Handboek dyslexie maakt kans op de titel 'Beste onderwijsboek van 2019'
Over dyslexie zijn duizenden wetenschappelijke artikelen geschreven. Zoekmachines geven miljoenen resultaten. Mensen hebben er talloze zeer uiteenlopende ideeën over. Het valt niet mee om door de bomen het bos nog te zien. In dit boek heeft auteur Tom Braams de huidige kennis over dyslexie en over het diagnosticeren en behandelen ervan samengevat. Braams werkt al ruim dertig jaar als diagnosticus en behandelaar van leerstoornissen en kan als geen ander de theorie met de praktijk verbinden.
Wat onderscheidt dit boek van andere boeken over dyslexie?
Handboek dyslexie gaat zeer uitgebreid in op de achtergrond, diagnostiek en behandeling van dyslexie. Om de stand van kennis over dyslexie samen te vatten, wordt in dit boek veel wetenschappeijke literatuur besproken. Deze literatuurbeschrijvingen geven informatie over de nomothetische kant van dyslexie: de typische kenmerken waarmee veel dyslecten te maken hebben. Aangezien de verschillen tussen dyslecten vaak groter zijn dan de overeenkomsten wordt ook de idiografische kant (de unieke kenmerken) beschreven, aan de hand van casuïstiek. De voorbeelden zijn steeds ontleend aan de verhalen van 'echte' dyslecten, waarbij de casusbeschrijving soms wat is aangepast om te voorkomen dat de cliënt herkend wordt. Op deze manier hoopt Braams een breed spectrum van bijzonderheden zichtbaar te maken die zich bij dyslectische personen voor kunnen doen.
Beste onderwijsboek van 2019
De LBBO (Landelijke Beroepsgroep voor Begeleiders in het Onderwijs) houdt de verkiezing van het onderwijsboek van het jaar. Vind jij ook dat Handboek dyslexie hét onderwijsboek van het jaar 2019 is?