Basisboek Alfa NT2
Theorie, praktijk en tips
Alfa-onderwijs is een vak apart binnen het NT2-onderwijs. Als alfadocent geef je les aan cursisten die niet of nauwelijks naar school zijn geweest en die vaak gewend zijn om vanuit de praktijk te leren. Ze leren niet alleen een nieuwe taal, maar ook lezen en schrijven in de nieuwe taal. Basisboek Alfa-NT2 helpt je om deze cursisten optimaal te begeleiden bij deze leerprocessen.
Basisboek Alfa NT2 gaat uit van de visie dat goed alfa-onderwijs aansluit op verschillende leerbehoeftes en achtergronden van cursisten. Maar hoe doe je dat als docent? Hoe zorg je voor praktijkgericht, activerend spreek- en luisteronderwijs? Hoe ondersteun je het proces van leren lezen en schrijven optimaal? Hoe worden laaggeletterde NT2-cursisten sterke lezers? Hoe zorg je dat je aanpak past bij de uitgangspunten van de Z-route? En hoe kun je al deze doelen evalueren op een passende manier? Het boek geeft antwoorden op deze vragen en schetst daarnaast een aanpak voor werken met portfolio’s en coaching. Docenten worden bovendien uitgedaagd om zichzelf verder te ontwikkelen als lerende professionals.
De zeven hoofdstukken hebben eenzelfde opbouw: de auteur schetst ervaringen van twee cursisten en twee docenten en koppelt daar vervolgens relevante vaktheorie aan. Daarna volgen de toepassing in de praktijk en een aantal concrete tips. Door het hele boek heen worden praktijkvoorbeelden aangehaald.
Dit praktische handboek is geschreven voor alfadocenten in het volwassenenonderwijs. Ook is het relevant voor NT2-docenten die buiten het alfa-onderwijs te maken hebben met cursisten die nog moeite hebben met lezen en schrijven. Ten slotte is het interessant voor NT2-docenten in opleiding die zich willen specialiseren in het alfaonderwijs. Na het lezen van deze uitgave heeft de docent alles in huis om in de Z-route en daarbuiten verder te gaan als goed onderlegde docent Alfabetisering NT2.
Basisboek Alfa NT2 - Theorie, praktijk en tips
Inhoud
Inleiding
1 Visie op het vakgebied Alfa NT2
1.1 Ervaringen van cursisten en docenten 13
1.2 Theorie 14
1.3 Tips 23
2 Communiceren in een nieuwe taal en omgeving
2.1 Ervaringen van cursisten en docenten 25
2.2 Theorie 26
2.3 Praktijk 30
2.4 Tips 39
3 Lezen en schrijven in een nieuwe taal en omgeving
3.1 Ervaringen van cursisten en docenten 41
3.2 Theorie 42
3.3 Praktijk 49
3.4 Tips 54
4 Werken met een portfolio
4.1 Ervaringen van cursisten en docenten 57
4.2 Theorie 58
4.3 Praktijk 62
4.4 Tips 67
5 Leren het zelf te doen: de docent als coach
5.1 Ervaringen van cursisten en docenten 69
5.2 Theorie 70
5.3 Praktijk 74
5.4 Tips 81
6 Evalueren: recht doen aan elke cursist
6.1 Ervaringen van cursisten en docenten 83
6.2 Theorie 84
6.3 Praktijk 92
6.4 Tips 95
7 De docent als lerende professional
7.1 Ervaringen van cursisten en docenten 97
7.2 Theorie 98
7.3 Praktijk 105
7.4 Tips 107
Bijlage I Overzicht van werkvormen zonder steun volgens het ABCD-model 111
Bijlage II Voorbeelden van lesmaterialen voor A lfabetisering NT2 voor volwassenen 115
Bijlage III De beginsituatie van de cursisten in kaart brengen 117
Bijlage IV Online verder lezen over Alfabetisering NT2 119
Literatuur 121
Register 130
Over de auteur 136




