Hoe verhoogt u de betrouwbaarheid van uw schooladvies? Deskundigen: neem de NIO af
De NIO: als u deze test nog niet gebruikt hebt u er vast wel eens over gehoord. Maar wat is deze Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau precies? En hoe kunt u de NIO inzetten om het schooladvies te onderbouwen?
NIO-auteur Henk van Dijk, onderwijsadviseur Dick Ufkes en adjunct-basisschooldirecteur Marjan Zegers leggen uit hoe de NIO het schooladvies betrouwbaarder maakt. In deze korte video uit 2014 vertellen zij over de kenmerken en voordelen van deze veelgebruikte aanlegtest.
NIO levert nieuwe informatie op
Scholen vinden dat de NIO een heel goed beeld geeft van het werkelijke ‘kunnen’ van een kind, stelt Dick Ufkes. ‘Wat een kind laat zien, is ook echt wat een kind kan.’ Marjan Zegers is het daarmee eens: ‘Bij de NIO kijk je naar de potentie. Het is heel fijn om dat bij het schooladvies te kunnen meenemen.’ Zo kan de NIO nieuwe informatie opleveren. ‘De belangrijkste meerwaarde van de NIO voor de basisschool is dat afwijkende scores verborgen talenten van de leerling aan het licht kunnen brengen,’ vat Henk van Dijk samen.
Afname op elk gewenst moment in het jaar
Een ander voordeel is dat de NIO op elk gewenst moment worden afgenomen. ‘Indien nodig heb je dus al vroeg in groep 8 een goed, gedegen schooladvies,’ stelt Ufkes.
Betrouwbaar: uitstekende voorspellende waarde
Een derde voordeel is de voorspellende waarde. ‘De NIO voorspelt beter op de langere termijn wat een leerling kan bereiken,’ zegt Van Dijk. Ufkes beaamt dit: ‘Als je verder zou kijken, bijvoorbeeld over drie tot vijf jaar, dan zul je zien dat de voorspelling, op grond van de NIO, goed uitkwam.’ Ook Zegers krijgt positieve reacties: VO-scholen laten haar weten dat het advies in het overgrote deel van de gevallen klopt. ‘Als de Eindtoets straks verplicht is en het schooladvies leidend wordt voor het advies naar het voortgezet onderwijs, zullen wij de NIO blijven gebruiken als ondersteuning van het schooladvies van de leerkracht. Met de NIO krijg je toch een totaalbeeld van het kind.’