extra roosterdruk.
  • Verhalen centraal: literatuur, speeches, mediafragmenten en jeugdboeken als ‘neutraal speelveld’ om te oefenen met empathie, dialoog, kritisch lezen en moreel redeneren.
  • Zes delen klas-proof: uitgewerkte lessen, werkvormen en casussen—van popcultuur tot politiek debat, van klimaat tot AI.
  • Gesprek in balans: technieken en routines voor het veilig, inclusief en doelgericht bespreken van gevoelige thema’s. 

 

Voor wie  

Lezen voor waarden is bedoeld voor docenten, taal- en burgerschapscoördinatoren, en lerarenopleiders Nederlands, maatschappijleer, geschiedenis, filosofie, Frans en Engels. Ook voor schoolleiders en bestuurders biedt dit boek inspiratie om burgerschap en taalontwikkeling te versterken.

Hoe je taal inzet om burgerschapsdoelen te realiseren
Wat gebeurt er als je burgerschap koppelt aan taal? In dit gesprek vertellen de auteurs hoe verhalen, teksten en woorden leerlingen leren kritisch en met compassie te denken. Lees interview >

Inhoud

Inleiding: elke leerling is een nieuw begin

 

Leeswijzer

 

Deel I: Frames en discoursen analyseren

1. De leerling als kenner en activist: hiphop-onderwijs voor inclusie en identiteit - Aafje de Roest

2. Nederland bloedt: politieke framing in het taalonderwijs - Robbert Wigt

3. Literatuuronderwijs met oog voor representatie - Jeroen Dera

4. Schandalen leren lezen: kritische mediageletterdheid met Jacob Israël de Haan - Gaston Franssen

5. Verkennen, verbeelden, verwarren: representatie van wetenschap(pers) in jeugdliteratuur - Frauke Pauwels

 

Deel II: Taal vinden voor wereldproblemen

6. Literatuur en de wereld: stilte in een omgeving vol chaos - Karin Amatmoekrim

7. Nachtmerries en toekomstvisioenen: over klimaatverandering in het literatuuronderwijs - Elwin Savelsbergh en Lys Norbruis

8. Klimaatretorica in de klas: ethisch overtuigen met Aristoteles - Marc van Oostendorp

9. We vragen ons af wat jullie nu aan het doen zijn. Over het politieke in de hedendaagse poëzie - Laurens Ham en Bram Ieven

10. Leesverwondering in de lespraktijk: cultuurbewustzijn door allegorie en actualiteit - Ineke Renkema

 

Deel III: Kritisch denken, dialoog en interpretatie

11. De vraag als antwoord: literaire interpretatie voor dialoog en begrip - Vincent Hernot en Paul Moeyes

12. Elk woord is het waard: leren denken over democratische dilemma's - Lars Kloet

13. Geboorteland Afghanistan: kritisch denken over migratie - Gepco de Jong

14. Chatbots als sparringpartners: leesonderwijs en burgerschapsvorming in het AI-tijdperk - Arjan van Dalfsen en Els Stronks

15. Tussen dier en mens: het close readen van de tussenruimtes in Krekel van Annet Schaap - Yra van Dijk en Nienke Draaisma

 

Deel IV: Taal vinden voor verschil

16. Taal die ruimte maakt: Over diversiteit en inclusie in de klas - Farah Ramezani

17. Inspiratiesessie: ‘Hoe voer je gesprekken over racisme in de klas?’ - Lucelle Comvalius

18. Lezen over liefde: Spiegels en vensters in queer jeugdromans - Sanne Parlevliet

19. ‘We zijn allebei ballingen’: close reading voor ethiek en diep begrip - Yra van Dijk en Els Willemsen

 

Deel V: Klas- en schoolgemeenschap verbinden

20. Hoe we samenlezen: belonging binnen en buiten de klas - Saro Lozano Parra en Willemijn Rinnooy Kan

21. Iedereen kan op straat belanden: burgerschap in de buurt - Willem Goedhart en Marie-José Klaver

22. ‘Wij zijn de toekomst van dit land’: de visie van leerlingen op burgerschapsonderwijs - Saranne Schümers

 

Deel VI: Taal uit het verleden: het historisch onbekende lezen

23. E is voor Eendracht: lezend burgerschap in historisch perspectief - Feike Dietz

24. Reynaert de Vos op het vmbo: lezen en schrijven over stereotypen en schijnheiligheid - Joke Brasser en Matijs Lips

25. In gesprek met de (historische) ander: hoe afstand betekenis krijgt in het literatuuronderwijs - Sander Bax, Sarah Badwy, Pim van der Helm, Roos Joosten en Erwin Mantingh

26. Multatuli als witte redder? Literatuurhistorisch redeneren als kritische leesstrategie - Oeds van Middelkoop

 

Over de auteurs

Auteur(s)
Portret Marie-José Klaver
Marie-José Klaver
Marie-José Klaver is docent Nederlands en Duits, vakdidacticus en redacteur bij Neerlandistiek en Literatuurgeschiedenis.org. Ze ontwikkelt lesmateriaal voor het voortgezet onderwijs en werkte mee ...
Lees meer
Portret Yra van Dijk
Yra van Dijk
Yra van Dijk is letterkundige en onderzoeker aan de faculteit Educatie van de Hogeschool Leiden. Na haar promotie aan de UvA (Leegte die ademt. Over typografisch wit in poëzie) publiceerde ze veelv...
Lees meer

Ontvang teamkorting
Deze titel* samen met je collega's lezen? Bij bestellingen vanaf 10 exemplaren ontvang je korting. Mail naar advies@boom.nl.

 

Nieuwsbrief voor docenten
Elke zes weken inspiratie, verdieping en actuele thema’s voor onderwijsprofessionals in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief >

 

*Dit is een docentprofessionaliserings titel, daarom is het niet mogelijk om een beoordelingsexemplaar aan te vragen. 

Ook interessant

Skillsgericht werken in het beroepsonderwijs_Wim Pelgrim_ 9789024468713
Nieuw

Skillsgericht werken in het beroepsonderwijs

Wim Pelgrim
32,95
Bestellen
Handboek Digtale Didactiek_9789024465743_RobbertMol.jpg
Nieuw

Handboek digitale didactiek

Robert Mol
34,95
Bestellen
Maak samen je eigen onderwijs

Maak samen je eigen onderwijs

Frank Cornelissen
35,00
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Voor de pers
Publiceren bij Boom
Vacatures

Over Boom

Wat ons drijft
Onze historie
Onze auteurs
Onze organisatie
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg