Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Steeds meer zorgprofessionals organiseren en leiden zelf een moreel beraad binnen hun instelling. Dit is een gespreksvorm waarin professionals op systematische wijze morele praktijkkwesties analyseren, doordenken en bespreken, om zo tot een voor de praktijk werkbare oplossing te komen. Deze handleiding is bedoeld als praktische gids om hen daarbij te helpen, en geeft antwoord op vragen als:
• Wanneer kan een moreel beraad worden georganiseerd – en wanneer niet?
• Welk soort casuïstiek is geschikt voor een moreel beraad?
• Welke methodieken kunnen er worden gebruikt, en op welke gronden moet er worden gekozen?
• Hoe kunnen deelnemers tot een adequate afweging van hun argumenten komen?
• Hoe kan een gespreksleider zorgen voor gestructureerde feedback?
• Wat is een werkbare tijdsindeling?
• Wat is een werkbare formulering van de kernvraag?
De handleiding is zo opgezet dat de lezer stap voor stap door het proces van een moreel beraad wordt geleid. De tekst is praktisch en toegankelijk geschreven; (academische) voorkennis van ethiek is niet vereist. In het voorlaatste hoofdstuk worden ter verdieping nog enkele ethisch-theoretische thema’s besproken.
"...een prima en gedegen handleiding. Een aanwinst voor ons denken over moreel beraad!"
Dr. Hans van Dartel, LUMC
"Ik lees het boek met veel plezier. Het is inderdaad een handige leidraad!"
Eveline van der Heijden, maatschappelijk werkster & aspirant-gespreksleider moreel beraad, UMCG
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account