Video Barend legt uit: Blended leren
Blended learning
Onderwijs geven kan op veel manieren: in een groep of individueel, fysiek of online, synchroon of asynchroon. Al die manieren vereisen een andere aanpak. Wanneer je ze op de juiste wijze weet te combineren, verrijk je de leerervaring van de student. Die combinatie heet blended learning. Toch is het een lastig de duiden concept. Dit heeft te maken met de vele definities die rondzingen, waardoor er hardnekkige misvattingen zijn ontstaan. In deze eerste video uit de serie ‘Barend legt uit’ wordt het concept daarom duidelijk gedefinieerd.
Waarom is blended learning waardevol?
Er is veel onderzoek gedaan naar blended learning, maar de opzet en resultaten van al die onderzoeken lopen nogal uiteen. Blended learning is namelijk geen one-size-fits-all benadering, en kent in de praktijk dus ontelbaar veel verschillende uitwerkingen. Daarnaast richten de onderzoeken zich niet alleen op de effectiviteit van blended learning, ze richten zich ook op de implementatie, de ondersteuning eromheen, de motivatie erachter, en ga zo maar door. Dat maakt het formuleren van algemeen geldende voor- en nadelen lastig. Toch zijn er bepaalde generieke conclusies te trekken die in veel onderzoeksresultaten voorkomen.
- Blended learning zet de student centraal;
- Blended learning kan flexibeler en toegankelijker onderwijs bieden;
- Studenten presteren goed in blended cursussen;
- Studenten hebben een voorkeur voor blended learning;
- Blended learning leidt tot beter gebruik van ruimte en werkt kostenbesparend;
- Met blended learning beschik je als docent over een breder scala aan werkvormen;
- Blended learning biedt meer mogelijkheden voor formatieve evaluatie.