Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Klantenservice
  • Contact
  • Account & gegevens
  • Bestellen
  • Betalen
  • Levertijd & bezorging
  • Productinformatie
  • Retourneren
  • Docentenservice
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Onderwijs
    Terug naar Onderwijs
  • Richting
  • Primair onderwijs
      Terug naar Primair onderwijs
    • Producten
    • Toetsen
    • Boeken
    • Events
  • Voortgezet onderwijs
      Terug naar Voortgezet onderwijs
    • Kernvakken
    • Nederlands
    • Engels
    • Wiskunde
    • NaSk
    • Natuurkunde
    • Scheikunde
    • Geschiedenis
  • Beroepsonderwijs
      Terug naar Beroepsonderwijs
    • Domeinen
    • Entree
    • Facilitair
    • Handel
    • Horeca, reizen, leisure
    • ICT
    • Keuzedelen
    • Kopopleidingen
    • Logistiek
    • Niveau 2 breed
    • Office 365
    • Orde en veiligheid
    • Sport en Bewegen
    • Moderne vreemde talen
    • ZDV | Business services
    • Zorg & Welzijn
  • Hoger onderwijs
      Terug naar Hoger onderwijs
    • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Rechten
  • NT2
      Terug naar NT2
    • Doelgroep
    • Beginners
    • Gevorderden
    • Analfabeten
    • Jeugd
    • Inburgering (KNM/MAP/ONA)
    • Docentenmateriaal
    • Toetsen
Gezondheidszorg
    Terug naar Gezondheidszorg
  • Richting
  • Psychologie
      Terug naar Psychologie
    •  
    • Angst
    • Depressie
    • Trauma
    • Eetproblemen
    • Psychose
    • Verslaving
    • Suïcide
  • Psychiatrie
      Terug naar Psychiatrie
    •  
    • Verslaving
    • Angst
    • Trauma
    • Depressie
  • Medisch
      Terug naar Medisch
    •  
    • Kindergeneeskunde
    • Interne geneeskunde
    • Psychiatrie
    • Psychotherapie
    • Ouderengeneeskunde
    • Anesthesiologie
    • Oncologie
    • Huisartsgeneeskunde
    • Overige specialismen
Juridisch
    Terug naar Juridisch
  • Rechtsgebieden
  • Aansprakelijkheidsrecht
  • Arbeidsrecht
  • Belastingrecht
  • Bestuursrecht
  • Burgerlijk Procesrecht
  • Conflictmanagement en Mediation
  • Erfrecht
  • Europees recht
  • Financieel recht
  • Gezondheidsrecht
  • Goederenrecht
  • Huurrecht
  • Insolventierecht
  • Intellectueel eigendomsrecht
  • Internationaal Recht
  • Jeugdrecht
  • Juridische vaardigheden
  • Mededingingsrecht
  • Metajuridica
  • Omgevingsrecht
  • Ondernemingsrecht
  • Pensioenrecht
  • Personen- en familierecht
  • Recht Algemeen
  • Sociaal Zekerheidsrecht
  • Staatsrecht
  • Strafrecht
  • Tuchtrecht
  • Verbintenissenrecht
  • Vreemdelingenrecht
Bestuurskunde
    Terug naar Bestuurskunde
  • Onderwerpen
  • Bestuurskunde
  • Politicologie
Criminologie
    Terug naar Criminologie
  • Onderwerpen
  • Criminologie
  • Herstelrecht
  • Veiligheid
Management
    Terug naar Management
  • Gebieden
  • Financieel management
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Leren & ontwikkeling
  • Marketing en communicatie
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Project- en procesmanagement
  • Strategie & organisatie
  • Verandermanagement
Coaching
    Terug naar Coaching
  • Gebieden
  • Lifecoaching
  • Loopbaancoaching
  • Teamcoaching
  • Stress & Burn-out
  • Methoden
  • Tools
  • Jouw business
Filosofie
    Terug naar Filosofie
  • Gebieden
  • Beginnen met filosofie
  • Democratie
  • Duurzaamheid en economie
  • Globalisering en grenzen
  • Het goede leven
  • Het zelf en identiteit
  • Werkelijkheid en verbeelding
  • Onderwijs
Geschiedenis
    Terug naar Geschiedenis
  • Gebieden
  • Amsterdam
  • Bedrijfsleven en economie
  • Biografieën
  • Cultuur en media
  • Jodendom
  • Krijgsmacht en oorlog
  • Politiek
Actueel
Feedback begint met een vraag
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren

De verschillen tussen feedback en kritiek Feedback begint met een vraag

 Jouke Brouwer
  18 augustus 2022
  Leestijd:
  215x gelezen

In mijn vorige blog rondom mijn boek ‘Grip op leren in het VO’ ben ik begonnen met een zoektocht naar de verschillen tussen feedback en kritiek. Ik stelde dat feedback vaker positief is dan negatief en dat ik veel gedoe kan voorkomen door mijn leerlingen tijdig positieve feedback te geven. Vandaag ga ik in op een tweede verschil tussen feedback en kritiek. Waar kritiek meestal gewoon op de ontvanger afgevuurd wordt, begint feedback juist met een vraag.

 

Verschil 2: Feedback begint meestal met een vraag

Waarschijnlijk herken je dit wel: een over het algemeen ijverige leerling, laten we hem voor het gemak Dani noemen, gooit er vandaag op alle mogelijke manieren met de pet naar. Ik begin met een voorbeeld van een goede leerling, omdat ik het zelf in deze situatie veel makkelijker vind om te starten met een vraag. Mijn tussenkopje klopt trouwens niet helemaal, want ik begin met te benoemen wat ik zie, maar direct daarna stel ik wel een vraag. 

 

Ik: "Hé Dani, het lijkt erop dat het vandaag niet lukt met je schoolwerk. Zie ik dat goed?"

Dani: "Ja, dat klopt".

Ik: "Vorige les ging het anders nog prima. Wat maakt dat het vandaag niet wil?"

 

En nu kan Dani op honderd verschillende manieren reageren, maar ik heb ondertussen wel bereikt dat hij zich gehoord en gezien voelt. Vervolgens kunnen we samen op zoek naar wat hij nodig heeft om weer verder te kunnen met zijn leerdoelen.

 

Stel ook vragen aan minder ijverige leerlingen

Nu een voorbeeld van een iets minder ijverige leerling. Ik noem haar voor het gemak even Louise. Ze lijkt een hekel aan mijn vak te hebben (aan élk vak behalve kunst en gym) en vindt school überhaupt niet leuk, behalve voor de sociale contacten. Daar investeert ze dus ook volop in, maar ondertussen moet ze ook bepaalde leerdoelen halen…

 

Bij dergelijke leerlingen moet ik zelf altijd voorzichtig zijn. Mijn eerste neiging is haar iets toe te roepen van: ‘Omdraaien, mond houden en aan het werk!’. Toch doe ik vandaag extra mijn best en besluit ik met een vraag te beginnen. 

Ik: ‘Ha Louise, het valt me op dat je vandaag vrij veel aan het praten bent met Kirsten en Eva. Zie ik dat goed?’

Louise:  ‘Ja, ik moet een beetje de sociale contacten bijhouden. Kirsten zie ik alleen bij Frans…’

Ik: ‘En hoe staat het eigenlijk met de leerdoelen? Hoever ben je daar mee?’

Louise: ‘Eh, goeie vraag, meneer. Ik ben al bij opdracht…’

Ik: ‘Ik had gehoopt dat je al verder zou zijn. Wat heb je nodig om meer te kunnen doen in één les?’

 

Hier heb ik ook weer legio mogelijkheden voor een vervolg. De kans dat Louise meteen na mijn vraag haar gedrag gaat aanpassen is vrij klein. Toch heb ik haar wel op een niet al te aanvallende manier laten nadenken over het effect van haar kletsen op het  behalen van de leerdoelen. De gedragsverandering die ik daarna graag wil zien, bespreek ik in mijn volgende blog.

 

Voor meer tips:

Grip op leren in het vo

Grip op leren in het vo

Jouke Brouwer
€ 28,95
Bestellen

Meer artikelen

25/05 Henk Das beschouwde zich niet als held, maar hij was het wel
16/05 Habermas en het publieke domein
08/05 Waarom John Stuart Mill nog altijd actueel is
© 2023 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Contact
Account & gegevens
Bestellen
Betalen
Levertijd & bezorging
Productinformatie
Retourneren
Docentenservice

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy